Fibulin-5
Vědci z Národního židovského centra pro zdraví a výzkum v Denveru (stát Colorado), objevili protein, který zastavuje růst cév. Tento protein se u většiny nádorů, které se šíří metastázemi, nevyskytuje, nebo je přítomen jen v nepatrném množství. Jeho brzké použití v klinice se očekává.

Rakovinové nádory potřebují ke svému růstu kyslík a živiny. Hodně kyslíku a hodně živin, protože buňky se v rostoucím novotvaru nekontrolovaně a překotně množí a aby mohl nádor růst a šířit se, prorůstají do něj a jeho okolí nové cévy. Ty pak zvětšující se tkáň vyživují. Říká se tomu, že nádor metastázuje. Když se metastázy začnou tvořit, je to pro pacienta vždy špatná zpráva. Je to znak pro špatnou prognózu a blížící se konec.

Strategie zbavit nádor zásobení krví a tím i živin, je poměrně starého data. Někdy je účinné podvázání hlavních cév, nebo jejich ucpání vpravením umělohmotných kuliček (devitalizace), ale to bývá účinné jen v případech, kdy nádor má  jednoduché cévní zásobení. Kde již je nádor prorostoupen z okolních míst celou sítí cév, má tato metoda jen malou šanci na úspěch. V takových případech skýtá naději metoda při které se použije antiangiogenní přípravek. Jeden takový přípravek byl v USA začátkem tohoto roku schválen k použití.

Cílem strategie, kdy se použije antiangiogenní přípravek (látka bránící rozvoji krevního řečiště) je snaha utlumit buňky endotelu (základní buňky tkáně tvořící cévy). Fibulin-5 takovou látkou je. Patří do skupiny proteinů, které se vyskytují vně buněk. Řadí se mezi integriny a podílí se na vytváření základní sítě dávající vznik budoucí tkáni. Má na starosti kontakt s endotelovými buňkami v době, kdy se cévy začínají tvořit. Za objasnění funkce fibulinu vděčíme Williamu Shiemannovi a Allanu Albigovi,  pracovníkům zmíněného zdravotnického zařízení, kteří si při  kultivaci endotelových buněk všimli, že když se začnou tyto buňky formovat do vznikajících cévek, koncentrace fibulinu v této lokalitě  prudce klesne. Když do rostoucí kultury rakovinových buněk fibulin dodali, zjistili, že se růst endotelových buněk  zastavil. Nejen že se růst zastavil, endotelové buňky přišly i o svou schopnost cestovat.

Když výzkumníci přirozeně se vyskytující molekulu fibulinu poněkud pozměnili, stalo se co nečekali - umělý protein se stal ještě účinější. To vedlo k jejich přesvědčeni, že fibulin-5 je perspektivní látkou s využitím v diagnostice metastázujících forem nádorů a také k jejich léčbě. Autoři si své poznatky již ošetřili - fibulin-5 je v předběžném patentovém řízení.

William P. Schiemann, Ph.D  objevil na proteinu fibulin-5 vlastnost, která brání nádoru aby prorůstal  cévami. Je držitel patentových práv.

Další podrobnosti lze najít zde.
Datum: 24.06.2004