Zelená je v pořádku, to jen naše myšlení z ní dělá rizikovou  
Stačí, abychom se začali cítit za volantem trošku jistější a když se blížíme křižovatce, na níž svítí zelená, podvědomě šlapeme na plyn. To abychom to „ještě stihli“. Marné je veškeré nabádání zkušenějších. Z logiky pravděpodobnosti nám to většinou vyjde, a tak si to mozek vyhodnotí jako strategii správnou. Šlapeme tak víc a častěji. Až jednoho dne někomu naskočí žlutá a i když by to "ten blb ještě projel, zahamuje". Těm za ním se desetinky reakčních dob nasčítají a vykonají své. V tom lepším případě nám pak jen lezou oči z důlků, zda to naše ABS či jiní asistenti zvládnou ubrzdit.
Psycholog Dr. Kyle Wilson: „Rizikovost našeho přirozeného chování, by mohl omezit mobil.“  (Kredit: University of Huddersfield
Psycholog Dr. Kyle Wilson: „Rizikovost našeho přirozeného chování by mohl omezit mobil.“ (Kredit: University of Huddersfield

Ti, co byli na vojně, dobře ví, že nejvíce zmuchlaných plechů a aut v příkopu je při přesunech v koloně. Chová se totiž jako natahovaná guma. S plynulostí provozu to je hodně na štíru a i slušného člověka takové stavy v koloně přivedou občas do varu, kdy tomu před námi dáváme blikáním a manévrem, který nám v tu chvíli připadá adekvátní, najevo, jak to měl udělat...

 

Nejde ale jen o průjezd „zelené vlny“ v koloně. Podobně nám brnká na nervy i to, když spěcháme a před námi na křižovatce se sejde pár takových, kteří teprve až naskočí zelená, začnou řadit. Psycholog Dr. Kyle Wilson z University of Huddersfield přichází s nápadem, který by řadě takových situací udělal přítrž. A to i nám, kteří se nechceme odevzdat do rukou aut bez volantu.

Pravdou je, že bez umělé inteligence by to už na silnicích asi ani nešlo. Satelitní navigace nám hlásí, zda zahnout doleva či doprava, kdy najet na nájezd a kterým výjezdem z kruháče vyjet. Až nás to ukolébává v mylném přesvědčení, že „ta paní tam nahoře“, co nám uklidňující intonací sděluje, že máme ještě deset kilometrů jet rovně, také ví, že jedeme po hlavní a že nemusíme ctít pravidlo pravé ruky.

Řada aut už má také asistenci, která si hlídá, abychom nejeli tomu před námi takzvaně „na nárazník“, a nebo dokonce začne za nás brzdit dříve, než si je náš mozek schopen riziko uvědomit.

 

Mobil: „ Ještě je brzo stát na spojce a túrovat motor, červená bude ještě půl minuty.“  (Kredit:  University of Huddersfield)
Mobil: „ Ještě je brzo stát na spojce a túrovat motor, červená bude ještě půl minuty.“ (Kredit: University of Huddersfield)

Nicméně nic ze jmenovaných pomocníků neřeší situaci, kterou jsme popsali v úvodu. O jistá řešení v tom směru se v některých zemích zavádí třeba to, že před změnou barvy na semaforu začne hrát zvonkohra, nebo blikat světýlko, případně dodatková tabule řidičům hlásí, za jak dlouho se barva změní. Jenže, jak terénní výzkum ukázal, jsou tyto systémy poruchové, a když se řidiči na ně začnou spoléhat a zafixují si, že na jaký podnět se už mohou rozjíždět a zelená pak náhodou naskočí až "za dýl", než bývali ve svém městě zvyklí,…

Stejně tak, kdo někdy jel, nebo stál na křižovatce za kamionem, dobře ví, že instrukci vidí a slyší jen ten první z řidičů a ostatní jsou „slepí jako patrona“. Podle Kyle Wilsona by řadu takových situací mohla vylepšit jednoduchá aplikace, v níž by hlavní roli hrál mobilní telefon.  Jeho nápad má ale podmínku. Centrální řízení městské dopravy by takovému řešení muselo být nakloněno a řízení křižovatek dát „veřejně k dispozici“. Mobilní telefony v držáku na přístrojové desce by nám pak obrazem i zvukem byly schopny hlásit, co nás čeká, za jak dlouho se budeme rozjíždět a kdy nás nemine brzdit.  Efekt „gumy“ by se tím v hustém provozu značně eliminoval. Zvýšilo by to plynulost dopravy a prospělo emisím. Hlavně by to ale šetřilo naše nervy.

S největší pravděpodobností by to vyšlo levněji, než zavádění jakýchkoliv nápomocných dodatkových informačních systémů a svítících panelů s údaji, které si ti, kteří do měst nejezdí tak často, stejně pletou s povolenou či doporučenou rychlostí. Spokojeni by mohli být i daňoví poplatníci, kteří auta nemají. Státní kasu by to nezatížilo tak, jako kdyby se měly předělávat tolik křižovatek a v tolika městech. Dělá to dojem, že se psychologům tentokrát podařilo vymyslet něco užitečného, co by mohlo fungovat ve všech městech i zemích a co přinejmenším stojí za odzkoušení.  A kdo ví, třeba by ten jejich nápad s využitím telefonu šel propojit i s EU nesmyslem, jakým je „start stop“ a  který motor na křižovatce nekompromisně zhasíná, aby za pouhou sekundu zase startoval a pořádně začmoudil.

 

Literatura

University of Huddersfield

Wilson, K. M., Bridges, K., Ward, P. W., Parkinson, S., Louw, T., & Cooney, R. (2017). Driver interaction with a traffic light assistant app: A naturalistic investigation. In R. Charles & J. Wilkinson (Eds.), Contemporary Ergonomics & Human Factors 2017: Proceedings of the Annual Conference of the Chartered Institute of Ergonomics & Human Factors (pp. 143-150), Daventry, UK.

Datum: 28.05.2017
Tisk článku

Související články:

Proč jsme všichni nadprůměrní piloti?     Autor: David Melechovský (11.03.2017)



Diskuze:

1xkrižovatka

Andrej M.,2017-06-14 14:22:58

v mojom okresnom meste je len jedna svetelná križovatka - takže sekvenciu prepínania svetiel už poznám po pamäti , páčil sa mi systém zavedený v amerike - ak bola semafore červená - doprava môžete odbočiť vždy(ak je voľný prejazd), preto mali na každej križovatke aj samostatný pruh doprava. Je pravda, že keď vypnú náš jediný semafór, tak cezpoľní šoféri (rozumej z hlavného mesta) zostanú v pomykove... :-)

Odpovědět

Demo v Bratislave

Slavo G.,2017-06-01 16:21:11

Mal Kyle Wilson na mysli nieco taketo? V Bratislave uz asi 3 roky existuje Android aplikacia Semafory Bratislava https://play.google.com/store/apps/details?id=sk.digitale.semaforyba&hl=sk

Odpovědět

varianty

Milan Štětina,2017-06-01 15:51:36

Popisované nápomocné systémy jsem zatím nepotkal nebo nezaregistroval nebo nepochopil, že mi to má napovídat. Systém s countdown displejem se mi zdá snadno pochopitelný i realizovatelný (s tím, že v případě přijíždějící sanitky, která si umí semafor přepnout, to poskočí ), takže případně hlasuju pro něj.
Pokud ten systém s mobilními telefony bude levnější, tak je to zásadní překážka pro realizaci. Musíte si uvědomit, že při menší ceně jsou i menší provize pro všechny zůčastněné strany. Výhodné je to tedy jen pro toho, kdo to platí, což je zdánlivě magistrát, ale ve skutečnosti daňový poplatník. A toho se nikdo neptá, respektive ptá jednou za 4 roky a to se podplatí koblihou.

Odpovědět

Zelená vlna

Miroslav Polák,2017-05-30 10:06:13

Náhodou jsem před časem mluvil s pánem, který má řízení semaforů na starosti. Ubezpečil mne, že v tom není žádná logika. Nastavení zelené je prý dáno pouze předpisy. Proto stojím skoro denně min. 3x na červené na celkem 5 semaforech. Takže autorem předpokládaná spolupráce řízení dopravního značení na aplikaci pro mobil je iluzorní. Technologie tu je, ale je tu řada úředníků.
Stačí se projet po Plzni o víkendu Semaforům je jedno, že ní všední den, jejich nastavení je stále stejné.

Odpovědět


Re: Zelená vlna

Petr Kr,2017-05-30 10:15:14

Ten autor článku je z Plzně? A to je kde?

Odpovědět

Start stop a EU

Martin Černý (2),2017-05-29 11:46:46

Dobrý den,
máte nějaký zdroj ke spojitosti start-stop systému a EU, případně též zvýšení emisí při startování takového motoru versus emise při volnoběhu? Rychlé Googlení mě totiž k ničemu kloudnému nedovedlo, snad jen k tomu, že start-stop systém začaly automobilky vyvíjet už v 80tých letech (prý s touhou snížit spotřebu), co mi přijde dost dávno na to, aby to souviselo s aktuálními normami EU.

Děkuji

Odpovědět


Re: Start stop a EU

Vojta Nágr,2017-05-29 21:18:25

http://point-s.cz/novinky/nevyzadane-technologie-v-nasich-autech/

Odpovědět


Re: Re: Start stop a EU

Martin Černý (2),2017-05-30 11:52:55

Děkuji za zdroj, jen mi to po dalším náhledu přijde jemně zavádějící: EU nevyžaduje systém start-stop, ale testy emisí jsou nastaveny tak, že instalace start-stop je pro automobilky nepříliš drahý způsob jak snížit měřené emise - respektive levnější než dál vylaďovat samotný motor (viz např. http://www.autoforum.cz/technika/system-start-and-stop-nikdo-ho-nechce-vsichni-ho-maji/?2). Efekt je sice podobný, ale úplně to samé to není.

Odpovědět


Re: Start stop a EU

Alexandr Kostka,2017-05-29 23:32:20

Obávám se, že je to asi jako s reálnou spotřebou a tím, co máte v techničáku. Technologie je (respektive doposud byla) optimalizována pro laboratoř, nikoliv skutečné použití. V reálu se z hladiska spotřeby na většině "světel" patrně vůbec nevyplatí motor vypínat. Úspora 15-20s volnoběhu, versus těžší baterka, masivnější a tudíž těžsí startér a jako bonus o půl až vteřinu pomalejší rozjezd a navíc nestejnoměrné tepelné namáhání, obzvláště "fajn" u oturbených minimotorů.

Odpovědět


Re: Re: Start stop a EU

Petr Kr,2017-05-30 08:29:19

Nevím, jakou máte reálnou zkušenost se stop-start, ale 15-20 s se mi zdá, že se vyskytne jen v polovině případů. Jízda po Praze je běžně stop na 2-10 s, a aby to samo nevypínalo, držím ten chod motoru na sešlápnuté spojce. Nevím, proč výrobce nastavil defaultně vypínání a musí se to vypínat manuálně při každé jízdě. Navíc je to služebák a jezdím s tím méně než s vlastním, a tak než bych to pokaždé znovu hledal, kde to blokování vypínání je, raději to řeším tou sešlápnutou spojkou.
Jinak jsem zvědav na to, kolik ty motory vydrží. Ekologii raději nechám na úvahu německým bratrům z VW. Ti mají více zkušeností.

Odpovědět


Re: Re: Re: Start stop a EU

Alexandr Kostka,2017-05-30 13:35:09

Bohužel, centrum, Ječná/Žitná, Muzeum. Tam je to těch 15-20. Jinde bežně mnohem méně. Ale ani na těch 20 to ani omylem nestojí za to.
PS: Spíš kolik by vážilo (a tudíž mělo spotřebu) lehké auto, kdyby se do něj nemontovaly podobné "pomáhače". Ono je to 10 kg tady, 12 támhle a výsledkem je, že přes neustálé "odlehčování" váží auto čím dál tím víc. Bez asistentů, abs, filtrů, turba, "záchrany" a podobně bych tipl, že městské vozítko pro 2-3 lidi by mělo max 300 kg prázdné. Tudíž nejenže podstatně menší spotřebu, ale hlavně by třeba to ABS nebylo třeba, protože by to v pohodě zastavilo i bez něj.
PPS: jediné opravdu zelené auto je to, které se nevyrobilo.

Odpovědět

Řekl bych, že na menších křižovatkách

Jiří Svejkovský,2017-05-29 07:23:01

bohatě postačí "countdown". Už se objevuje a myslím, že k plynulosti dost přispěje.
Co se týče dojíždění na zelenou, je dobré zpomalit tak, abych byl schopný plynule zastavit pokud padne žlutá a nikdo se mi nepodíval do kufru, ale pár metrů před semaforem už zase můžu přidat. Čučení do mobilu nepovažuju zrovna za dobrý nápad. Odvádí to pozornost, nesleduju, kam jedu a zrovna křižovatka je místo, kde se může vyskytnout zdivočelý penzista na přechodu a je malér.
Mimochodem, víte, že v Japonsku na semaforech nemají zelenou, ale jakousi tyrkysovou, až modrou?

Odpovědět


Re: Řekl bych, že na menších křižovatkách

Vojtěch Kocián,2017-05-29 08:00:47

I u nás bývala zelená zelenější (za dob žárovek se zeleným filtrem). Můžou za to LEDky, které se v dostatečném výkonu a ve správném odstínu dost těžko vyrábějí.

Odpovědět


Re: Re: Řekl bych, že na menších křižovatkách

Jiří Svejkovský,2017-05-29 08:22:11

Tam to souvisí s tím, že pojem "zelená" je široký a zahrnuje i odstíny modré. Japončíci to moc nerozlišují.

Odpovědět

.

Antonín Lejsek,2017-05-29 04:22:17

Moderní křižovatky upravují svůj provoz podle čidel ve vozovce, podle tlačítek chodců, podle radiových signálů pro přednostní jízdu, jejichž vysílače jsou třeba v Praze v každém autobuse, případně podle dalších informací. Přesná predikce časování je tak docela problematická.

Odpovědět


Re: .

Vojtěch Kocián,2017-05-29 07:57:15

Máte pravdu, ale od určitého okamžiku už křižovatka ví zcela přesně, jak dlouho tam která barva ještě bude. Záleží na nastavení.
Problematické by to bylo spíš z pohledu provozovatele systému. Jakmile by se do éteru (internetu) začaly dostávat takovéto údaje z křižovatek, nebyl by velký problém vyrobit si vlastní dohledovou ústřednu. A městští zastupitelé a úředníci většinou nebývají rádi, když má ještě někdo jiný přehled, co funguje a co ne.

Odpovědět


Re: Re: .

Antonín Lejsek,2017-05-29 14:43:33

Ona ví přesně, že tenhle směr bude mít ještě deset vteřin zelenou a tenhle červenou. Jenomže v tom okamžiku zaregistruje autobus ve směru červené a zbytek zelené zruší a hodí tam žlutou. Tedy to co ví se může každým okamžikem změnit, to je princip inteligentní křižovatky.

Odpovědět


Re: Re: Re: .

Vojtěch Kocián,2017-05-29 17:47:54

Ne, je to složitější. Pro prodloužení nebo zkrácení části cyklu (fáze) je třeba se trefit signálem (tlačítkem pro chodce, preferencí MHD nebo detektorem vozidel) do potřebného rámce. Pokud má za pět sekund skočit vozidlům zelená, tak můžete do tlačítka bušit, jak chcete a stejně si počkáte na další cyklus. Dvojí prodloužení také není možné, takže když už k nějakému došlo, odpočet ke změně fáze je jednoznačný.
Dají se použít složitější algoritmy, ale schvalují to úředníci a policisté, kteří vám to nepovolí, pokud tomu nebudou rozumět.

Odpovědět


Re: .

M O,2017-05-30 06:12:33

Ta predikce na čidla byla vhodná při menším provozu, teď se podívejte na křižovatku a řídí ji policista, je více průjezdná. Jinak řečeno, pro dnešek už mělo být namontováno řízení křižovatky pomocí kamer a umělé inteligence, kdežto dnes se měl montovat propojení křižovatek, aby řízení bylo "na celé město".
Jako vždy se cvičí na minulé války, tak křižovatky a řízení montují na bývalé potřeby...

Odpovědět

spíš by to škodilo

Pavel K2,2017-05-28 18:33:30

první řidič se bude loudat tak, aby k dalším světlům dojel, až mu blikne zelená, tím pádem se za něj vejde míň aut, protože ty stopne červená na předchozích světlech...
Takže víc aut zůstane viset na té předchozí křižovatce na červenou-> a zácpa je tu

Odpovědět


Re: spíš by to škodilo

Milan Krnic,2017-05-28 19:41:11

Souhlasím.
Podle mě, vzhledem třeba k těm, co se rozjíždějí na křižovatce tak, jako by vezli bídně uzavřené lahve mléka, nebo těm, kteří na dvou dočasně se slučujících mimoběžných pruzích chtějí odbočovat zprava doleva, a zleva doprava, ale nevědí, kdo koho pustí, je jediným řešením vzájemně komunikující robotické řízení. Jenže to by ještě muselo být shodně nastavené pro všechny.
A to je spíš utopie, než reálná úvaha. Chaos byl, je a bude.

Odpovědět

Mozek VS fyzika

Alexandr Kostka,2017-05-28 17:29:26

Jen bych dodal: Dalším obrovským problémem je snydrom přednosti v jízdě. Někteří řidiči (abych nejmenoval: valmi často třeba policisté) jsou tak zaujati tím, že mají přednost v jízdě, že je nezajímají fyzikální zákony. Jako třeba jestli ten, komu najedou do cesty může vůbec stihnout zabrzdit, případně jestli má kam uhnout. Výsledkem jsou naprosto zbytečné havárky, navíc díky poměrně vysoké rychlosti "přednostního" vozu často s vážnými následky.

Odpovědět


"Mozek" VS logika

Petr Kr,2017-05-29 07:35:18

Nevím, proč musí být v provozu v neděli dopoledne nebo v noci křižovatka s pouhým výjezdem na hlavní a proč na ní řidiči vyjíždějící vpravo (kolize jen s jedním jízdním směrem na hlavní) musí počkat, až naskočí červená na hlavní pro oba směry. Navíc jde o "inteligentní" semafor. Ten čeká, až po hlavní nic nejede a pak dá zelenou z vedlejší. Tím ovšem zákonitě na hlavní něco přijede a nejspíš více aut, protože když nic nejelo, musí pak logicky něco jet. Výsledkem je zbytečné přerušování provozu a to v době, kdy je provoz zcela minimální. Proč lze v jiných zemích odbočit na červenou vpravo a proč u nás musíme regulovat křižovatky v noci?
Jinak se nedivím, že policisté "zaviňují" tolik nehod. Stačí jet po dálnici nebo v Praze po silnicích s více pruhy. Ve směru s třemi pruhy jedou všichni v tom druhém a ti co jedou rychleji, šlapou na brzdu a teprve potom zjišťují, že mají ještě ten levější pruh volný. Nejsou schopni předvídat, nemají odhad a netuší, co se děje kolem nich (kolem je vedle a za). Oni vidí jen svůj prostřední pruh a to jak ti pomalí, tak ti pošuci.

Odpovědět


Re: "Mozek" VS logika

Alexandr Kostka,2017-05-29 10:33:36

Dokonce jsem viděl (a šíří se to), "kvůli bezpečnosti" křižovatku v noci nastavenou tak, že vás donutí zastavit a pak teprve hodí zelenou. Tj červená je tam stále, s vyjímkou detekování auta.

PS: Nehádám se o to, že ostatní TAKY řídí jak ynteligenti. Jen o to, že by si "vozidlo s předností jízdy" mělo též uvědomit, že nemá vyjímku z fyziky a ani on, ani jiný řidič prostě na metru nezastaví nebo nezatočí.

Odpovědět


Re: Re: "Mozek" VS logika

Petr Kr,2017-05-29 13:07:13

Křižovatka, kde je v noci na všech směrech červená má logiku větší, než "inteligentní" křižovatka v Praze. Jakmile v nějakém směru zaregistruje senzor auto, začne mu nahazovat rovnou zelenou a v kolizních směrech nechává červenou. "Inteligentní" pražská křižovatka musí nejprve zastavit provoz na hlavní, potom rozsvítit zelenou na vedlejší. Tím nejprve donutí zastavit přijíždějící vozidlo na vedlejší (čeká na přenastavení), pak ho pouští a tím zastaví vozidla na hlavní, která se mezitím zjevila. Jezdím po Vokáčově a tam je 5 křižovatek za sebou. Z 20 pokusů jednou projedu na zelenou vlnu, minimálně 2 krát stojím na každé křižovatce a většinou stojím na 3 světlech!!! Při náhodném spínání by to nebylo horší. Je tohle umělá inteligence?

Odpovědět


Re: Re: Re: "Mozek" VS logika

Milan Krnic,2017-05-30 17:22:05

Někde, nejen když zavítám do hlavního města, se mi třeba velmi brzy po ránu, kdy jsem široko daleko na vozovce (i okolních navazujících) sám a dodržuji rychlost, stane, že na hlavní mi naskočí na "inteligentním" semaforu červená. Tedy ta světla umělá inteligence řídí, a má z toho srandu.

Odpovědět


Re: "Mozek" VS logika

Marek Fucila,2017-05-29 16:53:56

Neviem ako v prípade vami opisovanej križovatky, ale tu v Bratislave máme blízko jednu, ktorá so 22:00 vypína semafory (bliká oranžová). Kúsok od nej je väčšia, ktorá dlhé roky fungovala podobne. Až tam bola v noci nejaká vážna nehoda a odvtedy ide non-stop. V noci tam samozrejme skoro nič nejazdí.
Ja si myslím, že hlavná motivácia je zabrániť nevšímavým vodičom zvyknutým na svetelnú signalizáciu, aby spôsobili kolíziu, keď nevedia čítať značky. Nedivil by som sa, ak by určité percento vodičov ani netušilo, že na tej veľkej križovatke nejaké značky sú... :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz