Cigareta versus dieselový motor  
Tipnete si na výsledek?

Varování na krabičkách o škodlivosti kouření je pro mládež důvěryhodné asi tak, jako jsou naši rotující ministři zdravotnictví. Poznatky indických výzkumníků, že kuřák má čtyřikrát vyšší riziko umřít na tuberu, připadaly  čtenářům Osla jako záležitost vzdálené Asie.
S ohlasem se  setkaly jen argumenty dokládající, že kouření je nejvydatnějším zdrojem kadmia v našem  životě a že se kadmium chová jako hormon, takže kouření cigárka je něco jako kdybyste do sebe cpali ženskou hormonální pilulku.
Následně po zveřejnění těchto poznatků jsme dostali řadu e-mailů.  V žádném ale nebyly patrny sebemenší obavy z rakoviny. Všichni se ptali jen na to jediné – zda nepřijdou o potenci. A tak jsme zvědaví, která čtenářská skupina zareaguje na provokativní porovnání kouření cigaret a dieselového motoru, které nyní provedli Italové. Zde jsou výsledky jejich bádání.

Giovanni Invernizzi, specialista pracující na jednotce problematiky kouření, která je součástí Italského národního výzkumného ústavu na výzkum rakoviny v italském Miláně, uskutečnil pokus v privátní garáži v alpském městě (Chiavenna). Vybraná lokalita se těší zvláště velké oblibě veřejnosti a turistů, především pro nízkou hladinu znečištění vzduchu. Pokus probíhal tak, že nejdříve najelo do garáže auto z běžného provozu, jednalo se o Ford Mondeo, rok výroby 2002. Po zavření garážových dveří zůstal motor turbodiesel 2000 ccm pracovat na volnoběh po dobu 30 minut. Přenosný analyzátor pevných částic měřil znečištění v intervalech 2 minut. Poté garáž větrali čtyři hodiny a znovu zavřeli vrata dal se „do práce“ kuřák, který  během půl hodiny postupně vykouřil tři cigarety. I když cigarety byly s filtrem, přenosný analyzátor čistoty ovzduší usvědčil z většího zněčišťování ovzduší kuřáka. Ten, ve srovnání s motorem, vyprodukoval desetkrát vyšší koncentraci znečišťujících částic.
Výsledek  porovnávající podíl nejemnějších částic, tedy těch, které jsou ze zdravotního pohledu nejškodlivější, vyznělo pro cigarety ještě nemilosrdněji.  

Závěr 
Tři cigarety uvolní za stejnou dobu do ovzduší desetkrát více svinstva, než zvládne dvoulitrový turbodiesel dva roky starého Fordu Mondeo.

Poznámky k produkovaným škodlivinám

Jemné částice, které jsou menší než 2,5 mikrometru, jsou schopny pronikat přímo až do plicních sklípků (alveol). U  látek, které pronikají až do míst, kde dochází k vlastní výměně plynů mezi červenými krvinkami a vnějším prostředím, se mnohem větší měrou projevuje rakovinotvorný efekt zmíněného prachu.
Většina sloučenin uvolněných z cigarety má krátkou dobu trvání a zhoršuje tedy především místní životní prostředí. Produkované aldehydy  z cigaret poškozují oči a dýchací cesty. Neškodí ale jen lidem, ale i rostlinám.  Oxid dusnatý také škodí všem, tvoří totiž „fotochemický smog“ a ten přispívá k ničení ozonové ochranné vrstvy. Ale abychom to zkrátili - čím více budeme kouřit,  tím více si budeme poškozovat své životní prostředí.

kuřačkaStudie Invernizziniho sice není po vědecké stránce zrovna nic moc, ale i tak by  s ní mohli mít ekologičtí aktivisté, brojící za čisté ovzduší, určité problémy. Mám na mysli ty, které vídáme v  protestních akcích a při kterých těmto aktérům visí „čvaňhák“  z koutku jejich úst.
Pramen:  Tobacco Control (vol 13, p 219)

Datum: 29.08.2004 17:11
Tisk článku

Návod na přežití pro ženu - Bukovský Igor
 
 
cena původní: 349 Kč
cena: 349 Kč
Návod na přežití pro ženu
Bukovský Igor

Diskuze:

experiment

Matyáš Patlevič,2011-01-28 17:44:04

Navrhuji následující experiment: dvě nezávislé garáže se dvěma stejnými auty. V jednom kuřák kouřící řekněme 1 cigaretu každých 5 minut a v druhém nekuřák se zavedenou hadičkou od výfuku do kabiny. A uvidíme kdo umře dříve.

Odpovědět

cigareta

Raily Carmenova,2004-11-05 20:59:05

hmmmmmm potrebuju prestat kourit ale uz skoro prestavam to znamena ze uz nekorim takze ale vlastne potrebovala bych se toho zbavit

Odpovědět

Jak je to vlastně s těmi penězi od kuřáků?

Saša,2004-09-01 08:31:48

Ze spotřební daně z tabákových výrobků nejde na zdravotnictví ani jedna jediná koruna. Vše připadne do státního rozpočtu ve prospěch vlády, která však již zdravotnictví nefinancuje. Vláda se zbavila nemocnic i s jejich dluhy nuceným převodem na kraje - ponechala si pouze fakultní a některé vojenské nemocnice.

Ze cla z tabáku a tabákových výrobků nejde do zdravotnictví ani jedna jediná koruna. Vše dostane vláda k rozšpidlání.

Z DPH z tabákových výrobků by in eventum velmi zprostředkovaně mohla malá částka do zdravotnictví odtéci - část této daně (konkrétně 3,1 % z celostátního hrubého výnosu této daně připadá všem krajům společně a mezi nimi se to rozděluje podle počtu obyvatel) připadá krajům podle zákona č. 243/2000 Sb. No a právě kraje mají na starosti zdravotnictví (a většina zdravotnických zařízení je ve vlastnictví krajů) a právě kraje ho vedle zdravotních pojišťoven financují. Pokud tedy kraj ze svých daňových zdrojů vkládá nějaké prostředky do zdravotnictví, dalo by se cum grano salis tvrdit, že do zdravotnictví přitekla i nějaká ta koruna z DPH za cigarety.

Zdravotní pojišťovny nemají z prodeje tabáku a tabákových výrobků vůbec nic (jen pojistné za zaměstance v tomto oboru pracující). Výše zdravotního pojištění vůbec nezávisí na tom, zda je kdo kuřák.

Takže opravdu jediným, kdo vedle výrobce z kuřáctví profituje, je vláda, která ty prachy použije na leccos zbytečného, rozhodně však ne na zdravotnictví. A proto také všechny "krabičkové kecy" o škodlivosti kouření vycházejí vniveč a na kuřáky nepůsobí. Působily by jedině tehdy, kdyby výnos spotřební daně z cigaret byl přímo určen do zdravotnictví - pak by mnozí kuřáci začali brát to varování vážně. Takhle ale ne.

Navíc si jako nekuřák kladu zásadní otázku: není léčba nekuřáků náhodou dražší než léčba kuřáků? Nemoci kuřáků. A na "něco" umřít musíme všichni. A když tedy nekuřák neumře na rychlý infarkt myokardu nebo mrtvičku nebo karcinom plic, umře na něco pomalejšího, co se léčí déle a tím dráže.

Odpovědět

pod uroven

OptiPes,2004-08-31 00:17:54

nezpochybnuji klicovy zaver, ze kurak vyprodukoval vic znecistujicich castic nez motor. mozna vsak, ze o jeho vitezstvi rozhodla jedna temer ctvrtkilova castice tvaru kabelu se zatocenou spickou.
clanek to nevylucuje.
jinak, cela rada detailu okolo toho "vyzkumu" neklamne ukazuje na praci specialistu z PR branze.
zaver: jsem docela prekvapen, ze me od neceho takoveho musi bolet oci zrovna na oslovi...

Odpovědět

Pořád stejná naivita antikuřáků!

Saša,2004-08-30 11:45:18

Pořád dokola mluví o zdraví a o znečištění vzduchu a podobné nesmysly.
Tím žádného kuřáka nepřesvědčí k dobrovolnému podstoupení odvykacích hrůz.
Správným přístupem by bylo pečlivé vyčíslení, kolik z ceny každé krabičky cigaret dostane vláda k nesmyslnému rozšpidlání.
Opravdu účinným nápisem na krabičce cigaret nejsou ty bláboly o zdraví (ostatně dosti nepodložené), ale nápisy typu:
Rodina Červeňáků a Bílých Vám děkuje za příspěvek na jejich sociální dávky.
Úředníci Finančního úřadu Praha - východ Vám děkují za příspěvek na 14. plat v tomto roce.
Ministr Sobotka Vám vyslovuje uznání za občansky uvědomělé přispívání do státní kasy nad míru obvyklou.
A tak dále a tak podobně. Hned by kuřáků ubylo a státní finance by klekly a vláda by šla od válu!

Odpovědět


Naopak, to jsou těšínská jablíčka kuřáků,

Pavel Brož,2004-08-30 22:59:01

totiž to jejich vzájemné ubezpečování se o tom, že oni vlastně svým kouřením stát dotují. Opak je pravdou, po započtení výloh státu za léčení následků nikotinismu je to přinejmenším fifty-fifty. Nemoci z kouření se v celkovém součtu drasticky draze léčí, a jediná opravdu podstatná kompenzace ze strany kuřáků není ta jejich daň z každé cigarety, ale to, že naštěstí v průměru podstatně dřív umírají, takže se na nich ušetří na důchodech. Celkem ale nula od nuly pojde. Podle nedávných výzkumů světové zdravotnické organizace je kouření v celosvětovém průměru naprostým ekonomickým propadákem - tzn. že když se proti sobě postaví daně placené kuřáky z každé krabičky, ušetření na jejich důchodech v důsledku brzkého úmrtí apod, a na druhé straně výdaje spojené s jejich léčením, tak je ten tabakismus velmi prodělečným kšeftem (samozřejmě pro ty státní ekonomiky, nikoliv pro výrobce cigaret).

Odpovědět

Pochybna metodika

Jarda,2004-08-30 10:47:26

Kdyz se porovnava co do produkce castic spalovani organickeho pevneho
materialu a kapaliny (a jejich par), neprijde mi vysledek nijak prekvapivy.
Znecistujici latky nejsou jen pevne castice. Chybi srovnani
produkce COx, NOx, SOx, nikotinu, benzenu...
Motor auta take obvykle nebezi pouze na volnobeh a ne kazdy kurak zapaluje
jednu od druhe.

Takoveto nekorektni "vyzkumy" boji proti koureni podle me spise skodi.

Odpovědět

Jak škodí diesel

Jarda Petr,2004-08-30 05:17:40

Ono asi záleží na tom, co se bere v potaz. Jako rekreačního cyklistu mě před časem zaujala zprávička, podle které mi jeden nádech zplodin z dieselového motoru dodá do těla tolik rakovinotvorných uhlovodíků, jako kdybych vykouřil 200 cigaret s filtrem. Znamená to, že i když nekouřím drť sušeného listu tabáku, mé plíce si užívají, jako kdybych hulil jako fabrika.

Odpovědět


Re: Jak škodí diesel

Luda,2004-11-12 12:19:34

To je nesmysl. Pocitejme cca 15 nadechu za minutu * 200 cigaret = 3.000 cigaret (150 krabicek). To by pak ve statiskikach rakoviny plic vubec nebyli kuraci rozlisitelni, protoze by jste jednim nadechem denne (treba na autobusove zastavce, vedle odjizdejiciho autobusu) do sebe dostal tolik co kurak, ktery "vytahne" denne 10 krabicek. To by pak nejrizikovejsi skupinou, co se tyce rakoviny plic, byli lide, kteri ty dieselove spaliny dychaji a ne kuraci (a to by kurak z cisteho prostredi mel proti nekurakovi z mesta mizivou sanci si uhnat rakovinu). Chce se to trosku zamyslet, kdyz si neco prectu. A ty rakovinotvorne uhlovodiky jsou nejen rakovinotvorne, ale i jedovade (ve vetsim mozstvi) - to by pak "prochazka" po rusne ulici s velkym provozem dieselovych aut, znamenala temer jistou smrt (1 hodina ~ 180.000 cigaret :-).

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace