Společnost ARCA postavila revoluční raketový motor typu aerospike  
ARCA Space Corporation mají lineární motor s tryskou tvořenou centrálním tělesem, neboli motor typu aerospike. Teď ho čekají pozemní testy a možná i slibná budoucnost.
Jednostupňová raketa Haas 2CA SSTO. Kredit: ARCA.
Jednostupňová raketa Haas 2CA SSTO. Kredit: ARCA.

Společnost ARCA Space Corporation v těchto dnech ohlásila, že dokončila konstrukci revolučního lineárního motoru s tryskou tvořenou centrálním tělesem. Těmto motorům se říká aerospike (anglicky aerospike engine). Nový motor teď podstoupí pozemní testy a ARCA ho namontuje do své zkušební rakety Demonstrator 3.

 

Tento linární motor typu aerospike by podle dostupných informací mohl časem pohánět jednostupňovou raketu pro vynášení satelitů na oběžnou dráhu (SSTO, Single-Stage-To-Orbit), kterou ARCA připravuje pod označením Haas 2CA SSTO. Zkompletování takového motoru přitom podle společnosti ARCA zabere 60 dní.

 

Lety do vesmíru se během posledních desetiletí staly, bohužel, technologicky nenápaditou rutinou, která je stále komplikovaná a drahá, což brání rozvoji dobývání vesmíru. Mohutná nosná raketa zažehne první stupeň, vznese se, po chvíli první stupeň odhodí a zažehne další raketový stupeň, případně stupně, které vynesou náklad na oběžnou dráhu. A stojí to spoustu peněz.

 

ARCA Space Corporation.
ARCA Space Corporation.

Tento přístup vícestupňových letů se prosadil nejen kvůli vynášení velkých nákladů a masochismu kosmických agentur, které zřejmě prostě chtějí platit hodně peněz za lety do vesmíru. Dalším důvodem je to, že motory prvního stupně často nejlépe pracují v podmínkách u zemského povrchu. Když se raketa dostane do větších výšek, tak už s těmito motory taková sláva není. Proto mají stupně vícestupňových nosných raket nejen různé tvary, ale i různé motory.

 

Kompletní zkušební lineární aerospike motor. Vlevo maketa rakety Haas 2CA SSTO. Kredit: ARCA
Kompletní zkušební lineární aerospike motor. Vlevo maketa rakety Haas 2CA SSTO. Kredit: ARCA

Motory typu aerospike fungují jinak, než klasické raketové motory. Výtokové plyny u nich vytékají ze spalovací komory po vnějšku centrálního tělesa a vzhledem k příhodným fyzikálním procesům by takový motor měl být efektivnější, než klasický motor. A co je zásadní, měl by zvládnout let od země až na oběžnou dráhu. Výhody motorů typu aerospike jsou ale zatím známé prakticky jenom z teoretických úvah a pozemních testů. Zatím se ještě nikdy ve větší míře neprosadily. Často prostě jenom chyběly peníze na další testy, což je typické třeba pro NASA. Naštěstí jsou tu teď soukromé společnosti, jako právě ARCA.

Nahoře raketa Haas 2CA SSTO, dole Demonstrator 3. Kredit: ARCA.
Nahoře raketa Haas 2CA SSTO, dole Demonstrator 3. Kredit: ARCA.

 

Podle společnosti ARCA bude jejich nový zkušební lineární motor typu aerospike pohánět směs paliva, které tvoří ze 70 procent peroxid vodíku, plus vysoce rafinovaný petrolej RP-1. Na zemském povrchu by tento motor měl mít tah 4,2 tuny. Zvolené palivo sice neposkytne raketě Demonstrator 3 extrémní výkon, ale díky účinnosti motoru typu aerospike a speciální lehké kompozitní palivové nádrži by měla raketa s novým motorem v budoucnu dolétnout až do vesmíru.

 

Až motor projde sérií pozemních testů, tak by měl pohánět raketu Demonstrator 3 na suborbitálním letovém testu do výšky 120 kilometrů. Odstartuje z kosmodromu Spaceport America v Novém Mexiku a pokud se let uskuteční a bude úspěšný, tak půjde o historicky první kosmický let s lineárním motorem typu aerospike. Jestli vše půjde podle plánu, tak chce ARCA už příští rok vypustit ze střediska NASA Wallops Flight Facility raketu Haas 2CA SSTO s tímto motorem. Tato raketa by pak měla vynášet do vesmíru menší satelity za zhruba 1 milion dolarů na jeden start.

Video:  Demonstrator 3 Aerospike - Ready for Testing


Video:  Flight of the Aerospike: Episode 1


Video:  ARCA - Who We Are


Literatura
ARCA 20. 7. 2017.

Datum: 28.09.2017
Tisk článku

Le chrysanth?me et le sabre - Benedict R.
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 326 Kč
cena: 322 Kč
Le chrysanth?me et le sabre
Benedict R.
Související články:

Nahradí SABRE tryskové motory?     Autor: Jan Bílek (09.12.2012)
Proč je tak těžké vyvinout vícenásobně použitelnou raketu?     Autor: Stanislav Mihulka (12.01.2015)
Budeme létat do vesmíru s plazmovými tryskovými motory?     Autor: Stanislav Mihulka (21.05.2017)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni




















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace