Půvabná popularizační videa Akademie věd České republiky  
Deset animovaných desetiminutových videí, která se povedla a jejichž formát je excelentní.

Měl jsem možnost se zúčastnit několika projektů, které Akademie věd pořádá v rámci snahy o popularizaci vědy. Několik středoškolských studentů u nás v laboratoři dělalo své projekty v rámci programu Otevřená věda. Sáhli si na skutečnou vědeckou práci a v některých případech tak úspěšně, že se stali spoluautory vědeckých publikací. Naposledy byl u nás v minulém a tomto roce velice šikovný student Tomáš Herman, který vypracoval v rámci projektu svou maturitní práci věnovanou studiu pravděpodobností reakcí důležitých pro budoucí pokročilé jaderné systémy, ať štěpné tak fúzní. Úspěšně ji obhájil a úspěšně i maturoval, takže teď může nastoupit na FJFI ČVUT, kde se chce věnovat experimentální jaderné fyzice.


Když jsem byl požádán, abych dělal odborného garanta jednomu z deseti popularizačních videí, na kterých Středisko společných činností AVČR pracovalo, měl jsem z toho docela obavu. Zvláště když šlo o téma jaderné elektrárny. Ale spolupráce s těmi, kteří připravovali scénář a na videu pracovali, byla excelentní. Snažili se všem mým poznámkám a návrhům na změny a úpravy co nejvíce vyjít vstříc. A výsledek je alespoň podle mého názoru opravdu kouzelný. Promítal jsem video pro zpestření na řadě přednášek, které jsem měl na středních školách a také na semináři pro středoškolské pedagogy, který jsem měl nedávno v Olomouci. A jak studentům, tak jejich pedagogům, se velice líbilo.


I další videa jsou perfektní a nevyhýbají se ani kontroverznějším tématům. Musím jen zdůraznit, že můj podíl na tom, že se video o jaderné elektrárně tak povedlo, je minimální. Hlavní zásluhu mají ostatní, kteří jsou uvedeni na konci. Právě pracovníci týmu Otevřené vědy ze Střediska společných činností AV ČR, firmy Maur film a také Pavla Lišky. Na můj vrub pouze padají případné neodchycené chyby a přílišná zjednodušení.












Autor: Vladimír Wagner
Datum: 30.05.2014 21:40
Tisk článku

Pravopis a tvarosloví. - Brabcová Radoslava
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 98 Kč
cena: 82 Kč
Pravopis a tvarosloví.
Brabcová Radoslava

Diskuze:

Komentář a poděkování

Vladimír Wagner,2014-06-01 10:13:32

Děkuji kolegům Jaroslavu Mrázkovi a Zdeňku Votavovi. Jen bych ještě doplnil, co oni jako zkušení pedagogové, kteří učí s láskou, dobře ví. Při výuce nejen fyziky je potřeba mít několik složek. Jedna je v duchu těch videí (a ta jsou fakt perfektní). Tedy přitažlivé vysvětlení s trochou nadsázky a humoru základních principů, které studenty přitáhne. Další však je dáno tím, že bez toho, aby student dokázal něco spočítat či vyřešit, tak do věci opravdu nepronikne. A trénování a výuka řešení úloh a počítání už je jiná. Další věcí je, že je třeba některé věci zafixovat a i ten "dril" je potřeba.
A další důležitou věcí je, že studenti ve třídě mají často značně různou úroveň znalostí a zájmu o fyziku. Každému tak může sedět něco jiného a i jiný pedagog a styl. I proto je dobré, když jsou i pedagogové různí a mají i rozdílné přístupy. Prostě je fajn, že na lidi i výuku nestačí šablona :-)
Na závěr bych chtěl zdůraznit, že jsem se při svých snahách o popularizaci fyziky a vědy setkal s řadou velmi dobrých a nadšených pedagogů. A mají moji obrovskou úctu za své úsilí v opravdu těžkých podmínkách. Pochopitelně je možné najít i záporné příklad, jako ve všech oblastech lidské činnosti. No a také se stane, že se člověku přes snahu ne vše povede. Taky jsem zažil ten pocit, že jsem neodhadl věk či úroveň znalostí studentů a přepískl to s náročností či opačně. Či, že jsem je prostě nedokázal zaujmout. Jen kdo nic nedělá, nic nezkazí. Tak si přejme, ať těch dobrých pocitů se studentů, kterým jsme něco dali, je co nejvíce. A stačí, když aspoň získají pocit, že ta věda a fyzika nejsou úplně na nic a nesmysl.

Odpovědět

Tak o tohle jsem se také snažil,takhle učit....

Jaroslav Mrázek,2014-06-01 06:25:27

A dařilo se. Ale TOHLE je naprosto dokonalé ! Kéž "Bůh" dá a ředitelé středních škol a "nedůležití učitelé" středních škol rozpoznají a uvedou do praxe tento styl výuky. Ale nedělám si iluze, kolegové volili vždy jednodušší cestu opisování učebnic.... brrrr!

Odpovědět

Paráda!

Zdeněk Votava,2014-05-31 13:18:01

Jsem pravidelným návštěvníkem OSLAa a rád bych touto cestou poděkoval panu Wagnerovi jak za tento článek, tak za neúnavnou práci, ve které přináší novinky z oblasti jaderné fyziky. Jsem učitel fyziky na Gymnáziu Brno-Řečkovice (v článku zmíněný Tomáš Herman je od nás:-) a už se těším, až některá videa použiji jako závěrečné shrnutí ve výuce. Zatím jsem si pustil pouze 2 videa (mému srdci nejbližší - tedy díly 3 a 8) a musím potvrdit podtitulek článku, videa se opravdu povedla.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni