Stratolaunch poprvé vyjel z hangáru a představil se veřejnosti  
Největší letoun světa je projekt podporovaný miliardářem Paulem Allenem, spoluzakladatelem Microsoftu. Je určen k vynášení raket na nižší oběžnou dráhu. Z haly je stroj venku, aby byl podroben prvním ostrým testům. Tato gigantická „mula“ je ještě větším letadlem, než je legendární Antonov.
Stratolaunch  na rovince před montážní dílnou v Mohavské poušti v Kalifornii.
Stratolaunch na rovince před montážní dílnou v Mohavské poušti v Kalifornii.

Hlavní výhodou nosiče raket má být to, že umožní vypouštět rakety bez ohledu na počasí. Start letadla není tak náchylný, jako start rakety. Její motory se zažehnou až nad vrstvou mraků, starty by tak měly být mnohem bezpečnější i levnější  nad mraky. Touto technologií se má do kosmu vynášet šest tun nákladu. Podle dalšího muže v pozadí, Elona Muska (šéfa firmy SpaceX), stavba Stratolaunche je jednoduchá. Stačí vzít a upravit stroj White Knight 2, od firmy Virgin Galactic, na křídla jí přiděláte po třech motorech z Boeingu 747 a mezi dva trupy se pověsí upravená raketa Falcon 9.    
Projekt  Stratolaunch je v běhu už šestým rokem. Nyní jsou plánovány první ostré testy zatím ale jen v odlehčené verzi.  S raketou v podvěsu se má směrem k nízké oběžné dráze vypravit v roce 2019.  Podle vyjádření Jeana Floyda ( výkonného ředitele Stratolaunch Systems Corporation), byly zbytné podpůrné struktury v průběhu minulých několika týdnů odmontovány. Testovat se totiž budou zatím palivové systémy a motory.  Kolos, který bude hmotný 226 796 kg, stojí nyní poprvé na svých 28 kolech. Obr se honosí celou řadou „nej“, například největším rozpětím křídel, které je úctyhodných 117 metrů.

 

Video: StratoLaunch: Worlds largest plane, Bigger than Antonov

 

 

Datum: 02.06.2017
Tisk článku


Diskuze:

Jsou i ošklivá letadla, která dobře létají.

Karel Ing. křivan,2017-06-15 22:46:39

ale krásná letadla létají vždy skvěle. A tohle je krásné letadlo !

Odpovědět

Počkáme si

leoš chvojka,2017-06-05 21:37:01

Počkáme si,jestli se jim to nerozpadne ve vzduchu.Tipl bych si,že jo.I když možná ne napoprvé.

Odpovědět

Falcon 9

Daniel Cibulka,2017-06-02 13:22:52

Falcon 9 by bylo velké sousto i pro Stratolaunch (a 6 tun na LEO je málo i pro samotný F9 v reusable variantě, pokud teda formulace "Touto technologií se má do kosmu vynášet šest tun nákladu" znamená 6 tun na nízkou orbitu). Uvažovalo se o Falconu 5, který nikdy nebyl vyvinut a v roce 2012 SpX od Stratolaunch vycouvala. Nyní se počítá s až třemi raketami Pegasus XL od Orbital ATK.

Odpovědět


Re: Falcon 9

Alexandr Kostka,2017-06-02 19:03:17

6 tun LEO, to je přibložně tuna na geostacionární že? S tím jak s novými techologiemi satelity hubnou je to docela přiměřené. Rozhodně by měli sehnat dost zákazníků. Spíš se mi trochu nezdá ta představa vypouštění tří raket při jednom letu. Jednak z hlediska toho, že při startu první rachjetle budou na zbylé a i letadlo působit hodně divoké síly, dvak i s počítači je dost práce s řízením jednoho startu, aby se náklad dostal na patřičnou dráhu, navíc často se vynáší více satelitů najednou. Prostě mi přijde, že zvládnout 3 starty v rozmezí řekněme hodiny, a následně navést na patřičné dráhy nějakých 10-20 objektů, bude decentně řečeno klást hodně velké nároky na pozemní řídící tým. Nebo spíš týmy.

Odpovědět


Re: Re: Falcon 9

Daniel Cibulka,2017-06-05 16:13:53

K těm třem Pegasům - http://spacenews.com/stratolaunch-to-launch-pegasus-rockets/
O zákazníky se předpokládám skutečně bát nemusí. Samozřejmě, že takovýto systém není vhodný na vynášení velkých telekomunikačních satelitů na GEO, ale menší satelity o velikosti nových Iririí dostanou další možnost, jak se na orbitu, včetně geosynchronních, dostat. Je hezké, že dnešní nosiče běžně vynesou více satelitů, ale to je dobré pro satelity mířící na GEO, kdy dojde k vypuštění na přechodové dráze a ony samy již na GEO zaparkují nad tím "svým" bodem na povrchu. U nižších drah (např. heliosynchronní) budou změny parametrů dráhy vykoupeny velkým delta-V, provozovatelé se musí dohodnout na parametrech doručovací dráhy, aby to moc nebolelo i toho, co "se veze" (Ariane 5 ve dvouslotovém provedení si horního slotu cení na 90M USD, dolního na 60M, i když tam bude hrát roli i hmotnost satelitů).

Odpovědět


Re: Re: Re: Falcon 9

Alexandr Kostka,2017-06-06 22:34:12

Jasně. Já jen říkám, že to není nenáročná operace ani u jednoho startu, natož pokud budou muset během hodiny či dvou ukočírovat tři, krát patřičný počet slotů.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Falcon 9

Josef Hrncirik,2017-06-20 13:48:03

Bude to vynikající pro kobercové termonukleární bombardování.
Nosnost na vynesení Falcon 9 do 11 km to má, případně rychlost cca 250 m/s přidaná k rychlosti rotace směrem nach ost přijde vhod.
Nikde nepíší, za jak dlouho se to vydrápe nahoru.
Mezitím by se mohl dost ohřát LOX v nádržích a způsobit mimořádku s pozoruhodnými meteorickými úkazy.
Tvrzení, že to dělají jen kvůli problémům s počasím, aby mohli vždy bombardovat, mě připadá vhodné jen pro afroameričany.
Letadlo je na počasí vždy mnohem více závislé kvůli podstatně větší aerodynamické interakci než u rakety minimálního průřezu a větší hustoty.
Bude se ze zavěšeného Falkonu zlozvěstně valit kyslíková pára bez možnosti doplnění min. 20 minut?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz