Temná energie ztrácí zábrany: Možná se mění během historie vesmíru
Analýza záření a vzdáleností asi 1600 kvasarů ukazuje, že by temná energie mohla v průběhu historie vesmíru sílit. Je to nějaká chyba? Nebo se máme rozloučit s konstantou temné energie? Jestli měření sedí, tak možná přijde na řadu nová fyzika.
Kvasar PSS 0955+5940 na snímku teleskopu Chandra. Kredit: NASA/CXC/Univ. of Florence/G.Risaliti & E.Lusso.

Temná energie si očividně z nešťastných vědců mnoho nedělá. Jestli se potvrdí nový výzkum, tak bude temná energie ještě záhadnější, než se zdálo. Vědci si temnou energii museli vymyslet, když zjistili, že se vesmír nejen rozpíná, ale jeho rozpínání se ještě ke všemu zrychluje. Většina soudobých modelů vesmíru přitom počítá s tím, že temná energie je konstantní. Řada vědců se přímo domnívá, že temná energie je vlastně kosmologická konstanta, se kterou si tolik užil Albert Einstein.

Guido Risaliti. Kredit: Chandra X-Ray Observatory.

Co když to ale žádná konstanta není? Guido Risaliti z Univerzity ve Florencii a jeho kolegyně Elisabetta Lusso z anglické Univerzity v Durhamu studovali kvasary a přitom zjistili, že temná energie, namísto toho, aby byla konstantní, se možná v průběhu 13,8 miliard let historie měnila. Badatelé pozorovali kvasary zpět do minulosti, až do doby, kdy byla vesmíru pouhá 1 miliarda let. Vyšlo jim, že se rozpínání vesmíru zrychluje rychleji, než by podle modelů mělo. To by podle nich mohlo znamenat, že se stárnutím vesmíru temná energie postupně nabírá na síle.

Kvasary měří rozpínání vesmíru. Kredit: G.Risaliti & E.Lusso/Illustration: NASA/CXC/M.Weiss; X-ray: NASA/CXC/Univ. of Florence.

Kvasary jsou hladové supermasivní černé díry v centrech galaxií, které polykají hmotu z rotujících disků materiálu a extrémně jasně ozařují okolní vesmír. Vytvářejí také obrovské množství ultrafialového záření, jehož část buší do elektronů v okolních mračnech horkého plynu. V takovém případě dosahuje UV záření úrovně rentgenového záření a kvasar žhne ve více oblastech vysokoenergetického záření zároveň.

Vztah mezi UV záření a rentgenovým zářením kvasaru může vědcům odhalit jeho vzdálenost. Risaliti a spol. tímto způsobem odhadli vzdálenost téměř 1600 kvasarů. Jejich rentgenové záření analyzovali díky pozorování vesmírných rentgenových teleskopů Chandra a XMM-Newton a data o UV záření získali ze Sloanovy digitální prohlídky oblohy. Zjistili, že mnohé ze sledovaných kvasarů jsou velice daleko. Ten nejvzdálenější pozorovali ve vesmíru, který byl starý 1,1 miliardu let.

Elisabeta Lusso. Kredit: Durham University.

Dosavadní studie rychlosti rozpínání vesmíru, včetně té, která astrofyziky přinutila obrátit se k temné straně a vyvolat temnou energii, obecně spoléhají na pozorování supernov. To jsou sice pořádně dramatické a energetické exploze, přesto ale září mnohem méně než kvasary. Supernovy tudíž nemůžeme pozorovat z takové dálky, jako právě kvasary. Teď ale díky kvasarům můžeme prostudovat rozpínání vesmíru ještě hlouběji do minulosti. Právě z kvasarů se mohou stát nové standardní svíčky pro měření vzdáleností ve vesmíru.

Nové výsledky jsou v souladu s některými dřívějšími pozorováními blízkých supernov. Ještě to bude nutné pořádně prověřit, ale Risaliti s Lussoovou stojí za pozornost. Jejich výzkum ostatně publikoval časopis Nature Astronomy. Risaliti také podotýká, že svými výsledky podporují představu, podle které bude nutné vysvětlit problémy s rozpínáním vesmíru pomocí nové fyziky. Jak to tedy s tou temnou energií vlastně je?

Quasars as New Standard CandlesLive Science 30. 1. 2019, Nature Astronomy online 28. 1. 2019.

Datum: 31.01.2019

Rozpínání vesmíru přesně změřeno díky kvasarům     Autor: Stanislav Mihulka (18.04.2014)
Za objev akcelerace vesmíru se rozdávaly nobelovky, budou i za jeho popření?     Autor: Josef Pazdera (26.10.2016)
Nová analýza supernov zpochybňuje existenci temné energie     Autor: Stanislav Mihulka (16.09.2017)

Ano, fyzika se bude měnit

Martin Novák 2,2019-02-01 18:44:35

Ano, fyzika se bude měnit. Jste chytří lidé, tak jistě chápete, že našich 400 let vědeckého bádání v době existence vesmíru je jako plivnutí do moře. Naše znalosti světa mohou poměrně odpovídat tomu, co ví mravenec o planetě Zemi. Bádejme, ale nemysleme si, že něco víme. Můžeme být klidně rybička v něčím akváriu a ten někdo se děsně baví tím, jak si myslíme, že celý svět (vesmír) je to akvárium a že vzniklo kdysi jen tak, z ničeho :-) Místo něčího akvária si můžete dosadit třeba počítačový program. Cokoliv. Není totak dávno, co si věda myslela, že Země je placatá, nebo že je středem vesmíru. Za těch pár set let jsme z mravence pokročili možná na mouchu, spíše ale ne.

Re: Ano, fyzika se bude měnit

Richard Vacek,2019-02-01 18:59:04

On takový mravenec má omezené schopnosti pochopit svět. Není důvod se domnívat, že u člověka to je jiné. Tedy i člověk narazí na své limity, ke kterým se bude se stále většími obtížemi blížit, ale nikdy je nepřekročí. Je otázkou, jestli člověkem sestrojená umělá inteligence bude někdy schopna pochopit svět lépe a jaký postoj zaujme k zaostalému člověku.

Re: Re: Ano, fyzika se bude měnit

Jiri Naxera,2019-02-04 23:08:40

Tenhle pesimismus bych nesdílel. Zkuste spočítat z hlavy třeba nějakou netriviální derivaci- nepůjde to, pracovní paměť mozku je dost omezená, trochu se to dá vytrénovat, ale i pak jsou limity nepříjemné. Vezměte si na to papír a tužku, a najednou jste hodně daleko za limitem. Vezměte si na to počítač (ať už s vlastním programem, nebo lépe s Wolframem) - zase se posouváte mnohem dál.
Tohle mravenec nedokáže.

Temná energia konštantná ???

Richard Pálkováč,2019-01-31 17:06:32

Ak by bolo množstvo temnej energie konštantné, tak ako by sa mohol vesmír zrýchlene rozpínať ?

V niekoľko rokov starom článku tu na Oslovi (žiaľ neviem ho nájsť)bol pekný graf, kde bolo zobrazené, ako množstvo temnej energie rastie (na úkor iných energií vesmíru) a ako sa mení energetická bilancia vesmíru v čase. Ak by ste to vedeli nájsť, mohli by ste sem dať odkaz.

Re: Temná energia konštantná ???

Jan Novák9,2019-01-31 22:38:39

S rozpínáním klesá odpor gravitace která ho zpomaluje. Čím jsou galaxie dál od sebe, tím méně se vzájemně přitahují a tím rychleji se vzdalují i kdyby temná energie byla konstantní.

Jan Balaban,2019-02-03 15:20:29

Presne tak. Vymyslel som si takéto prirovnanie. Gravitáciu si nahradím účinkom dvoch magnetov, ktoré sa priťahujú a temnú energiu nahradím gravitáciou. Jedem magnet prilepím na plafón a druhým sa ho dotknem. Keď zväčšujem vzdialenosť magnetov (veľkým treskom), tak sa bude príťažlivá sila magnetov zmenšovať so štvorcom vzdialenosti (gravitácia) až preváži gravitácia (temná energia) a magnet bude zrýchlene padať (zrýchlené rozpínanie vesmíru).

Richard Pálkováč,2019-02-03 16:05:48

Magnet bude zrýchlene padať preto, lebo ste ho predtým zodvihol do výšky a tak mu dodal polohovú energiu. Žiadna gravitácia, ako temná energia, tam nezafunguje. Už som Vám raz vysvetľoval, že z gravitácie sa energia čerpať nedá, lebo gravitačné pole je z praktického hľadiska konzervatívne.

Celkom to (tá konzervatívnosť) ale pravda tiež nie je, lebo keď detekujeme gravitačné vlny, tak predsa len nejakú tú energiu z gravitačného poľa odčerpáme, ale je to tak málo, že si ani nie sme úplne istí, či len niekto do toho prístroja omylom nekopol a preto sa ubezpečíme pre istotu, či aj na druhom, podobnom prístroji, ktorý je ďaleko od prvého, bolo niečo zaznamenané.

Čiže vlniace sa gravitačné pole síce konzervatívne nie je (je možné z neho čerpať energiu) ale z praktického hľadiska, v našom blízkom okolí, našťastie pre nás, je táto možnosť zanedbateľná.

Fyzici tu prítomní, kľudne ma opravte, ak som niečo vysvetlil zle.

Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Jan Balaban,2019-02-04 07:15:54

To bolo len prirovnanie myšlienkovým pokusom na priblíženie, prečo sa po veľkom tresku rozpínanie najprv spomaľovalo vplyvom gravitácie (ktorá je v pokuse zastúpená príťažlivosťou magnetov) a po určitej dobe sa rozpínanie začalo zrýchľovať lebo začal prevažovať vplyv temnej energie (ktorá je v pokuse zastúpená gravitáciou, ktorá začala v určitej vzdialenosti prevažovať nad príťažlivou silou magnetov, až sa prííťažlivá sila magnetov stala takmer bezvýznamnou). To všetko pri konštantnej veľkosti temnej energie (zastúpenej konštantnou veľkosťou gravitácie).

Jan Balaban,2019-02-04 07:20:17

Veľký tresk by sa dal v pokuse nahradiť uvoľnením tlačnej pružiny medzi magnetmi.

Re: Temná energia konštantná ???

Jiri Naxera,2019-02-01 11:51:47

lambda je ale hustota energie, ne? Takže kdyby byla konstantní, zatímco normální/temná hmota se rozpínáním ředí, tak nemáte problém, ne?

Florian Stanislav,2019-02-01 16:48:23

" Přestože temná energie s časem roste, aby se rozpor v modelu a pozorování vysvětlil, neznamená to, že pro fixní objem prostoru je porušen zákon zachování energie, protože gravitační energie rozpínáním klesá.([2], což je
odkaz na http://vixra.org/pdf/1305.0034v1.pdf, kde žádné grafy nejsou)
Konstantní se myslí asi hustota temné energie: "V 1 m3 prostoru kdekoli je obsažena energie, která odpovídá asi 10E-26 kg, počítáno zřejměpodle vztahu E= mc2."
Prostor se zvětšuje, celková suma temné energie tedy roste. Objem prostoru se zvětšuje se třetí mocninou vzdálenosti (tedy i suma temné energie), gravitační SÍLA, klesá s druhou mocninou vzdálenosti. Energie je síla * dráha, čímž jsme u třetí mocniny vzdálenosti. Takže porovnávat temnou ENERGII a gravitační SÍLU, je třeba rozumně.
Jinak temné energii nerozumím, ale ani chytří astronomové.

Richard Pálkováč,2019-02-01 17:57:24

Na tom odkaze z wiki čo ste dal, je vlastne zobrazená v tých dvoch koláčových grafoch, vlastne presne tá bilancia vývoja energií vesmíru v čase, ktorú som spomínal. Tu na Oslovi to ale bolo v jednom grafe, zretelnejšie, ale je to vlastne to isté, je tam ten obrovský nárast tmavej energie(na úkor ostatných) v čase jasný.

Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Florian Stanislav,2019-02-01 21:38:23

Temná energie má být v prostoru rovnoměrně. Na počátku po Velkém třesku byl objem vesmíru nepatrný, temná energie žádná.Graf jakoby přeměny velké části temné hmoty na počátku na temnou energii nyní asi lineární nebude vzhledem k obecně přijímané inflaci vesmíru (extrémně rychlému rozpínání krátce po počátku).
Pavel Brož, článek z roku 2004 píše na konci rozsáhléhjo článku:
"Ve skutečnosti může být nositelem temné energie úplně jiné pole. Eventuální odpudivá energie gravitačního pole oplývá jistou nectností - během expanze vesmíru by sebemenší odchylky od té jediné optimální hodnoty vedly buď k okamžitému kolapsu vesmíru zpět do stavu, v jakém byl na začátku Velkého třesku, nebo by ho naopak rozfoukly tak rychle, že by se hmota v něm obsažená nestačila seskupit do dnes pozorovaných galaxií. Aby vznikl dnes pozorovaný vesmír, musela by hodnota temné energie pocházející z kosmologické konstanty být vyladěna s tak velkou relativní přesností, která se dá vyjádřit číslem, kde za nulou a desetinnou čárkou následuje minimálně dalších padesát nul, a až poté jednička. Zkrátka a dobře, takový vesmír by byl převelice závislým na neuvěřitelně přesném nastavení počátečních podmínek - a to je věc, která se jeví jako velice nepravděpodobná."
To sdělení mi připadá zásadní - taková vyladěnost hodnot temné energieJe je nepravděpodbná. Je pravděpodobnější, že množství volné energie astronomové stanovili tak, aby pozorované rouzpínání právě vyšlo.

Richard Pálkováč,2019-02-02 08:08:59

Tak som predsa len našiel ten článok : http://www.osel.cz/5907-nobelova-cena-2011-za-fyziku.html

a je to tento obrázok : http://www.osel.cz/popisek_old.php?popisek=18076&img=1317991897.jpg

Jiri Naxera,2019-02-02 10:32:18

Finetuning problém, ale má nějaké finetunesy. Předně vůbec nevíme, co temnou energii (kosmologickou konstantu) tvoří, takže můžeme jen vycházet z toho, co známe a extrapolovat, a občas dojít k něčemu divnému. (třeba SM naturalness problém je na to samé brďo, pokud by platila QFT až k Planckově škále, pak by měl mít Higgs hmotnost na Planckově škále a pak by bylo potřeba ladit na hodně desetiných míst, pokud to teda něco jako SUSY nesrazí dolů - ne každý fyzik sdílí tenhle pohled)
Přitom mechanismus pod tím může být i takový, že velmi nízká CC vypadne prakticky automaticky. Tuším že tuhle vlastnost má ze třeba Verlindeho entropická gravitace, minimálně v jednom modelu.

Pak tu máme stringaře, pro které CC vyplyne z geometrie kompaktních rozměrů (a v posledních měsících mají vážný problém spočívající v nejistotě, jestli vůbec existují vakua jak říkají konfiguraci svinutí prostoru s kladnou cc), pro zbytek mají ne všemi akceptované řešení v podobě antropického principu. (ale ten je použitelný pro většinu modelů které obsahují inflaci)
Zjednodušeně - pokud máte časoprostor, který je v exponenciální věčné inflaci ve kterém se občas udělá na nějakou dobu bublina s nějakou geometrií, tak nějakých 50 nul není vůbec problém a taková CC jakou pozorujeme je proto, že kdyby byla odlišná, nebyl by tu pozorovatel který by jí pozoroval.
Když si vezmete jako příklad první modely inflace kde zdvojnásobení objemu trvalo 10-34s, a náš Vesmír se z toho oddělil během 10^-32..10^-30s, tak po jediné sekundě máte 2^10^34 tak velký objem, každých ~10^-30s pak vzniká tak nějak 2^10^34 různých Vesmírů, takže šance že v takovém okamžiku vznikne díky CC obyvatelnej Vesmír je někde kolem 2^(10^34 - 130). Upřímně dá se tak "dokázat" úplně cokoli s libovolně malou nenulovou pravděpodobností a ne všichni fyzici z toho mají radost a i když je opravdu možné že tak vesmír funguje, doufají že existuje rozumnější důvod než jen náhodu a že ho najdou.

ad poslední odstavec - tak jistě že CC je empiricky zjištěné číslo, podle kterého se tvoří modely (a doufá se, že není náhodné a že ho vysvětlí vyšší teorie), spoustu teorií to samozřejmě vyvrací nebo omezuje (nejprominentnější je asi problém s použitelností AdS/CFT konjektury) apod.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Florian Stanislav,2019-02-02 12:28:23

Jiří Naxera píše fundovaně, jak lze doložit že stav kosmu ( spíše našeho názoru na něj) je hodně nepravděpodobný.
Na druhé straně si představím mimozemšťana, jak po setkání s pozemšťany přes UFo odesílá zprávu, že je 100% pradvěpodobnost, že kombinace manželství s čimkoliv vede ke smrti:)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Richard Pálkováč,2019-02-02 22:37:40

Obidvaja sa na to pozeráte príliš zložito.

Keď je už reč o UFO, tak v poslednom čase, som sa týmto fenoménom, ako "zábavkou" zaoberal : http://riki1.eu/pasca_na_fotony.htm

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Florian Stanislav,2019-02-03 20:17:42

Pane Pálkovači, dobrá reklama na špatný článek.Nějak jsem nepobral, o čem to je, zvláště lapání fotonů letích rychlostí světla zpátky do výchozího prostoru.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Richard Pálkováč,2019-02-04 17:10:16

Nápad "pasce na fotóny" síce nie je môj, ale tak ma zaujal, že sa snažím ho rozvíjať. Nelokálnosť fotónu je totiž obrovská a kým tento nie je detekovaný/pohltený, tak nie je známe. kde sa jeho energia nachádza. V najjednoduchšom prípade, je to niekde, na stále, rýchlosťou svetla, sa rozširujúcej guľovej sfére. Z tade je už len krok k myšlienke, prečo by sme teda nemohli "lapiť" energiu všetkých fotónov, ktoré opustili naše Slnko v jednom momente, z tej guľovej sféry, do našej "pasce na fotóny" ?

Odpoveď je zatiaľ taká, že preto, lebo by sme tým obrátili zákon stále rastúcej entropie a pravdepodobne tým pádom aj smer šípky plynutia času. Ale to ma neodrádza, fandím jej !

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Jiri Naxera,2019-02-05 19:55:29

Nezlobte se, ale takhle to nemusí být, dá se připravit foton, kterej je strašně malinká kulička a není to nic proti ničemu (foton z laserového ukazovátka není žádná koule, žejo, a když tam dáte nanosekundový impuls, tak bude lokalizovaný v válci 30cm x 1mm).

Trochu totiž pletete dvě různé věci. To, že se v kvantovce často s fotonem pracuje jako s rovinnou vlnou v celém prostoru má jediný důvod - je monochromatický a počítá se s tím dobře. Ale když vezmete libovolný realistický foton, tak ten samozřejmě vypadá úplně jinak, tuším že se tomu říká vlnové klubko a ano, získáte ho tím, že splácáte dohromady spoustu fotonů s různými hybnostmi (neboli ať žije Fourierova transformace) - pak dostanete v pohodě lokalizovanou, rychlostí světla letící kuličku, akorát bude mít trochu rozmazanou frekvenci.

Dlužno podotknout, že popis v p souřadnicích (foton má přesně danou hybnost, ale je v celém prostoru současně) je právě přes Fourierovku ekvivalentní a duální popisu v x souřadnicích (foton je přesně bodový, ale nemá žádnou vyhraněnou hybnost, takže má všechny hybnosti současně), takže závěr o nelokálnosti fotonu prostě nedává smysl.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Jiri Naxera,2019-02-05 20:38:42

Tak trochu do podrobna, základy kvantovky:
Pokud teď vyzářím (pro jednoduchost skalární) foton z bodu z povrchu slunce, tak máte přesně definovanou polohu. To znamená že nemáte určenou hybnost vůbec, takže může být i s planckovou energií.
Takže tudy ne, musíme to rozostřit. Takže nám ten světelný foton vyletí z nějaké oblasti o rozměru odpovídající vlnové délce, bude tam nějaká nejistota v hybnosti (barvě), ale tím že řeknete že v t=0 vyletí z povrchu slunce, automaticky říkáte tuhle interpretaci. Neboli když zintegrujete |amplituda|^2 přes těch pár mikronů, dostanete 1, ve zbytku Vesmíru nula.
Když potom budete sledovat časový vývoj, tak jak píšete budete mít povrch rychlostí světla se zvětšující koule (o tloušťce zase srovnatelné s vlnovou délkou) kde budete mít pravděpodobnost nálezu blízkou jedna, ve zbylém prostoru to bude limitovat k nule. Takže šance že odchytíte foton co odletěl včera někde kolem Země je limitně nulová, neboli žádná past se nekoná.
(jo, kdybyste kolem slunce umístil ideální monochromatickej filtr... tak by vám to fungovalo, až na to že pravděpodobnost že tím filtrem ten foton s náhodnou vlnovou délkou projde je přesně nula, takže zase nic)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Richard Pálkováč,2019-02-06 19:02:03

Pán Naxera, ďakujem Vám za obidva kritické príspevky, ktoré idú priamo k veci a to sa mi páči.

Kritiku môžeme rozdeliť na dve oblasti. Je to kritika mojej predstavy nelokálnosti fotónu a potom je to kritika fungovania "pasce na fotóny" podľa stavu súčasnej fyziky.

Moju predstavu nelokálnosti fotónu, teda šírenie sa jeho energie po guľovej ploche, kritizujete napríklad laserom, kde jeho fotóny sa podľa Vás nešíria po guľovej ploche. Tu by som sa spýtal na jednu vec. Je laserový lúč, pracujúci vo viditeľnej časti spektra, viditeľný "z boku", keď prechádza vákuom ?

Druhá časť kritiky sa týka fungovania "pasce" podľa stavu súčasnej fyziky. Vašim argumentom plne dôverujem, pretože mne je úplne jasné, že súčasná fyzika toto neumožňuje a jasne to píšem aj vo svojom článku a tiež som to vysvetlil aj autorovi myšlienky. Napriek tomu v nej vidím fantáziu a nebol by som prekvapený, ak by raz fyzika v tomto ohľade "povolila".

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temná energia konštantná ???

Jiri Naxera,2019-02-06 23:59:09

ad laser ve vakuu. Jestli se moc nepletu, tak když není příliš silný, tak viditelný není. Ale viz http://www.sciencemag.org/news/2018/01/physicists-are-planning-build-lasers-so-powerful-they-could-rip-apart-empty-space

ad fyzika povolí - přesně od toho je ale potřeba většinu myšlenek zformulovat do matematiky. Protože pokud by fyzika někde povolila, je tu obrovské množství provedených experimentů které musí sedět i pro onu modifikaci, a pak (pokud ono povolení neposadíte někam poblíž Planckovy škály nebo nedáte příliš malou vazební konstantu) obvykle okamžitě dostanete nějaký experiment, který by novou teorii mohl vyvrátit.

Jiri Naxera,2019-02-01 21:46:00

Tak to nikdo, resp nikdo neví co to je, ale to neznamená že jí nemůžeme popsat. A když přímo z rovnic plyne že pokud je kosmologickou konstantou, tak energie způsobuje záporný tlak, tak ta energetická bilance může být trochu pochopitelnější. (důvod je že se v rovnicích vyskytuje ve tvaru lambda * g_ik a g_ik je velmi blízká 1,-1,-1,-1 diagonálně).
Jinak dobrý laický popis, ale i s odkazy na konkrétní výpočty je zde http://www.math.ucr.edu/home/baez/vacuum.html
Bude zajímavé sledovat, jestli se opravdu ukáže že konstanta je proměnná, s čím přijdou teoretici (a v kterých teoriích se podobná předpověď vyskytuje ;-)).

Richard Pálkováč,2019-02-01 17:47:08

Je jedno, či hovoríme o hustote energie alebo množstve, je veľmi málo pravdepodobné, aby jedno alebo druhe bolo konštantné, pri zrýchlenom rozpínaní vesmíru. Toto zrýchlené rozpínanie totiž tú energiu spotrebováva a tak na to, aby bola stále konštantná (či už hustota, alebo absolútne množstvo) by bolo potrebné aby bola stále dopĺňaná (alebo to Vami spomínané "ředení") v presne takom množstve, aby bola konštantná. Takúto možnosť si viem predstaviť jedine, keby si napríklad, Stvoriteľ z nás robil srandu.

(Mne je samozrejme jasné, kde sa tá nová tmavá energia berie, v mojich Sivých objektoch.)

Dynamická rovnováha musí existovat

Jan Kubín,2019-01-31 13:16:26

Pokud ma vesmír vysavače energie v podobě různých úrovní síly, pak nemusí být dynamická rovnováha zajišťována rozpínáním a smršťováním vesmíru, ale může být dynamicky udržováná právě energetickýmí branami, což jsou černé díry. Jen je potřeba odpovědět na otázku, kam je přepravovàna ona pohlcená energie. Existuje několik řešení, pak vše zapadne do systematické rovnováhy.

Re: Dynamická rovnováha musí existovat

Jiří Matuš,2019-01-31 14:02:27

Co je to "vysavač energie v podobě různých úrovní síly"?

Re: Re: Dynamická rovnováha musí existovat

Jan Kubín,2019-01-31 14:37:47

Myslím tím, že černá díra vznikající podle stáří galaxie a podmínek v dané galaxii. Je-li dost masivní a dost stará ( 3 různé fáze následně vysvětleno)Ta pohlcená energie, vysátá energie někam odtéká. Musí tam být udržována rovnováha jako všude. Je potřeba doplnit tuto rovnici nebi spíše matici rovnic. Energie může přemisťována do stejného vesmíru, ale na jiné místo ( místní rovnováha) nebo do jiného vesmíru (v rámci vyšší horizontální rovnováhy) nebo může být proměněna na jinou formu energie ( posouvá v rámci vertikální rovnováhy). Předpokládá to, že připustíme existenci vícerozměrného Universa. Má to navržené již 25 let. Vše do sebe krásně zapadne.

Re: Re: Re: Dynamická rovnováha musí existovat

Jiri Naxera,2019-02-01 10:57:17

Pokud přemístíte hmotu/energii na jiné místo ve Vesmíru, tak už nebude v té černé díře, že? Jak potom generujete zakřivení časoprostoru, aby tam ta černá díra zůstala a hlavně se projevovala gravitačně?

Nič nevedia

Richard Malaschitz,2019-01-31 11:44:15

Stručne povedané Tí fyzici nič nevedia. Rozpínanie nie je pravidelné a tak zaviedli nejaké temné hmoty a energie.

Držme sa ale Einsteinovej teórie relativity a teórie časopriestoru. Priestor vo vesmíre sa v okolí hmotných telies zakrivuje - zmršťuje a naťahuje. V okolí našej Galaxie sa priestor naťahoval v závislosti na histórii pribúdania hmoty v Galaxii. Take ak pozorujeme, že niekde v minulosti nastal SKOK v rýchlosti rozpínania vesmíru, tak to môže znamenať iba to, že nastal skok v pribudnutí hmotnosti galaxií, ktoré mali určitý vek.

Je mi jasné, že týmto vysvetlením sa dokonca zpochybňuje celý Big Bang, pretože nemusel byť v podstate Big Bang ale vesmír mohol vzniknúť celý okamžite vyplnený hmotou, ktorá sa postupne gravitačným pôsobením zmršťovala do hviezd.

Re: Nič nevedia

Jiří Matuš,2019-01-31 14:04:19

Myslíte, že čím je galaxie hmotnější, tím rychleji se okolní vesmír rozpíná?

Re: Nič nevedia

Jan Novák9,2019-01-31 22:54:09

Ale Big Bang říká že Vesmír vznikl okamžitě celý vyplněný hmotou...

... jenom byl trochu menší. Od té doby se rozpíná pořád celý vyplněný hmotou, teď už poněkud řidší a chladnější...

Vesmír se rozpíná zevnitř. Jak to vlastně probíhá na planckově délce? Zvětšuje se planckova délka nebo tam kde dřív byla jedna teď jsou dvě? Asi to druhé pokud gravitace dokáže hmotné objekty zase srazit dohromady.

Re: Re: Nič nevedia

Jiri Naxera,2019-02-01 11:07:38

Nikdo dneska neví, ani co se děje na Planckově délce bez rozpínání. Snad jediné na čem se většina teorií shoduje je dimenzionální redukce na spektrální dimenzi 2, což samo o sobě dává tušit, že se tam děje něco hodně neintuitivního.

Kulturní hledisko

Mojmir Kosco,2019-01-31 07:25:59

Je zajímavé jak ze vzdálenosti všechno sílí.rad bych věděl od jaké vzdálenosti toto zesilování pozorujeme je to na úrovni sluneční galaktické místni skupiny nadskupiny ?

Jiří Pospíšil,2019-01-31 05:29:25

Když nevíme, co to je, tak tomu nemůžeme upírat připadnou proměnlivost.

Pavel Pelc,2019-01-31 12:06:46

Occamova břitva. Dosud pozorování vyhovovala konstantní korekce energie ve Vesmíru.