Existuje souvislost mezi průletem asteroidu 2014 RC a víkendovými bolidy?
Lidé v našem bezprostředním okolí se dělí na tři typy (což samozřejmě netvoří žádný velký reprezentativní vzorek populace). První, zřejmě ta nejspokojenější skupina, se soustředí na dění na povrchu zemském a nemá čas ani náladu sledovat, co se děje nad našimi hlavami. Ta druhá bývá už všemi těmi mediálními titulky o průletech asteroidů znuděná, a ta třetí naopak žije v obavách, že s každým dalším rokem takových zpráv přibývá. Co se to s naší starou dobrou sluneční soustavou děje?

Snímek, který pořídil Gianluca Masi v rámci Virtual Telescope Project. Kredit: Gianluca Masi

Otázka je jednoduchá: nic zvláštního. Za většinu těchto poplašných zpráv může kosmické smetí z dob formování slunečního systému, větší četnost zpráv je způsobená zpřesňováním pozorovací techniky a úžasným pokrokem v technologiích za poslední léta, a popravdě řečeno – už bych se možná ani nezmiňoval o dalším relativně blízkém průletu asteroidu kolem Země, kdyby mě nezaujaly jiné události, které s tím možná souvisí.

V neděli 7. září kolem 14:18 středoevropského času proletěl kolem Země menší asteroid 2014 RC. V době největšího přiblížení se nacházel 40 000 km (přibližně desetinu vzdálenosti Země–Měsíc) nad Novým Zélandem. Z výsledků měření albeda odhadli astronomové jeho velikost na ± 20 metrů.

Grafické zobrazení dráhy asteroidu 2014 RC 7. září 2014. Časová osa je zobrazena v jednotkách světového času (UT). Kredit: NASA/JPL-Caltech

Asteroid prolétl jen kousek nad geosynchronními drahami komunikačních satelitů (36 000 km), ale zdaleka se nejednalo o nejbližší průlet v posledních letech. Mnozí si ještě určitě pamatují průlet 2012 DA14 v únoru 2013, který si to prosvištěl pod geostacionární oběžnou dráhou družic – přibližně 27 700 kilometrů nad zemským povrchem. Že vám to něco říká? Aby ne. Ten den šokoval veřejnost nenadálý impaktor, který přilétl ze strany od Slunce, takže dokonale unikl naší pozornosti, a napáchal mnoho materiálních škod v ruském Čeljabinsku. Za poslední dekády šlo bezesporu o mediálně nejvíce sledovaný dopad meteoritu.

Ještě jedna drobná zajímavost: 2014 RC je hmotnostně a velikostí zhruba srovnatelný s Čeljabinským impaktorem, než se rozpadl v atmosféře.

2014 RC byl původně objeven v noci 31. srpna pomocí pravidelného monitorování oblohy CSS (Catalina Sky Survey) poblíž arizonského Tucsonu a hned další noc nezávisle pozorován teleskopem Pan-STARRS 1 na vrcholku Haleakala havajského ostrova Maui. Obě observatoře upozornily podle zaběhnutých pravidel cambridgeské ústředí pro sledování a katalogizaci asteroidů a blízkozemních objektů Minor Planet Center v americkém státě Massachusetts. O pozdější pozorování potvrzující dráhu objektu se postarala opět Catalina Sky Survey a dále pracoviště Havajské univerzity na Mauna Kea za použití 2,2metrového teleskopu.

V době největšího přiblížení měl asteroid zdánlivou magnitudu 11,5, což bohužel znemožňovalo pozorování bez použití byť jen malých dalekohledů. Po přesnějších propočtech jeho budoucí dráhy se ukázalo, že neznamená nebezpečí pro naši planetu minimálně po dobu příštích sta let.

30sekundové expozice pořízené v různém čase v průběhu blízkého průletu 2014 RC. Kredit: Peter Lake

Tým astronomů italské observatoře Remanzacco pořídil sérii fotografií zhruba půl hodiny před největším přiblížením pomocí dálkově ovládaného teleskopu v Austrálii. V tu dobu se asteroid nacházel 40 000 km od Země a pohyboval se po obloze rychlostí 49,5 úhlových minut za minutu (přibližně 1,6 velikosti Měsíce v úplňku). To způsobovalo amatérským pozorovatelům další problém. Objekt se pohyboval tak rychle, že pro jeho fixaci v zorném poli teleskopu bylo nutno pohybovat montáží tak rychle, jako kdybyste pozorovali dopravní letadlo nebo satelit.

Výše zmíněná expozice astronomů observatoře Remanzacco půl hodiny před největším přiblížením. Kredit: Ernesto Guido, Nick Howes, Martino Nicolini

Dráha asteroidu 2014 RC se ocitla tak blízko Zemi, že ta gravitačním působením změnila jeho trajektorii. V podstatě jde o stejný efekt, který je využíván při cestování umělých satelitů ať do vnitřních nebo vnějších oblastí slunečního systému.

Heliocentrická modelace dráhy asteroidu 2014 RC. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Těsný průlet kolem planet vnitřního slunečního systému může sondu patřičně zbrzdit (třeba merkurovský Messenger), či jí naopak udělit „zadarmo“ část své kinetické energie, a tím ji katapultovat do vnější části sluneční soustavy (proslavené manévry Voyagerů, aktuálně třeba Juno nebo New Horizons).

Pro bližší údaje o pozorování 2014 RC můžete navštívit stránku zde.

Nikaragujské pozdvižení

Už v neděli se začaly na internetu objevovat zprávy, že poblíž letiště hlavního města Managua dopadl v noci ze šestého září meteorit. Místní obyvatelé potvrdili, že při dopadu impaktoru krátce před půlnocí místního času slyšeli hlasité dunění a cítili vibrace přenášené půdou. Někteří dokonce pocítili tlakovou vlnu a cítili pach spáleniny, proto se obávali, že došlo k bombovému útoku.

Kráter poblíž města Managua z leteckého pohledu. Bližší pohled na kráter zde. Kredit: AP/BBC News

Další den místní policejní složky skutečně objevily kráter široký 12 a hluboký 5,5 metrů. Mluvčí vlády Rosario Murillo oznámila, že jde zřejmě o část asteroidu 2014 RC, nicméně zatím nejsou výsledky potvrzeny a celá věc bude muset projít dalším vědeckým šetřením. Za tím účelem byli přizváni odborníci z několika zemí.

Naštěstí nedošlo k žádným újmám na zdraví a životech či materiálním škodám, ač se místo dopadu nacházelo poblíž letiště. Okolí hlavního města je hustě osídlené (Managua má více než milion obyvatel). „Bylo to velké štěstí, že celá událost neskončila tragicky,“ vyjádřil se vědec Jose Millan z Institutu pro výzkum Země Ineter (Institute of Earth Studies).

Podle odborníků, kteří měli možnost místo dopadu zkoumat, zatím není jasné, jestli událost způsobil fragment, který se z asteroidu oddělil. Dopadu kosmického tělesa rovněž nasvědčuje zkoumání seismických měření z okamžiku dopadu, která vykazují typické charakteristiky meteoritického impaktu.

I v tomto případě tušíme podobnost s čeljabinskou událostí. Pamatuji si reakce některých lidí na to, že obě události – tedy průlet 2012 DA14 a následné dění nad Čeljabinskem – „musí“ mít společný jmenovatel. Nakonec se ukázalo, že šlo o pouhou kosmickou koincidenci a obě tělesa se přiblížila k naší planetě z úplně jiných směrů.

Jedním z prvních odborníků, kteří se oficiálně vyjádřili k možné spojitosti obou událostí, byl softwarový technik Jet Propulsion Laboratory Ron Baalke: „Nikaragujská událost se odehrála plných třináct hodin před největším přiblížením 2014 RC, takže se domnívám, že obě události spolu nesouvisí.“

Baalke rovněž zdůraznil, že chybí očití svědkové, či jakýkoli videozáznam, který by potvrdil dopad bolidu dostatečně velkého, aby způsobil takový kráter, což je v případě tak hustě osídlené lokality přinejmenším podivné. A tím bohužel výčet nejasností nekončí. Někteří odborníci si všimli, že kráter může být staršího data. Rovněž vegetace v jeho okolí se jeví jako tepelně nepoškozená. Údajně dokonce může jít spíš o propad půdy, například z důvodu podpovrchové eroze, než o meteoritický impakt. Na přesnější výsledky si tedy zatím budeme muset počkat, ale věřme, že to potrvá maximálně v řádu dnů, protože odborníků věnujících se těmto jevům nejen přibývá, ale jejich měření jsou čím dál přesnější (mj. čeští experti z observatoře na Kleti).

VIDEO:

P.Pujols-J.M.Trigo-Red_SPMN (AAO-CSIC-IEEC)

Španělský „afterparty“ budíček

Je trochu mimo mísu psát o zpěvu ranních ptáčat ve Španělsku, obzvláště v brzkém ránu po náročné sobotní noci. I to je možná důvod, proč nedělní ohnivou show na obloze vyfotilo či natočilo tak málo svědků. Nepomohlo ani to, že stopa bolidu se táhla přes osm regionů (v podstatě celé Španělsko) a zůstala po ní i silná kouřová stopa. Nad Barcelonou se objevila v „nelidském“ lokálním čase 6:55.

Podle lokálních médií sice bolidy zachytila síť pro sledování meteorů Spanish Meteor Network, ale přesto nebyli odborníci schopni lokalizovat zdroj na obloze. Věřme, že jde jen o překlep některého z redaktorů, který danou zprávu posílal dál. Pokud zjistím v budoucnu víc podrobností, rád vše uvedu na pravou míru, ale psát tyto věty v mateřštině největších světových odborníků v monitorování stop meteoroidů, které posléze vstoupí do atmosféry, je přinejmenším rozporuplné.

Jasná meteorická stopa nad Španělskem. Kredit: Twitter/MeteoBlanes