Výstřední neutronová hvězda sestřelila teorii
Neutronová hvězda Swift J0243.6+6124 má extrémně silné magnetické pole. A také dovede odpálit polární výtrysky hmoty. To podle soudobé teorie nejde dohromady.
– Neutronová hvězda Swift J0243.6+6124 se silným magnetickým polem a polárními výtrysky. Kredit: ICRAR/University of Amsterdam.

Neutronové hvězdy jsou hodně extrémní oharky po supernovách masivních hvězd. Jsou šílené, ale už o nich jakousi představu máme. Jenomže vesmír nás neustále zásobuje novými hádankami. Astronomové nedávno detekovali výtrysky rádiového záření z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. Potíž je v tom, že podle soudobé teorie je něco takového nemožné. Pokud to není nějaký omyl, tak dotyčná neutronová hvězda tu teorii sestřelila.

Jakob van den Eijnden. Kredit: University of Amsterdam.

Doktorand Amsterdamské univerzity Jakob van den Eijnden a jeho spolupracovníci pozorovali objekt známý jako Swift J0243.6+6124. Použili k tomu soustavu radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array v Novém Mexiku, a také americkou vesmírnou observatoř Swift.

Neutronové hvězdy se rodí tehdy, když masivním hvězdám dojde vodíkové palivo a odpálí se jako supernova. Jádro takové hvězdy se zhroutí a přitom vznikne buď černá díra anebo právě neutronová hvězda. Během zhroucení jádra hvězdy může vzniknout extrémně silné magnetické pole, které je až několik bilionkrát silnější než magnetické pole našeho Slunce. Takové extrémně magnetické pole pak postupně slábne, v průběhu stovek tisíců let.

Binární systém s neutronovou hvězdou Swift J0243.6+6124. Kredit: ICRAR/University of Amsterdam.

Když má neutronová hvězda hvězdného společníka, tak mu může krást hmotu. Takový zločin se projevuje, podobně jako u černých děr ve stejné situaci, úchvatnými polárními výtrysky, v nichž proudí hmota rychlostmi blízkými rychlosti světla. Jejich záření pak skrápí vesmír do nedozírných dálek.

Astronomové vědí o takových výtryscích už celá desetiletí. Vždy ale zatím pozorovali výtrysky u neutronových hvězd s mnohem slabšími magnetickými poli, než má objekt Swift J0243.6+6124. Mezi vědci doposud převládal názor, že velmi silná magnetická pole zabraňují materiálu hvězdného partnera, aby se dostal dost blízko k neutronové hvězdě. Zřetelné polární výtrysky by se v takovém případě neměly vytvořit. Odborníci totiž předpokládají, že neutronové hvězdy mají zářivé polární výtrysky jen tehdy, když vysávají hmotu partnera velkou rychlostí.

Neutronová hvězda Swift J0243.6+6124 s naprosto drtivým magnetickým polem je ale zjevně jiného názoru. Vše nasvědčuje tomu, že jsme právě objevili nový typ objektu, který může vytvářet silné polární výtrysky hmoty navzdory silnému magnetickému poli. Vědci se teď na objekt Swift J0243.6+6124 vrhnou, aby zjistili, proč jim nepasuje na teorie. Nechme se překvapit.

Video:  Visualisation of the outburst of the binary system Swift J0243.6+6124

Visualisation of the outburst of the binary system Swift J0243.6+6124 from ICRAR on Vimeo.

Video:  Narrated animation describing the findings and what they mean

Narrated animation describing the findings and what they mean (English) from ICRAR on Vimeo.

ICRAR 27. 9. 2018, Nature online 26. 9. 2018.

Datum: 03.10.2018