Stárnete a hloupnete?  
Začněte hrát videohry!

 

C. Shawn Green, University of Wisconsin-Madison
C. Shawn Green, University of Wisconsin-Madison

V posledních letech 20. století se v americké laboratoři University of Rochester zabývali poněkud nekonvenční myšlenkou. Daphne Bavelier, profesorka psychologie na ženevské univerzitě a C. Shawn Green, profesor na Wisconsin-Medison univerzitě se zajímali o biologický proces v mozku dospělého jedince, při kterém by bylo možné generovat nové neurony ve vztahu s reakcemi na nové zážitky. V rámci tohoto výzkumu napsal Green, toho času 18-letý  student, počítačový program pro psychologické testování. Jeho cílem bylo vyhodnotit schopnost vyhledávat ve  vizuálně přetížené scéně.

 

 

Zdroj: http://www.investigacionyciencia.es
Zdroj: http://www.investigacionyciencia.es

Green po dokončení programu testoval sám sebe a zjistil, že jeho výsledky jsou perfektní, tudíž se domníval, že v programu je chyba, kterou se mu nedařilo najít. Nicméně se nenechal odradit a podle publikovaných studií opakoval testování sám na sobě ještě mnohokrát. Jeho supervizor Bavalier se ho zeptala, proč zkouší test pořád dokola sám na sobě a nezkusí ho na někom jiném. Později toho dne Green  Bavalier informoval, že další testovaní jedinci mají také perfektní výsledky stejně jako on. Bavalier tedy trvala na tom, aby byla otestována ona osobně. Její výsledky dle očekávání nebyly perfektní. Na dotaz Bavalier, koho Green předtím testoval, jí bylo odpovězeno, že testoval svoje dobré kamarády.. 
Při hledání, proč Green a jeho kamarádi mají perfektivní výsledky v tomto testu a Bavalier ne, přišli na jeden zásadní rozdíl. Jak Green, tak i jeho kamarádi hrají více než deset hodin týdně hru Team Fortress Classic. Z tohoto objevu okamžitě vyvstala otázka, zdali je možné, aby hraní her, jejichž hlavním cílem je podrobit si zombie, mimozemšťany, monstra a darebáky, aniž by hráči museli hodně přemýšlet, opravdu mohlo produkovat tak působivé kognitivní zlepšení?

Bylo zjištěno, že počítačové hry stimulují různé dovednosti. Osoby, které hrají akční videohry pravidelně, mají zlepšenou schopnost soustředit se na vizuální detaily, což je například užitečné pro čtení posledních odstavců právních dokumentů, které jsou uváděny drobným písmem nebo u návodů na použití léků. Vědci dále zjistili, že hraní her také zvyšuje vizuální kontrastní citlivost, což je důležité například při jízdě uprostřed husté mlhy. Pravidelní hráči akčních videoher mají také lepší prostorovou představivost. Dokážou si lépe představit manipulaci s objekty v prostoru a přesněji odhadnout, jakým způsobem se například atypicky tvarovaná sedačka vejde do téměř plného nákladního auta. U hráčů videoher se podařilo také prokázat, že mají lepší schopnost multitaskingu, která jim umožňuje lehce přepínat mezi čtením menu restaurace a plynulou konverzací se společníkem. Kromě toho pravidelní hráči mají lepší a rychlejší postřeh. Při analýze času reakce jsou hráči videoher rychlejší o 10 % před lidmi, co videohry nehrají. To jim mimo jiné umožňuje získat lepší pracovní nabídky, neboť mají schopnost se lépe a rychleji rozhodovat ve stresových situacích, jsou flexibilní při změně pracovního úkolu a díky rychlému zpracování informací jsou vysoce adaptabilní, což je dnes vyžadováno v rozmanitých profesích. Studie také zjistila, že chirurgové, kteří hrají videohry, jsou schopni

Ukázka z hry Minecraft. (Zdroj: http://www.minecraftforum.net/)
Ukázka z hry Minecraft. (Zdroj: http://www.minecraftforum.net/)

 

provádět laparoskopické operace rychleji, aniž by byla narušena požadovaná přesnost. 
V poslední době se také objevují informace o tom, že z videoher se stanou standardní výukové nástroje na školách (například Minecraft pro tyto účely vytvořil speciální „Education Edition” o jejímž nasazení v rámci standardní výuky se uvažuje i v ČR), což může být překvapení pro ty, kteří v devadesátých letech v kongresu USA prosazovali, že hraní her ve stylu Mortal Combat má na děti negativní vliv. Studie Greena a Bavelier  tyto obavy nejenže vyvrátila, ale také potvrdila příznivé působení na kognitivní funkce, ačkoliv samozřejmě můžou přetrvávat obavy, že tyto hry v dětech podporují agresivitu. Je samozřejmě nutno podotknout, že videoher je mnoho a když je možné volit, je potřeba se směrovat spíše k logickým, strategickým či kreativním hrám, kde je možné rozvinout své schopnosti. 

Výsledky výzkumu jak ovlivňují volnočasové aktivity růst IQ The Open University, 2014
Výsledky výzkumu jak ovlivňují volnočasové aktivity růst IQ The Open University, 2014

Hodně plošných celosvětových výzkumů se zabývá hraním videoher a jejich působení na naši mysl. Vědci se již opakovaně snažili prokázat, zdali hraní videoher má či nemá vliv na zvýšení IQ. Výsledky se často rozcházejí a tak snad v této otázce budeme moudřejší za pár let. V každém případě, jak se s níže uvedené tabulky patrné, pozitivní účinek na růst IQ je možné vidět po jednom měsíci hraní docela výrazně, ale po šesti měsících činnosti se tento fenomén sníží takřka o polovinu. Jak se zdá, i přes rapidní nárůst technologických vymožeností, není nad staré, zlaté a osvědčené hraní si venku.

 

 

Literatura: Investigación y Ciencia 09/2016, Investigating Psychology – The Open University

Datum: 21.10.2016
Tisk článku

Související články:

Ponoukají videohry mozek k násilí?     Autor: Josef Pazdera (28.06.2005)
Akční videohry pro děti zlepšují čtení dyslektiků     Autor: Stanislav Mihulka (05.03.2013)
Krvežíznivější mozky jsou chytřejší     Autor: Josef Pazdera (01.09.2016)
Po stopách měření inteligence     Autor: Martina Štěpánová (11.10.2016)



Diskuze:

...

Jozef Vyskočil,2016-10-21 20:24:54

Začnite obchodovať cez počítač napríklad na Forexe, alebo burze. Je to rovnako účinné a dobre honorované ak máte talent.

Odpovědět


Re: ...

Marek Dendes,2016-10-21 22:26:54

to radsej ruleta alebo blackjack - tam ma clovek ovela vacsiu sancu vyhrat a mensie riziko ze pride o vsetky peniaze...

Odpovědět


Re: Re: ...

Jozef Vyskočil,2016-10-22 07:08:02

To sa trochu mýliš. To je obchodovanie, nie hra. Obchoduje tak napríklad Deutsche Bank a iné finančné inštitúcie, tie by určite nehrali ruletu, alebo Black Jack. Ale dá sa to brať ako hru za virtuálne peniaze.

Odpovědět


Re: Re: Re: ...

Milan Krnic,2016-10-22 08:05:52

Což je v době, kdy jsou všechny peníze virtuální, vskutku zajímavý argument :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ...

Jozef Vyskočil,2016-10-22 17:40:48

Asi som to zle vysvetlil. Môžeš si vybrať obchodovanie so svojimi reálnymi peniazmi, alebo obchodovanie na demo účte s virtuálnymi peniazmi, čo sa podobá hre. Záleží len na tebe ako to berieš. Ja využívam veľa demo účtov tak, ako piloti využívajú trenažéry.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ...

Milan Krnic,2016-10-23 12:04:07

S těmi reálnými (přesto v dnešní ekonomice virtuálními) pěnezi bude sázka na budoucí vývoj přinejmenšm stejné riziko, jako zmiňovaná ruleta alebo blackjack. Protože na budoucí vývoj nemám žádný vliv. Nějaký demo účet těžko (tedy nelze) srovnávat s naší realitou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Lukas Florner,2016-10-24 07:39:20

Demo účet je sice vybaven virtuálními penězi, nicméně tyto peníze jsou použity pro nákup a prodej na skutečné burze. Srovnávat to tedy lze, protože obchodování probíhá ve skutečném světě, se skutečnými podmínkami a virtuální zisky i ztráty odpovídají ziskům i ztrátám skutečných peněz. Tedy až na jedno omezení - obchody v demo módu s virtuálními penězi neovlivňují reálné výsledky burzy, tj. objem prostředků investovaný ve všech demo módech se nepromítá do cen akcií, dluhopisů apod. Pokud je objem prostředků všech demo účtů malý oproti reálně obchodovaným částkám (a to je) nebo je rozpostřen rovnoměrně (což tak úplně neplatí), pak je rozdíl mezi skuečností a virtuálnem velmi malý a uživatel demo účtu získá dostatečně přesnou představu o tom, jestli by mu s reálnými penězi zbylo na nové trenýrky, nebo zda si může pořídit nové trenýrky rovnou ze zlata.
Investování ovlivňuje spousta okolností, ale platí, že čím vyšší je úroveň znalostí, sebekázně a logického myšlení, tím nižší je míra rizika, že investor o své peníze přijde. V něčem by se tedy mohlo investování podobat hře blackjack, jejíž výsledek nemusí být založen jen a výhradně na náhodě, ale míru rizika prohry lze ze strany hráče snížit. Naopak, hrát ruletu je hazard vhodný pro agenta 007 nebo budoucí bezdomovce, nikoliv pro rozumně uvažujícího investora.
A poslední poznámka - samy peníze jsou ze své povahy virtuální, neboť zastupují univerzálně směnitelnou hodnotu, ale samy o sobě nejsou hodnotou žádnou (takový pěkný Template). To platí pro papírky, kovová kolečka i čísla v serverovnách ČNB. A jestli to někdy neplatilo (neplatí), tak jen u směnného obchodu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Milan Krnic,2016-10-25 09:21:28

Možné je všechno.
Jakou má takové srovnání vypovídající hodnotu, a tedy zda má smysl, je věc jiná.
Podle mě smysl nemá. Byť jen "reálný nákup" s "reálným rizikem" to není.

Odpovědět


Re: Re: Re: ...

Marek Dendes,2016-10-22 14:37:52

neporovnavaj velke financne institucie, ktore su priamo marketmakeri (alebo maju minimalne u market makerov nejakeho imsidera), a tiez maju casto napojdenie extra rychlou linkou priamov v datovych centrach jednotlivych burz , s retailom.. maly obchodnik v retale moze verit v svoj "system", moze verit price action, moze verit indikatorom, ale dovod preco 80% retailovych obchodnikov skuor ci neskor pride o vsetko je proste ten, ze v dnesnej dobe je to cisty gambling a nahoda - statisticky je to proste len o stasti (opakujem - retail, maret makeri su uplne ina kapitola)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ...

Jozef Vyskočil,2016-10-22 17:46:16

Pre tých minimálne 80% je to obvykle čistý gambling, alebo podcenenie pravdepodobnosti úspechu, nie obchodovanie. Nepíšem, že je to jednoduché, nie je to pre každého. Pre každého je ten demo účet, ktorý sa podobá hre ak znesieš pocit, že patríš medzi neúspešných.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ...

Jozef Vyskočil,2016-10-22 17:53:37

Ešte som zabudol - cenu tvoria výhradne tvorcovia trhu. V Čechách je to napríklad pán Janeček, ktorému za to platí burza v Londýne. Napríklad určí (nie je to jednoduché) za akú cenu v Euro kúpi/predá Dolár v akomkoľvek množstve.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ...

Marek Dendes,2016-10-24 10:43:21

cenu urcuje momentalny dopyt / ponuka na trhu .. na trhu su cakajuce objednavky na nakupy/preaj a podla toho ako sa paruju sa hybe kurz. . pan Janecek nic neurcuje, jedine co je fakt je ze jeho farma s HFT botmi robi obrovske mnozstvo rychlych mikrotransakcii a tym ma zasadnejsi vpyv na pohyb kurzu.. ale neni to tak ze pan Janecek sa rano vyspi a rozhodne aky bude kurz :)))) On je jeden z hracov - marketmakerov, jasne, je ho firma je velmi vplyvna, to nie ze nie ..

jedine co som ja ale povedal ze pre retail je forex najma je v dnesnej dobe uz cisty gambling (aj vda HFT a aktivitam ludi ako je pan Janecek) .. to ze sa par percentam retailu dari v kratkodobom horizonte nieje ziadnym ukazatelom ich schopnosti ale len toho za maju proste stasttie .. (kolko poznas traderov ktori su napriklad 10 poslednych rokov konzistentne ziskovi ? vela ich nieje, a vacsina z nich uz ma primarny prijem nie z tradingu ale z usporiadavania kurzov, vydavania knih pre naivnych zaciatocnikov, atd.. ktovie asi preco :-)))

(pri burze a komoditach je to uz o trochu viac predikovatelne ale clove sa NAOZAJ musi vyznat a sledovat fundamenty, situaciu v krajinach klucovych pre danu komoditu, a mat obrovsku davku intuicie)

samozrejme ak ma clovek nejake peniaze bokom, o ktore moze prist (respetive bere ich tak ze o ne uz prisiel), je forex zabavna hra .. ale ocakavat od toho nieco viac ako len hru, do ktorej nahadzem nejake peniaze a vdlhodobejsom horizonte o ne proste pridem, je velmi naivne ..

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: ...

Marek Dendes,2016-10-24 10:44:58

burza plati panovi janeckovi nie za to ze urcuje kurz, ale za to ze umoznuje parovanie transakcii a uskutocnovanie aj mensich tanzacii (v pripade ze je napirklad ponua na predaj 10000 lotov ale na druhj strane je 10000 dopytov na 1 lotovy nakup - zednodusene povedane samozrejme)

Odpovědět

Hry

Milan Krnic,2016-10-21 15:55:53

Souhlasím, není nad hraní si venku (napadá mě hra "je to jen zvíře", "seber a utíkej" nebo u nás zvláště oblíbená "cesta do lesa a zpět").
Děkuji za článek.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz