Rýsuje se hrozivá uhlíková bublina. Mohla by vymazat biliony z ekonomiky
Investoři stále věří fosilním palivům, jako záruce stabilního zisku. Pokud se náhle zhroutí cena fosilních paliv kvůli technologickému pokroku, tak tahle bublina praskne. A tentokrát se zatřese celý svět, jak ho známe od konce 2. světové války.
Blíží se uhlíková bublina? Kredit: Brocken Inaglory / Wikimedia Commons.

Akcie fosilních paliv byly dlouhou dobu sázkou na jistotu. Investoři jsou v klidu a věří, že fosilní paliva budou generovat zisky ještě dlouhá desetiletí. Podle nového výzkumu ekonomů, by ale síla technologického rozvoje v energetice a dopravě mohla vést k šokovému propadu poptávky po fosilních palivech. Bez varování. A v době, které se nejspíš mnozí dožijeme. Tento vývoj prý navíc nezávisí na tom, zda jednotlivé země a firmy přijmou klimatickou politiku nebo nikoliv.

Jean-Francois Mercure. Kredit: EPSCR.

Jean-Francois Mercure z nizozemské Radboud Universiteit Nijmegen a centra britské Cambridge University Centre for Environment, Energy and Natural Resource Governance (C-EENRG) a jeho spolupracovníci tvrdí, že odborníci dnes věnují pozornost především účinnosti klimatické politiky a opomíjejí právě probíhající a podle všeho nevratný proces technologické změny. Jejich výzkum publikoval časopis Nature Climate Change.

Mercure a spol. si sjeli detailní simulace vývoje globální ekonomiky a zjistili, že náhlý propad poptávky po fosilních palivech má potenciál vymazat aktiva spojená s těmito surovinami už v době před rokem 2035. Pokud má Macron s kolegy pravdu, tak strmý pád ceny fosilních paliv povede k ohlušujícímu prasknutí vskutku ohromné uhlíkové bubliny (carbon bubble), nafouknuté dlouhodobými investicemi do fosilních paliv.

Svět v krizi. Ekonomický růst roku 2009. Hnědá barva znamená recesi.

Jak velká to bude rána? Odhady ekonomů jsou omračující. Z trhu se prý může vypařit 1 až 4 biliony amerických dolarů, jen v samotných aktivech fosilních paliv. Pro dramatické srovnání, explozi realitní bubliny v roce 2008 odpálila počáteční ztráta 250 miliard dolarů. Takže se máme na co těšit.

Pokud k tomu dojde, objeví se jasní ekonomičtí vítězové, a také poražení. Japonsko, Čína a řada zemí EU, v dnešní době závisejí na drahém dovozu fosilních paliv. Prasknutí uhlíkové bubliny těmto zemím sníží náklady a se správnými investicemi do nízkouhlíkových technologií by jim zároveň mohlo zvýšit HDP a zaměstnanost, co jistě potěší.

Problém je v tom, že země, které exportují fosilní paliva s relativně vysokými náklady, jako je Kanada, USA nebo Rusko, by mohly být postiženy zhroucením fosilního průmyslu. Pokud se zřítí cena fosilních paliv, tak je budou dodávat prakticky jenom země OPEC ze středního Východu, které je těží s nízkými náklady a mohou je prodávat za nízké ceny.

Simulace Mercureho týmu ukazují, že investoři budou muset odepsat aktiva fosilních paliv i bez toho, že by v klíčových zemích došlo k přijetí nových klimatických politik. V nejhorším scénáři by došlo k propadu cen fosilních paliv a přitom stále pokračovala jejich produkce. V takovém případě by prý z trhu zmizely 4 biliony dolarů fosilních aktiv jako pára nad hrncem. Mohla by přijít krize, která změní celý svět. A vítězem se nejspíš stane Čína, která je už dnes lídrem v zelené energetice. Hlavní geopolitičtí konkurenti Číny schytají pořádné rány, z nichž se budou dlouho vzpamatovávat.

Je to tikající časovaná bomba. Jak bychom ji mohli zneškodnit? Podle badatelů by pomohly pohotové, ale opatrné zásahy. Měli bychom uhlíkovou bublinu opatrně vyfukovat, dokud to jde. Recept je stále stejný – rozrůznit zdroje energie a také investice do energetiky. Investiční a penzijní fondy by podle Mercureho měly přehodnotit rizika investic ve fosilních palivech. Nebo jsou to všechno jenom přehnané obavy? V příštích desetiletích bude o zábavu postaráno.

Video: EMP-E 2017 - Session 4 - Jean Francois Mercure

Cambridge University 4. 6. 2018, Nature Climate Change online 4. 6. 2018.

Datum: 05.06.2018

Medvědí útok na Citigroup rozbuškou finančního kolapsu 2007?     Autor: Stanislav Mihulka (20.12.2011)
Skynet se ujímá vlády, přinejmenším na globálních finančních trzích     Autor: Stanislav Mihulka (19.09.2013)
Možné scénáře a rizika vývoje elektroenergetiky v Česku     Autor: Vladimír Wagner (14.12.2017)

Čína

Alexandr Kostka,2018-06-06 17:10:48

Čína na omezení závislosti na uhlí dost snaživě pracuje. Momentálně buduje 20 obrovských přehrad na řece Mekong. "zelení" aktivisté samozřejmě protestují!

Re: Čína

Tomas Hacek,2018-06-07 06:44:37

Tak zeleni protestuji proti vsemu :-/
Prehrady - fuuuj, Atom - fuuuj, Uhli - no tak tak jeste trosku tolerovat
Ale nejlepsi je hucici mlejnek na ptaky ;-)

Re: Re: Čína

Radek Secka,2018-06-07 11:00:51

To bude tim, jak se slovo "zeleni" pouziva .. je to neco jako "parazit", naprosto bezopsazne, presto dobre slouzici zamindrakovanym egocentrikum se vybit, jednim slovem. Proste je to moderni nadavka, ktera se nesi v nejake socilani skupine.

Je jedno, jeslti to je nekdo, komu zavrou tovarnu, nebo nekdo kdo v te tovarne pracuje, kdo tam bydli, farmari, kdo se boji o to, ze svodem vody se zmeni vlahove podminky v sirsim okoli, kdo se boji pruvalu prehrady, kdo poukazuje na poddimenzovani vzdymadel apod. Pro vyse uvedene to vzdy budou "zeleni".

Re: Re: Re: Čína

Alexandr Kostka,2018-06-07 16:25:40

Také že naprostá většina z toho parazité jsou. Příklad hovořící za vše: Pamatujete dostavbu Temelína? Pamatujete, jak se "dobrovolní aktivisté" přivazovali na bránu? Víte o tom, že tam dobrovolně nebyl ani jediný? Byla to normální placená brigáda, spolužák tam jezdil. 500 kaček na den na ruku. (což podotýkám TEHDY neměl snad žádný poctivě pracující člověk. Na ruku. On to leckterý prodavač či skladník nemá dnes lepší, a to k tomu "aktivisté" dostávali i jídlo a pití, vše vozil organizátor. Ne, tehdy jsem se nezeptal kdo, nenapadlo mě to!)

Nebo pamatujete D8? Jak "aktivisté" zdržovali výstavbu kolik let? A vůbec jim nevadilo, že kamion místo po dálnici musí po úzkých silničkách přes Milešovku, namísto 10 minut to jede hodinu a spálí přitom 10x tolik nafty. Vynechávám, že se tam stávaly vážné nehody, lidi tyto jedince nezajímají..

Nebo: Vědci bijí na poplach, že EU nařízené sekání luk vyhlazuje hmyz. Mizí neskutečným tempem a patrně to přímo ohrožuje život na planetě.. Viděl jste proti tomu protestovat jediného aktivistu? Proti řepce se tu a tam nějaký najde, ale viděl jste někoho protestovat proti nevhodné orbě? Která škodí víc než řepka, protože je na mnohem větším území.. Protestoval někdy nějaký třeba proti koupání sadů v chemii? Proti tomu, že jablko v obchodě cca 20x polili jedy? Protestoval někdy někdo proti herbicidům, co se lijí pod solární panely, aby tráva nestínila?

Re: Re: Re: Re: Čína

František Hnědý,2018-06-07 18:11:42

Bravo. Přesně jste dokázal na co pan Radek Secka ukazuje.
Omezený bezobsažný příspěvek kdy nadáváte na věci o kterých evidentně nevíte nic a ani jste se nesnažil použít trochu mozek.
Takže jen rychle třeba kousek toho Temelína: Co přesně je špatné na tom, že je někdo placen za to protestovat? Tak přeci funguje trh. Jsou lidé kteří vydělávají a nemají čas. Jsou lidé kteří mají čas a potřebují peníze. Když to spojíte - jsou lidé kteří za peníze zastupují zájmy jiných. Tak hrozná věc! Lidi spolupracují. Neuvěřitelná drzost, že?
Stejně tak zbytek, použijte mozek a trochu nadhledu. Ekologie není sprosté slovo. Lidé se snaží samozřejmě zneužít všechno co jde a ekologie v tomto není výjimka. Ale jen člověk s omezeným pohledem na svět zakládá svůj názor na celou skupinu, obor na základě toho.
Váš případ je o to horší, že jen opakujete ty nesmysly které čistě a jen z důvodu udržení moci lil všem do hlavy Klaus.

Re: Re: Re: Re: Re: Čína

Alexandr Kostka,2018-06-07 19:24:59

Špatného na tom je, že na kameru tvrdili, že jsou tam sami za sebe a kvůli ochraně přírody! A ano, Ekologie je naprosto v pořádku, ovšem vydírání lidí jako je Greenpeace nebo děti země a jak se podobné organizace jmenují je hnus! A vydávat miliardový kšeft za dobrovlolný aktivismus je také svinstvo!

Re: Re: Re: Re: Čína

Jiří Novák,2018-06-07 18:24:53

A co přesně mají ti vaši aktivisté z těch prvních dvou případů společného s ochranou přírody? Organizovala to snad AOPK? Nebo ČSOP?
Nebylo to prostě nějaké "hnutí", které sice neodpracovalo na brigádách ani pět minut, ale nechá se najímat podnikatelem A proti podnikateli B pod záminkou ochrany přírody? Tak bych to viděl já. Ale můžu se mýlit.

To co jmenujete v posledním odstavci ochranáři řeší. Intenzivně. Posílají petice, informují lidi, propagují alternativy. Ale ono to nestačí. Pokud z 1000 lidí dělá 999 lidí bordel a jeden uklízí, tak ten co uklízí to prostě nikdy stačit nebude. A jenom s prominutím blbec nadává tomu jednomu uklízejícímu, místo aby nadával těm 999 bordelářům.

BTW, abychom se lépe poznali, kolik jste letos odpracoval hodin jako dobrovolník na akcích ČSOP? A co tak obvykle po víkendech děláte? Management rezervací, sbírání odpadků, sázení stromů, záchrana starých odrůd? Povídejte, přehánějte :-)

Re: Re: Re: Re: Re: Čína

Jiří Novák,2018-06-07 18:27:16

To bylo na pana Kostku samozřejmě.

Uhlí už došlo

Jiří Kocurek,2018-06-06 17:03:15

Alespoň podle předpovědí ze 30. let 19. století mělo uhlí dojít někdy před 40-60 léty.
Spíše než technologický pokrok může ekonomickou a energetickou krizi vyvolat legislativní rozhodnutí. To může přijít nenadále* a zakázat výrobu elektřiny v daném typu elektráren**, včetně dovozu elektřiny ze zemí, kde jsou dané zdroje instalovány.
Čistě ideologické rozhodnutí tak může vyvolat největší pohromu od 2. světové války.

*) Změna Zákona o DPH byla schválena 1 (slovy: jeden) pracovní den před vstoupením v platnost.
**) Již několik desetiletí v Rakousku. Rakušané jsou závislí jak na dovozu uhlí, tak na dovozu elektřiny. V celoevropském měřítku nepředstavitelné.

Re: Uhlí už došlo

Radek Secka,2018-06-07 11:03:11

Ta legisilativa uz je davno platna .. od casu Kyotske dohody, pres zavazek podpory OZE, po Parizske klimaticke dohody.
Jestli si myslite, ze se to zmeni zitra, tak jste zaspal, ono se to uz zmenilo, a to je to co ta studie odrazi.

No jo, je teplo.

Jaroslav Lepka,2018-06-06 14:56:26

Řekl bych: počkejte na sychravý listopadový týden a každého přejdou roupy s omezováním fosilních paliv.
K tomu jen dodám, že jsem podobný scénář slyšel už minimálně třikrát. Poprvé když se rozjela jaderná energetika, podruhé, když fantastové začali slibovat energii z jaderné fúze a potřetí, když se zelení mašíblové pokusili vše vyřešit OZE. ( Jen mimochodem, když Němcům přestane foukat, čím nahrazují výpadek výkonu ?)

Re: No jo, je teplo.

Petr Kr,2018-06-06 15:18:32

Nejde o výpadek, ale o předpokládaný a meteorology plánovaný pokles, který je snadno nahraditelný z uhelných elektráren, do kterých stejně dochází personál každý den, takže to nejsou žádné náklady navíc.

Re: Re: No jo, je teplo.

Milan Krnic,2018-06-06 21:58:50

Vzhledem k tomu, že předpověď počasí obyčejně nevychází ani na půl den dopředu, vidím tímto tři možnosti proč, a) výpočty na soustředí na oblasti s OZE, b) nevychází jim to, protože je tužebně popisovaný systém příliš komplexní, c) těží kryptoměnu

Re: Re: Re: No jo, je teplo.

Radek Secka,2018-06-07 11:08:53

Staci mit predpoved na 60-15 minut dopredu. Za pulden nastartujete na 15% i Temelin.
Navic ma Nemecko od severu k jihu 850 km .. dni, respektive hodin, kdy je vsude stejne pocasi je hodne malo.

Re: Re: No jo, je teplo.

Radek Secka,2018-06-07 11:06:25

Asi jste chtel napsat plynovych elektraren. Uhelene se ponechavaji predevsim jako zaloha na chladnejsi zimni obdobi, pro kogeneraci tepla.

S tim jak taje Sibir bude plyn spise jeste dostupnejsi. Ale je mozne, ze vyvoj cen okolo skladovani elektriny a jeji obnovitelne vyroby predci i budouci cenu plynu.

Re: Re: Re: No jo, je teplo.

Petr Kr,2018-06-07 13:28:38

Pane Sečka, co jsem chtěl napsat, to jsem napsal. A je to ironie, resp. jen lehce doupravená vaše slova. Plynové elektr. moc rozšířené nejsou. Nebo se mýlím? Ten nesmysl o předpovědi na 15 min. je z vaší hlavy? To jste snad vyčetl, protože takový "Ještě větší blbec než jsme čekali" snad nejste. ETE najede na 15% je taky dost dobrý. Píšete scénáře pro nějaké komedie? V ČR se točí málo dobrých filmů a dobré komedie od Smoljaka a Svěráka asi už nebudou. Držím vám palce.

Ekonomicky nezmysel

Richard Malaschitz,2018-06-06 11:39:59

Aký náhly prepad ? Elektromobily sú ešte v začiatkoch a problém ťažkých baterií, ktorý je starý viac ako 100 rokov sa nevyriešil. Výrobky z plastu sa tiež ničím nenahrádzajú a ani nie čím. Rôzne eko elektrárne majú minimálny úžitok a vysokú cenu elektriny. Nové jadrové elektrárne nie sú ani v plánoch.

Re: Ekonomicky nezmysel

Aleš Voborník,2018-06-06 12:16:06

Asi mají věšteckou kouli a už ví o nových zázračných akumulátorech, nových ekologickcých zdrojích založených na nových fyzikálních principech mě obyčejnému elektrotechnikovi naprosto neznámých. A všechno bude hned a zadarmo.

Re: Re: Ekonomicky nezmysel

Lukáš Kříž,2018-06-06 13:50:00

Ano ano, jak se zdá, bude se energie do všech těch elektro-mobilů a elektro-věciček brát odnikud. Na jaderné elektrárny bych nesázel, to není dostatečně eko. Leda tak že bychom celý rovník zastavili sluníčky a zázračně vyřešili Teslův problém s transportem elektřiny skrz zeměkouli, abychom mohli distribuovat tam kde bude potřeba jak se bude Země otáčet.

Re: Re: Ekonomicky nezmysel

Jirka Niklík,2018-06-06 17:37:19

Asi dostali grant a museli vygenerovat nějakou studii.

Re: Re: Re: Ekonomicky nezmysel

Milan Krnic,2018-06-06 20:17:08

Určitě dostali zaplaceno, jinak by se pásli na louce, a neměli by čas psát. Zjevně to jsou hlubocí ekonomové, když takto úsměvně uvažují naši virtuální, na víře stojící ekonomiku.

Re: Ekonomicky nezmysel

Radek Secka,2018-06-07 11:12:34

Odkdy je hmotnost auta problem? Kdo si vybira auta podle hmotnosti? :D
Nebo kdyz je to tak klicove, jak si myslite, jak se lisi hmotnosti dieslovy a 100% elektricky autobus a co byste radeji, aby vam jezdilo zitra pred domem? a co tam melo jezdit uz vcera? :)

Šoku bych se nebál

Stanislav Kneifl,2018-06-06 10:40:03

To by totiž musela nejdřív skokově poklesnout poptávka. A to nehrozí, protože technologie se sice může vyvíjet skokově, ale její nasazení nikoli. Zatím je třeba všechny obnovitelné zdroje zálohovat fosilními a i když někdo konečně vymyslí nějakou zázračnou baterii, její nasazení v dostatečně velkém měřítku bude trvat mnoho desítek let. Za tu dobu se energetické firmy stihnou pohodlně přeorientovat, viz náš ČEZ a fotovoltaika.

Re: Šoku bych se nebál

Radek Secka,2018-06-07 11:15:42

Vice mene mate pravdu, ale predstavme si investora, ktery by chtel investovat rekneme 1 miliardu USD do stavby 4000 plynovodu .. at uz v USA nebo v Baltskem mori .. Kdyz budou rychli postavi se to za 4 roky v mori a za nejakych 8-10 let na pevnine.
To jenom tak abychom si sjednotili casove ramce a co znamena "do roku 2035".

Ideologický výzkum

Honza Kohout0,2018-06-06 10:30:25

Ideologicky zaměřený výzkum, ať "na objednávku" firmy, nebo osobním přesvědčením, případně cílovou skupinou, je primárně nedůvěryhodný.
Příspěvek do Climate Change (opět se směji tom, že už to není "Climate Warming") žurnálu asi nebude říkat "investujte do fosilních paliv" ....

Re: Ideologický výzkum

Radek Secka,2018-06-07 11:19:53

Kdyz je to ideologicke, kde je ten mainstream, ktery rika, ze investovat do fosilnich paliv je terno.
Delaji to nyni Nemci se stavbou Nord Streamu 2, ale myslim, ze jsou komplet pripraveni, na to, ze jej treba uz po roce 2035 vubec nebudou potrebovat (optimisticky scenar), nebo po roce 2050 (realisticky scenar). Nebo treba Trump chranici desitky pracovnich mist investovanim miliard dolaru do projektu, ktere maji jakou zivotnost v konkurenci, kdy arabove pri prasknuti takove bubliny proste zlevni svoje suroviny?

Re: Re: Ideologický výzkum

Martin Grajcar,2018-06-07 12:30:16

Pokud Nemci nebudou potrebovat Nord Stream 2, pak to rozhodne nebude prebytkem energie z alternativnich zdroju. Nejaka krize by to ovsem zpusobit mohla a zadelano je na mnoho krizi. Pokud prijde propad cehocoliv, nebude to v dusledku technologickeho pokroku ale v dusledku politiky.

To by me zajimalo cim chteji ti chytraci fosilni energie nahradit.

Mame fofrniky a FV, coz jsou zarizeni na premenu vetru/svetla na dotace. Semtam sice vyrobi i nejakou energii, ale na to se spolehat neda a ani kompletni pokryti Zeme panely by nestacilo k pokryti poptavky.

Mame jaderne elektrarny, ale ty jsou prece fuj. Navic vystavba trva desitky let a v dnesnim politicky nestabilnim prostredi je to riskantni investice.

Nemame fuzni elekrarny a hned tak mit nebudeme, uz proto ze se do vyzkumu investuji smesne castky (naprosto smesne v porovnani s tim co se vyhodi za "alternativy").

Mame lisci ohony a ebonitove tyce, pokusim se ne ziskat nejaky grant a zachranit nas pred globalnim ochlazovanim, pardon, oteplovanim, pardon klimatickou zmenou.

Ekonomika

Mojmir Kosco,2018-06-06 05:54:58

Centrální zdroje centrální problémy ? Nevím ale zdá čina by byla vítěz . chybí odhad reálnosti scénáře neboli k pravděpodobností že naopak lidé zavrhnou zelené směry a jediné co zbyde je uhlí jádro a ropa jako v 80 letech . když do zmenším na cesko tak dlouhodobě je uhelný průmysl nevýhodná investice .když teda nejste privatizační žralok.

Re: Ekonomika

Jiří Kocurek,2018-06-06 16:34:49

Lokální solární elektrárny mají celoevropský problém - v noci. Fungují úplně stejně, jakoby někdo plánovaně odfázoval Temelím při západu slunce a ráno ho opět přifázoval.
Větrné elektrárny jsou na tom trochu líp - málokdy přestane foukat nad celou evropou. Nicméně decentralizovaný výrobní park v severním moři se při pohledu z Bavorska chová úplně stejně jakoby někdo vypnul centrální zdroje.
Malé vodní elektrárny jsou na tom asi nejlíp, ale když je sucho, tak to postihne celý tok řeky a tím pádem všechny MVE.

Paradoxní je, že s centrálnimi zdroji si Bavoři vystačili na svém území, zatímco probíhající decentralizace vyžaduje VVN vedení přes celé Německo.