Hackeři navedli Jeep do příkopu  
Dva mladí Američané, kteří se umějí pohybovat v kyberprostoru, udělali pro časopis Wired ukázku toho, jak snadno lze na dálku převzít kontrolu nad důležitými funkcemi moderních aut. Vybrali si šestiválcový SUV „Cherokee“ a přivodili mu havárii.

Chris Valasek a Charlie Miller jsou típci, kteří jsou v hackerské komunitě pojmem. Tentokrát si zažertovali s legendou amerického automobilového průmyslu, Jeepem Cherokee.  Redaktorovi  Andy Greenbergovi nejprve s jeho vozem předvedli něco jemnějšího přímo na silnici a pak ho za městem poslali do škarpy.

 

Charlie Miller a Chris Valasek demontrovali, jak si dovedou pohrát s Jeepem. (Kredit: Wired http://www.wired.com/ )
Charlie Miller a Chris Valasek demontrovali, jak si dovedou pohrát s Jeepem. (Kredit: Wired http://www.wired.com/ )


Jak se jim to povedlo?

Nejprve si zjistili IP adresu systému jeho auta a pak se probourali do jeho řídící jednotky. To jim umožnilo zhasínat motor, ovládat brzdový systém, informační displej včetně rádia, ale mohli řidiče bavit i zapínáním ostřikovačů a nebo mu mávat před očima stěračem.
Stále více firem totiž nabízí pro nákladní i osobní auta mobilní technologie, které vozidlo sledují přes internet. V případě zcizení vozidla je taková věc k nezaplacení. Lapkovi lze motor vypnout a ještě ho to v autě zamkne. Systém také odhaluje „černé“ jízdy či nedodržování zákonem předepsaných přestávek. Hlídá stav motoru a je toho čím dál tím víc, co výrobci a specializované firmy nabízejí. Zaměstnavatelé to vítají, protože jim to umožňuje lepší dohled nad jejich majetkem. Přes dispečink mohou operativně optimalizovat trasy a s předstihem organizovat opravu důležitých systémů, kterým hrozí porucha hrozící havárií.

 

Problém je, že právě tyto systémy lákají počítačové machry. Dokazují si na nich, jak jsou dobří. A jako všude i mezi nimi se najdou charaktery s horšími ambicemi a tak se svět automobilů začíná podobat tomu bankovnímu. Jakmile jsme online, stačí nepozornost a už nás mají. Pár kliků a člověku mohou zničit život.  
V demonstraci, Greenburg řídil vozidlo na veřejné silnici, zatímco Miller a Valášek ze vzdáleného místa pronikli do jeho palubních systémů. Greenburgovi zpočátku prováděli jen taškařice s ostřikovačem, tempomatem a posílali mu své obrázky na displej. Když auto zajelo na místo, kde nic nehrozilo, přitvrdili. Vyřadili brzdy ovládli plyn a auto skončilo v příkopu. Výrobce Chrysler, pochopitelně, ihned reagoval a vyrobil „záplatu“. Ta by měla vozidlo ochránit. Majitelům této značky stačí si patch stáhnout a pomocí USB disku ve vozidle nainstalovat. Těm méně zručným to zdarma udělá prodejce.

 

Ve světě hackerů je prestiž mocným hnacím motorem a tak jsou odborníci toho názoru, že je jen otázkou času, než výrobce aut zase někde přechytračí a ukáží, co dovedou.

 

 

Literatura

Wired
Security Affairs

Datum: 23.07.2015
Tisk článku


Diskuze:

xx

Jozef Vyskočil,2015-08-04 07:03:08

Dobrá výhovorka pri spáchaní dopravného priestupku.

Odpovědět

"Světlá" budoucnost?

Oldřich Horák,2015-07-26 12:59:18

Bezkontaktně monitorované kardiostimulátory s možností doladění a "doladění" (zrychlení tepu bývá způsobeno strachem, ale ono to funguje i naopak - zrychlený tep způsobí strach. A co nadějný mladý politik u kterého se, naštěstí včas, najde porucha rytmu srdce, a potřebuje kardiostimulátor (či kardioverter). Je mladý, perspektivní, platí si pojistné i připojištění, dáme nejlepší s dárkovým monitoringem a laděním.
podporujeme jeho vzestup a pomalu ho učíme, tento návrj zákona vzbouří adrenalin, tento rozbuší srdce a vyvolá strach, tento je tak krásný, harmonický a klidná a vrátí vás na vaši farmu, kde maminka peče lívance a tatínek právě odstředil smetanu ...
Jaké jsou šance, když něco podobného užijete jako absolutně nesmrtící (i když s možností totální rezignace politika). On se řídí jen svým srdcem, není to krásné.
Manchurianský kandidát, parlament, senát ...
Začněme trénovat trvalý výraz štěstí ve tváři, nebo nám najdou poruchu rytmu srdce.
PS: i nejméně chápaví jistě pochopili, že jsem se vlastně nakonec nevzdálil myšlence dálkového monitorování a upravování hodnot. Jen jsem nesetrval v původní oblasti.

Odpovědět

Ovládání volantu

Jan Valečka,2015-07-25 22:26:09

Hackeři auto do příkopu nenavedli, jen vyřadili brzdy a ovládali plyn. Volant umí ovládat jen pokud je zařazená zpátečka. Ale pracují na tom.

Odpovědět

princezna Diana

prezivsi osoba,2015-07-25 00:11:36

Už se na to zapomnělo,ale i tady se to mohl klidně stát.

Odpovědět

Karel Bahný,2015-07-24 22:24:06

Vyřadili brzdy, ovládli volant?

V USA jsou povolena auta s řízením a brzdami po drátu? V Evropě je snad ještě stále mít povinnost tyhle dvě věci mechanické (třeba s posilovači, ale i bez nich se dá zatáčet a zastavit).

Odpovědět


Re:

Vojtěch Kocián,2015-07-25 08:03:34

I mechanické systémy v autě mají elektronickou asistenci. Pokud má auto samo parkovat, tak to ani jinak udělat nejde. Možná byste to přepral někde na volném prostranství v malé rychlosti, ale havárii na dálnici byste v případě náhlého prudkého zásahu těžko zabránil.

Odpovědět


Re:

Tomáš Viktora,2015-08-04 16:03:34

Automaticka prevodovka, adaptivni tepomat a lane assist a elektronika vozu muze jednoduse s autem jezdit kam se ji zlibi, muze ovladat vse..

Smartphone pripojeny pres BT do mediasystemu by take mohl poslouzit jako brana k ridicim programum vozu..

Tak snad vydaj nejakej firewall, to abych se zacal bat jezdit svym novym autem :(

Odpovědět

Zneužití

Stanislav Brabec,2015-07-24 02:35:38

A teď si představte, že by se tito pánové místo demonstrace možností pro Wired nechali najmout některou black hats firmou, přes kterou by své schopnosti nabízeli… třeba vládám. Ti by pak dostali krásné klikací rozhraní, kde by si vybrali SPZ, a na mapě vhodnou lokaci k takové nehodě.

Jak ukázal nedávný případ Hacking Team, není to vůbec přitažené za vlasy.

Odpovědět

Jo to je pokrok :)

Miyuki Pateru,2015-07-23 12:48:08

Dokud bude ropa a politici uplně nezakážou provoz veteránů cena jenom poroste :)
A vlastně ani nový auto nenabízí nic lepšího než 30 let starý auto, automatická převodovka s hydro měničem řadí pořád krásně hladce, nikde žádná elektronika, co by se mohla rozbít, motor je věčnej
Jediný objektivní zlepšení u novejch aut je bezpečnost, po bouračce z novýho auta vylezu a nic mi nebude ze starýho už mi bude jedno všechno

Odpovědět


Re: Jo to je pokrok :)

Jiří Novák,2015-07-23 18:19:49

Doufám jenom že jde tyhle elektronické serepetičky z auta vykuchat, případně přemostit. Automechanici by mohli mít žně.

Odpovědět


Re: Re: Jo to je pokrok :)

Stanislav Brabec,2015-07-24 02:29:21

Už dávno ne. Tyto serepetičky jsou součástí řídící jednodky, bez níž se v moderním autě ani neroztočí motor. Tam, kde kdysi bývaly vačkové hřídele, jsou dnes senzory, procesor a solenoidy.

Bez zdrojových kódů je vyřazování některých funkcí firmwaru docela pracnou činností metodou pokus/omyl.

A v takové Francii už je vyřazení některých serepetiček dokonce trestné, a s ohlašovací povinností.

Odpovědět


Re: Re: Re: Jo to je pokrok :)

Ondi Vo,2015-07-24 03:16:00

Soukromá manipulace nastavení managementu motoru (výkon, omezení rychlosti vozidla, ovlivnění exhalací, bezpečnosti a pod.) jsou zakázané asi ve všech zemích a povolení k provozu takového vozidla pozbývá platnosti. S tím bych si nezahrával.

Vozidla luxusní kategorie mají samozřejmě zabudovanou navigaci GPS a komunikátor GSM. Benefit pro uživatele je, že v případě technické poruchy na cestě se vozidlo samo dovolá smluvního servisu, v případě nehody samo vyrozumí záchranku a v případě zcizení umožní své vypátrání a znemožní zloději jízdu. Pochopitelně může případný zloděj odpojit baterku a eventuelní záložní zdroj a tím přerušit komunikaci vozu s nějakou centrálou, ale to ten kradený objekt znehodnotí a ten bude asi jen na součástky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Jo to je pokrok :)

Karel Bahný,2015-07-24 22:21:07

To odpojení není tak snadné, ta baterka bývá dost důmyslně skrytá na jednom z x míst. Hledají ji i v servisu, když ji chtějí vyměnit (ona má bohužel omezenou životnost a nebývá úplně nejlevnější). Takže je to takové pěkné kurvítko. Aspoň v mém autě se dá jezdit bez ní, ale přístrojovka je po každém startu docela otravná.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Jo to je pokrok :)

Ondi Vo,2015-07-24 23:33:25

Upřímnou soustrast.

Před tak třinácti lety jsem byl na přímacím pohovoru jedné firmy ve Vídni na vývoj elektronických systémů do aut včetně Drive by wire. To zahrnovalo i samostatné automatické zaparkování mezi dvěmi auty k chodníku. Přijede se k volnému místu, udělí se povel, kamery na autě a ultrazvukové senzory vyhodnotí prostor a řidič se založenými rukami kouká, jak to na cenťák poarádně zaparkuje. A pochopitelně také držení stopy na silnici, pakliže byly bílé čáry na vozovce dost kontrastní. Tedy zásah do volantu, do brzd, plynu a převodovky.

Jízda automobilem přináší určitá rizika, která se dají různě minimalizovat, ale ne zcela vyloučit.
Vzpomínám si na sedmdesátá leta, kdy se jedné paní zasek plynový pedál u mercédesa dýzláka při jízdě na dálnici a ta paní nepřišla na nic lepšího než tak při stovce otevřít dveře a vyskočit. Přežila to, jako zázrakem. Říkala, že nejdřív brzdila nožní brzdou po tom, co otočila klíčkem zapalování aniž by se motor zastavil. Auto zprvu trochu zpomalilo, ale pak začalo zase zrychlovat ... a ona propadla panice. Že by mohla zařadit neutrál ji nenapadlo, nebo aspoň vymáčknout spojku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Jo to je pokrok :)

Vojtěch Kocián,2015-07-25 08:08:23

Vyřazení GSM komunikace by ale tak složité být nemělo (a snad ani trestné) a dokud výrobci nezavedou něco ve stylu, že když auto měsíc neupdatuje firmware z centrály, tak se nerozjede, tak by to neměla být ani vážnější komplikace (pokud online systémy nevyužíváte).

Odpovědět

Zajímavé

Josef Šoltes,2015-07-23 12:31:58

Rozhodně zajímavá věc! Nicméně u mé staré Fabie se asi nemusím moc bát. Ostatně, zámky už jsou zalomené od bezdomovců, kterým byla v lednu zima, okénka lze stáhnout rukou, rádio je značky Sencor (to znamená, že byste zlodějům museli zaplatit, aby si ho vzali) a internet a navigaci tam mám, jen když tam dám mobil... Jsem tedy celkem v klidu :-)

Odpovědět


Re: Zajímavé

Stanislav Brabec,2015-07-25 18:18:40

I do staré Fabie zapojíte bezdrátový OBD adaptér, který lze koupit z Číny za pár dolarů. Je sice pravda, že s tím u ní ještě nejdou dělat tak zásadní věci, jak točit volantem nebo odbrzdit.

Odpovědět

Likvidace odpůrců krádeží identity..

Jaroslav Mrázek,2015-07-23 11:28:33

Hezká doba. Budete nepohodlní a zruší vám konto, vlastnicví majetku, vymažou vás ze všech evidencí, nebo při operaci změní vaši krevní skupinu, založí trestní rejstřík s pedofilií ... ještě že už "to mám za pár".... nějaké auto a falešný mail šéfovi, aby vám políbil.....prkotiny...

Odpovědět


Re: Likvidace odpůrců krádeží identity..

prezivsi osoba,2015-07-25 00:17:42

Já si tohle nemůžu ani omylem dovolit.Už okolo mě takhle umřelo hodně lidí.Musím kupovat jenom staré plečky....a i tam se mě po zázračném úderu zsepodu kamenem po ujetí 10 metrů rozbila brzda a už jsem se řítil z kopce.

Odpovědět


Re: Re: Likvidace odpůrců krádeží identity..

Ondi Vo,2015-07-25 13:57:45

Strašné.
Mě se zase jednou přepálila žárovka u v garáži odstaveného auta. Co si ti hackeři netroufnou, že?

Ale sranda stranou - kamenem jde rozbít brzdu?

Odpovědět


Re: Re: Re: Likvidace odpůrců krádeží identity..

Josef Šoltes,2015-07-27 07:08:37

Teoreticky při velmi šťastném úderu do pancéřové hadice nebo do brzdového válce v případě absence krytu. Ale spíš než na šutr bych to viděl na zanedbanou údržbu.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz