Objeven zbrusu nový T. rex
…aneb Další exemplář z Montany

Částečně zachovalá lebka nového jedince tyranosaura v ochranném sádrovém obalu před převozem do preparační laboratoře. Fosilní lebka o délce asi 1,2 metru váží i s okolní horninou výrazně přes 1 tunu. Byla odkryta v sedimentech souvrství Hell Creek na území severovýchodní Montany. Kredit: Dave DeMar, Burke Museum

Že je Montana skutečným rájem pro milovníky druhu Tyrannosaurus rex, o tom nemůže být pochyb. Vždyť nejvíc exemplářů tohoto dinosaura bylo objeveno právě na území tohoto amerického státu. Celkem již dnes mimochodem známe přes padesát exemplářů tyranosaurů, kromě Montany zejména z území Jižní Dakoty, Wyomingu a několika dalších. K asi poslednímu významnému objevu* právě z Montany došlo během loňské letní vykopávkové sezóny a nález byl oznámen v srpnu stejného roku. Objeviteli byli paleontologové z Burke Museum of Natural History and Culture (Burkeho muzea přírodních dějin a kultury) a z Washingtonské univerzity. Exemplář nebyl ani zdaleka tak kompletní jako například slavná „Sue“ z Jižní Dakoty, celkem se zatím podařilo odkrýt asi 20 % původní kostry („Sue“ je přitom kompletní zhruba z 85 %).[1] Zachovány byly i obratle, žebra, kosti pánevního pletence a především pak velká část lebky, což je velmi příjemné zjištění. Lebka měří na délku asi 1,2 metru a patřila menšímu jedinci dosahujícímu asi 85 % velikosti „Sue“ (což by znamenalo délku přibližně 10,5 metru a výšku v kyčlích asi 3,1 metru).** Nešlo tedy rozhodně o jednoho z největších objevených jedinců a nemůže zřejmě konkurovat ani „evropským“ exemplářům Tristanovi a Trix. Přesto je tento dosud nevypreparovaný fosilní jedinec velmi zajímavý a například i proslulý paleontolog Jack Horner o něm prohlásil, že může poskytnout velké množství nových informací. Co o něm tedy zatím můžeme říci?

Z horniny staré zhruba 66 300 000 let vykukuje tyranosauří zub s dobře patrným vroubkováním na okrajích. Nový jedinec byl zřejmě pozdním teenagerem, který mohl ještě několik let růst a dosáhnout tak gigantických rozměrů. Zemřel přibližně ve svých 15 letech. Kredit: Tom Wolken, Burke Museum

Asi nejzajímavějším aspektem tohoto exempláře, který se po svých objevitelích dočkal přezdívky „Tufts-Love Rex“ (byl objeven dvojicí dobrovolníků jménem Jason Love a Luke Tufts), je jeho radiometricky zjištěné stáří. To činí 66,3 milionu let, tento tyranosaurus žil tedy asi tři sta tisíc let před katastrofickým koncem druhohorní éry.[2] K objevu přitom došlo, jak už ostatně bývá obvyklé, pouhou náhodou. Oba zmínění dobrovolníci si povšimli několika fosilních fragmentů vyčnívajících ze skalní stěny. Brzy se ukázalo, že jde o erozí již značně poškozené obratle, naštěstí ale bylo rovněž zřejmé, že fosilie pokračuje dále do sedimentu. Velké rozměry a porézní struktura obratle naznačovala, že se jedná o pozůstatek velkého teropoda. A vzhledem k tomu, že dané sedimenty pocházejí ze severovýchodní Montany a patří do souvrství Hell Creek, o identitě onoho dinosaura prakticky nemohlo být pochyb. Přesto se zatím tým nepouštěl do detailních spekulací a pokračoval ve vykopávkách. Až po dvou týdnech bylo odkryto více než metr dlouhé žebro, části pánve a další obratle. Později se konečně objevily i části lebky a zuby, které definitivně potvrdily příslušnost dinosaura k druhu Tyrannosaurus rex. Protože fosilie ležela uvězněna v pískovci, který byl kdysi dnem řeky, můžeme odhadnout i pravděpodobný způsob skonu dinosaura. Zřejmě se utopil přímo v řece nebo zemřel z neznámých příčin na jejím břehu a nakonec jeho tělo z nějakého důvodu kleslo až na dno vodního toku.

K přepravě více než tunového bloku, obsahujícího pečlivě zajištěnou fosilii tyranosauří lebky, musela být použita těžká technika. V současnosti probíhá intenzivní výzkum této cenné fosilie. Kredit: Burke Museum/University of Washington

Jak už bylo uvedeno, stáří vrstev, které tohoto dinosaura uchovaly, činí 66,3 milionu let, takže žil již poměrně blízko katastrofickému konci druhohorní éry (ačkoliv „blízko“ z hlediska geologie samozřejmě není to samé, co z hlediska lidského života). Od dopadu asteroidu Chicxulub ho tedy dělila asi o polovinu delší doba, než po kterou zatím obývá Zemi náš biologický druh Homo sapiens. Podle přírůstkových kruhů na fosilních kostech vědci odhadli, že „Tufts-Love Rex“ zemřel ve věku asi 15 let, šlo tedy o mladého a dosud nedospělého jedince, který by ještě nepochybně dál rostl.[3] Zachovaná část lebky chráněná sádrovým obalem vážila přes jednu metrickou tunu a spolu s dalšími fragmenty byla transportována do Seattlu, kde je v laboratořích Burke Museum nyní preparována a připravována k budoucímu vystavení (měla by být jedním ze zlatých hřebů nově otevřené expozice, která je plánována na rok 2019). Paleontologové se chtějí v letošním roce v rámci nové sezóny letních vykopávek do Montany vrátit. Místo nálezu je samozřejmě drženo v tajnosti kvůli případným pokusům o kořistění ze strany komerčních sběratelů nebo vandalů. Paleontolog Gregory Wilson věří, že jedinec „Tufts-Love Rex“ nám ještě neodhalil všechna tajemství svého života i smrti a na lokalitě je tedy stále co objevovat. Možná tam na nás čekají další důležité stopy posledních chvil života tohoto tyranosaura, snad tam dosud je i zbytek jeho lebky. Nezbývá než si počkat na letošní léto…

* Nový objev tyranosaura („Lee Rex“) je hlášen také z lokality u města Lusk ve Wyomingu, viz tento odkaz.

** Podle jiných údajů je ale délka tohoto exempláře odhadována na 12 metrů a dokonce je uvedeno, že jde o jeden z dosud největších nalezených jedinců tyranosaura (to ale nezní příliš pravděpodobně).

Short English Summary: Paleontologists at the Burke Museum of National History and Culture and University of Washington have recently discovered about 20 percent of the remains of  a new Tyrannosaurus rex specimen during an expedition to the Hell Creek Formation in Montana. This individual was probably a 15 year old subadult and it died 66.3 million years ago.

[1] Viz odkaz http://archive.fieldmuseum.org/sue/#index