PlanetSolar – největší sluncem poháněná loď  
Včera, 25. února 2010, v loděnicích společnosti HDW (Kieler Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH) v severoněmeckém Kielu představili novou největší loď na sluneční pohon – katamarán PlanetSolar.

 

Zvětšit obrázek
PlanetSolar - zatím jenom "na sucho".

PlanetSolar - základní údaje:
Loď byla vyrobená v Jachtařském klubu Knierim v severním Německu, autorem projektu je 38letý Švýcar Raphaël Domjan.


Délka trupu lodě je 31m, šířka 15m, výška 7,5m, maximální výkon všech čtyř elektromotorů (dva pro každou hnací hřídel lodního šroubu) je 176kW, ale v ideálním případě při pomalejší jízdě vystačí s jenom 20kW za hodinu. To zajišťuje možnost jízdy v noci i za deště, protože v trupu lodě je umístěných 11,7 tun lithium-iontových baterií, schopných za hezkého počasí uskladnit 1,3MWh elektrické energie. Autobaterie by při takové kapacitě musely vážit 75 tun.


PlanetSolar by měl plout průměrnou rychlostí 8 námořních uzlů (asi 15km/h), ale v jeho možnostech je i dvojnásobek této hodnoty.


Váha katamaránu je 60 tun, kapacita 50 pasažérů, cena 18 milionů Eur.
Zadní asi polovina paluby za kapitánským můstkem je opatřena bočními vyklápěcími křídly, která umožňují, aby celková plocha solárních panelů byla 500 čtverečních metrů. Jde o mozaiku sestavenou z 38 000 černých fotovoltaických článků od firmy SunPower s deklarovanou minimální účinností 22%, což je špička v komerčním využití této technologie. Celkový výkon fotovoltaické plochy je tak 103,4kW.


Katamarán by měl být tichý a samozřejmě ekologický. I když to nepředstavuje všeobecně přijatelné řešení, tento směr by mohl alespoň částečně zmírnit ekologickou zátěž, kterou má na svědomí lodní doprava. Z hlediska množství uvolněného CO2 je to prý dvojnásobek dopravy letecké.


Loď bude na vodu spuštěna asi za měsíc a testy by měly probíhat do září. Na duben příštího roku je pak naplánovaná největší zatěžkávací zkouška - odvážná propagační cesta kolem světa západním směrem, se zastávkami v Hamburku, Londýně, Paříži, New Yorku, San Francisku, Singapuru a v Abú Dhabí. V těchto přístavech by veřejnost měla mít možnost si loď prohlédnout. Lodivody budou Francouz Gérard d´Aboville, první člověk, který vlastními silami převesloval Atlantik a projektant Raphaël Domjan. Jestli vše vyjde podle plánů, PlanetSolar se stane nejrychlejší lodí na solární pohon, která přepluje Atlantik a první svého druhu, jež bude křížit Pacifik a Indický oceán.

 

Kliknutím sem se otevře stránka theage.com s fotogalerií. Kliknutím na obrázek pod textem přejdete na stránku PlanetSolar s krátkým videem.



Zdroj: treehugger

Datum: 26.02.2010 11:21
Tisk článku

Fyzika pro gymnázia Molekulová fyzika a termika - Bartuška Karel, Svoboda Emanuel
 
 
cena původní: 172 Kč
cena: 172 Kč
Fyzika pro gymnázia Molekulová fyzika a termika
Bartuška Karel, Svoboda Emanuel

Diskuze:

Ano desitku tun baterii do kazde lodi

Aleš Metzmacher,2010-03-01 15:20:57

Ano dame desitky tun baterii do kazde lodi a potom do kazdeho auta, ...
Pak je to ale otazka jestli mame dost lithia na vyrobu tolika baterii
Celkove v zemi ho je dost, ale koncentrace je vetsinou minimalni, tak aby se nam pak nestalo, ze budem muset presit vsechny zem na nasi zemi, abysme z ni to lithium dostali

Odpovědět


Lithium

Jan Kýla,2010-03-02 17:07:27

O lithium strach nemám. Kombinace FV s moderními bateriemi v lodní dopravě nemá proti plachtám šanci. Ono téhle FV lodičce by to v ekologii a ekonomii provozu natřela i každá triréma.

Odpovědět

Jednotky?

Jan Poslušný,2010-02-27 11:42:27

Předpokládám, že údaj 1,3MW el.energie měl být správně zapsán jako 1,3MWh...

Odpovědět


Dagmar Gregorova,2010-02-27 20:26:54

:), ano, mate pravdu, nechala jsem se "unest" oficiální správou: Batterien der neusten Lithium-Ionen-Technik von „GAIA“ aus Nordhausen werden bis zu
1,3 Megawatt Solarenergie unter Deck speichern.
(http://www.knierim-yachtbau.de/downloads/111109PressemitteilungSolarkatamaran.pdf)
... a nezamyslela jsem se... coz se nam zenam nekdy stava..
DIKY

Odpovědět


Dagmar, až se zase necháte unést při překladu,

Pepa Smrta,2010-03-19 22:34:33

tak vězte, že "námořní uzel" je taky pěkná volovina. Pokud jste překládala něco co se nazývá v angličtině knot, v němčině Knotten, ve francouzštině noeud, či ve španělštině nudo, tak tomu se v češtině říká docela prostě uzel. V léto jednotce se udává rychlost lodí. Možná že vás zmátlo, že uzel je jedna námořní míle za hodinu. Námořní míle je od roku 1929 přesně 1852 m. Žádný námořní uzel NEEXISTUJE!

Odpovědět

Pochybuju

Milan Vondráček,2010-02-26 13:32:54

Myslím, že i kdyby všechny katamarany světa vyměnili za tyhle solární, tak to nevyváží emise z jediné transoceánské nákladní lodi. Taky existuje solární letadlo a nikoho ani nenapadne zmiňovat, že by to mohlo přispět ke snížení emisní zátěže v letecké dopravě. Jako zajímavost dobré, ale s CO2 (i kdyby CO2 opravdu přestavoval problém) to nemá nic společného.

Odpovědět


Ještě dodatek

Milan Vondráček,2010-02-26 13:56:48

Dodatečně koukám na ta čísla v článku a nějak se mi to nezdá. Délka 31 m, šířka 15 m a plocha solárních panelů 500 m2? Ani kdyby to byl obdélník !!! Z tvaru lodi a podílu panelů na ploše tak sotva polovina.

Odpovědět


Dagmar Gregorova,2010-02-27 05:19:43

Údaj 500 m2 je správný. Vaše poznámka je ale zcela logická, tak jsem se sítí dopátrala oficiální správy, ve které se píše:
...mit ausklappbaren „Flügeln“ seitlich und am Heck.
A to se již do mediálních správ jaksi nedostalo (asi proto, ze tisková oficiální správa je v němčině.
Takže dík... doplněno. I o Li-ion baterie, které vysvětlují možnosti jízdy v noci a za špatného počasí.

Odpovědět

slunce vs. vítr

Jan Špaček,2010-02-26 12:13:16

Vsadil bych se, že jachta o podobných rozměrech by cestu kolem světa zvládla podstatně rychleji pod plachtami, než na sluneční pohon a její stavba by byla podstatně ekonomičtější a ekologičtější. (ale to by samozřejmě nebyla průkopnická novinka...)

Odpovědět


Dagmar Gregorova,2010-02-26 13:13:17

No není to převratná rychlost. Ale podívala jsem se na krásné oplachtěné Klipry a našla jsem poznámku: Dosahovaly rychlosti 21 uzlů, průměrná rychlost byla 6–7 uzlů... A to byly velké a "drahé" lodě.

Samozřejmě, že teď po slavnostním "odhalení" těžko najdete odpověď na otázku, co když slunce dlouhodobě nesvítí? Solární panely produkují více energie (za ideálního počasí), než aktuálně spotřebují motory. Akumulátory na tak velkou loď musí být obrovskou zátěží. Kolik vydrží? To jsou (ne asi jediné) limity solární technologie použité v lodní dopravě. Vše - i účinnost solárních článků - má naději na další inovace.

Ale jak je to se "stabilitou" větru? Umožňují dnešní systémy při jakémkoli větru doplout do předem zvoleného místa? Nejsou ty nejmodernější plachetnice opatřeny sekundárním "ropním" pohonem? Protože by se jejich cesty nedaly naplánovat?

Odpovědět


Plachty

Jan Kýla,2010-03-01 18:37:42

Ještě před 100 lety celkem běžně vozily náklad vedle parníků i stometrové plachtenice s plochou oplachtění několik tisíc m2. Průměrná rychlost těch lodí byla okolo 15 uzlů, nosnost až 5000 tun. Proti dnešním největším tankerům to sice byly 100x menší drobečkové, ovšem proti téhle FV nádheře opravdu ekologigická plavidla.
Budoucnost bych viděl v plachtách s FV články...

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni














Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace