MAO-B
Vědci pokračují v tažení proti kouření. Zveřejnili poznatky ze kterých vyplývá, že kouření škodí tělu jako celku a že vdechování kouře snižuje hladinu klíčového enzymu odpovědného za fyzické i duševní zdraví.
O kouření se obecně soudí, že poškozuje plíce, cévy a srdce. Většinou se při tom má na mysli účinek nikotinu. Nové vyšetření kuřáků za použití  počítačové tomografie ale ukázalo, že vdechování kouře poškozuje i ledviny a slezinu.  K poškození dochází v důsledku poklesu hladiny enzymu nazvaného monoaminoxidáza typu B (MAO-B). Tento enzym rozkládá sloučeniny, které nervové buňky používají ke komunikaci a které také regulují krevní tlak. Snížení hladiny MAO-B ponechává část těchto sloučenin funkčních déle, než by tomu bylo za normálních okolností.

Američtí výzkumníci použili ke sledování účinků kouření na organismus  pozitronovou emisní tomografii (PET). Pomocí této metody se lze podívat na probíhající buněčné procesy uvnitř živého organismu. Speciální počítačová technologie umožňuje přetvořit signál přicházející ze sloučeniny vpravené do organismu do podoby viditelné na obrazovce. Do pokusu bylo zařazeno dvanáct kuřáků a osm nekuřáků. Zmíněnou tomografickou metodou jim vyšetřili celá těla.V různých orgánech jim přitom zjišťovali hladinu enzymu MAO-B. Výsledek byl natolik překvapivý, že jej autorům dovolili zveřejnit v prestižním Sborníku Národní akademie věd USA. Ze zprávy vyplývá, že všech sledovaných orgánech, ať už to byly plíce, srdce, ledviny či slezina, měli kuřáci hladinu enzymu MAO-B o 33% až 46% nižší!
Objasnění všech důsledků  snížené hladiny tohoto enzymu si vyžádá delší  sledování, ale již nyní je zřejmé, že snížení MAO-B enzymu v tak vysokém rozsahu povede k významné změně duševní dispozice.

MAO-B štěpí látky, které zvyšují krevní tlak. Štěpí rovněž sloučeniny zvané tyraminy. Tyraminy jsou přítomny v určitých potravinách, například v sýru, víně, kvasnicích, pivu. Tyto potraviny jsou zodpovědny za "sýrový efekt". Sýrový efekt vzniká při současné konzumaci potravin bohatých na tyramin (zrající sýry, vína, droždí, pivo). Po jejich konzumaci dochází ke vstřebání tyraminu do krve a následuje  hypertenzní krize (prudký nárůst krevního tlaku). MAO-B je enzym, který Tyraminy štěpí a pokud se jeho koncentrace pohybuje v normálních hodnotách, je schopen prudkému nárůstu krevního tlaku bránit.
Pokud jste náhodou hypertonik a máte-li v oblibě například tousty s pomazánkou z vajec a kvasnic a jako správný gurmán si dopřáváte jejich zapití dobrým vínem (v lepších podnicích k němu automaticky servírují kostky sýru), měl byste si na cigarety nechat zajít chuť.

Kuřáci mají hladinu enzymu MAO-B o 33% až 46% nižší.

O enzymu monoaminoxidáza jsme na Oslovi již psali. Bylo to v souvislosti s   typem A (MAO-A) a poznatkem, že děti, které mají geneticky dánu do vínku jeho nízkou hladinu, mají devětkrát větší pravděpodobnost, že se u nich v budoucnu vyvine antisociální jednání.
Kromě zde jmenovaných souvislostí  je enzym  monoaminoxidáza zajímavý i z pohledu ovlivňování hladiny serotoninu a zřejmě i látky s vazbou na „blbou náladu“. Výzkum pokračuje a jakmile se objeví nové poznatky, budeme o nich referovat.

Datum: 12.09.2003