Reklama na test  
První masivní reklama na genetický test rozdělila veřejnost i politiky.

Odborníci na zdraví zahájili výzkum dopadu reklamní kampaně na ženy. Kontroverzní reklamní kampaň  byla zaměřena na genetický test náchylnosti k rakovině prsu. Kampaň financovala biotechnologická firma Myriad Genetics a byla první společností, která současně použila televizi, rozhlas i tisk k masivní reklamě na genetický test. Reklama běžela v Denveru a Atlantě a to od září loňského roku do února letošního roku.
Odborníci na obecné zdraví se přou o účelnosti reklamy. Někteří namítají, že jen zbytečně děsí ženy, pro které je test nedostupný. Uvažuje se o tom, že ty ženy, které se již obávaly o své zdraví, a nemají finanční prostředky na zmíněný test, se nyní budou bát ještě více. Americké centrum pro kontrolu a prevenci nemocí z Atlanty se nyní seriozními testy snaží zjistit, jak reklama na ženy působí. Například zda více přemýšlí nad zdravotními doporučeními, a zda jsou po proběhlé kampani, jejich znalosti a povědomí o genetických testech větší. Představitelé zmíněné americké instituce věří, že výsledky jejich výzkumu budou formovat budoucí politická rozhodnutí ohledně reklamy na genetické testy.
Také Velká Británie již má obdobnou komisi - Komise pro lidskou genetiku. Komise je  poradním orgánem vlády a letos se od ní (ohledně genetických testů), očekává doporučení vedoucí k legislativnímu omezení a řízení reklamního tlaku na veřejnost.

 


Mutace v genech  BRCA1 a BRCA2 prorokují své nositelce vysokou pravděpodobnost vývinu rakoviny prsu


Vše se odvíjí od již zveřejněných prvních výsledků  zmíněné masivní kampaně. Ty svědčí o její velké účinnosti. Došlo například k  40 násobnému nárůstu telefonátů a e-mailových dotazů. Třikrát více žen přišlo do center pro rakovinu,…


Odpůrci těžkého masírování veřejnosti reklamou zase namítají, že ženy, které mají genetický test pozitivní, stejně se svojí mutací toho moc nenadělají a riziko vzniku rakoviny snížit prakticky nemohou, protože zmutovaný gen zatím neumíme opravit. Jedná se tedy v podstatě o test na něco, co nelze napravit. Jediné, co mohou ženy udělat, je častěji chodit na kontroly, případě podstoupit preventivní chirurgické odnětí prsů.
Zastánci reklamy kontrují tím, že smysl má i pouhá skutečnost, že ženy budou častěji chodit na kontroly častěji.


Princip testu spočívá v detekci mutace genů BRCA1 nebo BRCA2. Mutace u těchto genů zvyšují u žen riziko vývinu rakoviny prsu. U žen ve věku 70 let roste riziko u nositelek mutace z 10%  na 87%.



Rakovina prsu 


Nesporné je, že nové poznatky z oblasti genetiky a genetické testy nám začínají dávat do rukou mocný nástroj - možnost poznat vlastní budoucnost. Právo poznat jí ale nebude dáno všem. Dostupnost tohoto privilegia bude náležet na finančních možnostech každého z nás.
Společnost na uvedené skutečnosti není dostatečně připravena. Ti, kdož nyní nejvíce podporují  výzkum v oblasti smýšlení veřejnosti o genetických testech, zřejmě  proto, aby věděli jak se zachovat, jsou politici.

Datum: 15.04.2003
Tisk článku


Diskuze:

Zdeněk Jindra,2009-01-01 14:25:54

Zasloužíte pochvalu za to, že zmiňujete, že bohatství určuje práva. Dnes je totiž moderní předstírat, že všichni mají na všechno.
K tématu: Mně v reklamách vadily už i reklamy na vložky, o přípravcích na klouby ani nemluvě.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace