Elektromagnetická pole blesků možná chrání živé organismy
Experimenty s buňkami srdce potkanů ukazují, že extrémně slabá elektromagnetická pole na velmi nízkých frekvencích, která v atmosféře neustále vytvářejí blesky, by mohla mít ochranný účinek na buňky. Pokud nejde o omyl, tak by zajímavý fenomén mohl mít praktické využití.
Blesk se vší parádou. Kredit: CC0 Public Domain.

Zní to jako novodobá magie. Ale vzhledem k důvěryhodnosti publikace na tom nejspíš něco bude. Planeta Země je odjakživa planetou blesků. Pomineme-li sluneční záření, tak právě blesky byly už od samotného vzniku planety nejvýznamnější formou elektromagnetického záření v zemské atmosféře. V dnešní době je v každém okamžiku na Zemi aktivních asi 2 tisíce bouřek, v nichž obvykle srší blesky jeden za druhým.

Díky tomu se veškeré pozemské organismy už celé miliardy let koupou v elektromagnetických polích, která vznikají v důsledku takzvaných Schumannových rezonancí, zvýšených hodnot v pozorovaném spektru velmi nízkých frekvencí elektromagnetického záření. Jsou to globální rezonance elektromagnetického záření vyvolané blesky, jejichž základní frekvence se pohybuje kolem 7,83 Hz. Lze je zachytit na Zemi a případně i na jiných planetách s ionosférou.

Colin Price. Kredit: Tel Aviv University.

Takto vzniklá elektromagnetická pole na velmi nízkých frekvencích jsou velice slabá a je dost obtížné je detekovat. Vědci si nikdy nemysleli, že by tato pole mohla mít nějaký měřitelný vliv na pozemské organismy. Podle nového výzkumu týmu Telavivské univerzity to je ale jinak. Zdá se, že by elektromagnetická pole vytvářená blesky mohla chránit organismy, které žijí pod tlakem nepříznivých podmínek prostředí. Jejich výzkum publikoval časopis Scientific Reports.

Tel Aviv University.

Colin Price a jeho spolupracovníci zjistili, že za jistých okolností mají Schumannovy rezonance jistý detekovatelný vliv na živé tkáně. Badatelé tvrdí, že podle jejich výsledků atmosférická elektromagnetická pole na velmi nízkých frekvencích ve skutečnosti chrání buňky v nepříznivých podmínkách. Jinými slovy, když buňky strádají třeba kvůli nedostatku kyslíku nebo třeba za nízkých či naopak vysokých teplot, tak je zmíněná slabá elektromagnetická pole chrání před poškozením.

Priceho tým uskutečnil celou řadu laboratorních experimentů, v nichž badatelé vytvářeli pole podobná těm, která vznikají díky bleskům v atmosféře, a pak je nechávali působit na živé buňky. Ukázalo se, že během půlhodiny se tato pole projeví na živých srdečních buňkách potkanů. Vliv elektromagnetického pole uvedených vlastností například omezuje samovolné stahy těchto buněk nebo snižuje množství uvolňované kreatinkinázy. Množství uvolněné kreatinkinázy přitom odpovídá poškození srdečních buněk. Čím více se uvolní tohoto enzymu, tím je poškození buněk větší. Price a spol. také zjistili, že tyto ochranné účinky „bleskových“ elektromagnetických polí jsou jen dočasné a vymizí, když tato pole přestanou na buňky působit.

Podle autorů studie jde o první přímý důkaz spojení mezi blesky, Schumannovými rezonancemi a aktivitou živých buněk. Může to prý být i vysvětlení toho, že prakticky všechny živé organismy vykazují elektrickou aktivitu ve stejném rozmezí velmi nízkých frekvencí. Objev by mohl mít i rozsáhlé praktické využití, to si ale ještě vyžádá detailní výzkum nového fenoménu. Priceho tým na tom pracuje a rozšiřuje výzkum na další typy buněk.

Video
Modelling Lightening before it Strikes - Prof. Colin Price

American Friends of Tel Aviv University 8. 2. 2019, Scientific Reports 9: 1645.

Datum: 09.02.2019

Blesky za bouřky vyrábějí radioizotopy a antihmotu     Autor: Stanislav Mihulka (24.11.2017)
Pavouci se vznášejí na elektrických polích     Autor: Stanislav Mihulka (09.07.2018)
Vědci zachytili prchavou energetickou explozi v magnetosféře Země     Autor: Stanislav Mihulka (17.11.2018)

marx generátor

Boris Lukáč,2019-02-12 12:27:06

Mám doma marxov generator 230kV (kontinuálne) ,bude stačiť na personálnu ochranu :o) ?
Teda aká účinky žiadúce i nežiadúce to môže vyvolať na ľudoch pri dlhšej prevádzke výboja cca 20cm výboj?

Re: marx generátor

Josef Hrncirik,2019-02-12 12:43:55

Nikola Tesla se nabíjel několikametrovými výboji.
Před srážením osobním automobilem ve věku cca 90 let ho to však neochránilo.

Možná chrání živé organizmy, ale určitě nabíjí : Ohebné 2D antény vyrábějící z Wi-Fi signálů elektřinu. Osel 30.01.2019 07:56

Josef Hrncirik,2019-02-12 10:28:29

magnetismus

Ondřej Dočkal,2019-02-10 21:08:43

Přiznám se, nejsem fyzik, o Schumanových rezonancích nic nevím a nic vědět nebudu, ale k té reakci buněk na el.magnetické vlny mi to hned připomělo některé pokusy ohledně migrací ptáků - jež mají zodpovědět na otázku: jak to sakra dělají? :) Viz např. zde:

Re: magnetismus

Milan Krnic,2019-02-11 18:15:03

Nemají, bohužel. Rády by.

Re: Re: magnetismus

Ondřej Dočkal,2019-02-11 21:03:38

Nerozumím reakci - rády by - kdo a co?

Re: Re: Re: magnetismus

Milan Krnic,2019-02-11 21:32:55

To ty pokusy. Věda je vždy o snaze odhalit něco nového Tedy nemá přijít na odpověď (viz ono pokusy mají zodpovědět), ale snaží se jí najít (pokusy by mohly zodpovědět). Odkazovaný článek se snažil, marně, resp, ne marně obecně vzato, prostě to nevyšlo. Já mám trochu pochybnosti v metodiku podobných výzkumů, je to takové haló z ničeho - elektromagnetické pole ovlivňuje živé organismy - no, kdo by to byl čekal. Tedy je to takový zajímavý přímý důkaz - asi jako že hic ovlivňuje, a tak je přímý sluneční svit přímý důkaz spojení fotonů s aktivitou živých buněk a možná vysvětlení toho, že prakticky všechny živé organismy jsou tepelné generátory, nebo tak nějak :)

Re: Re: Re: Re: magnetismus

Ondřej Dočkal,2019-02-12 00:42:54

Dobře, rozumím - formulační nepřesnost, mají - měly - mohly. Na začátku byl prostě nějaký úkaz (ptačí migrace) a někdo, který nad tím hloubá a snaží se vymyslet metodiku, která by mu mohla pomoct přijít na podstatu fungování tohoto úkazu.

Ty vaše pochybnosti se týkají těch ptačích migrací, nebo tu toho článku o blescích? Pokud migrací, prosím rozveďte, ideálně s nějakými odkazy - díky. Pokud jde o blesky - viz vaše pochybnosti níže - netřeba se dále vysilovat, toto není můj obor.

Re: magnetismus

Jaroslav Pešek,2019-02-12 04:53:00

To už se přece dlouho ví. Orientují se čichem.

Biorezonancie

Palo Fifunčík,2019-02-10 10:13:23

Tu - https://cs.wikipedia.org/wiki/Schumannovy_rezonance , sú uvedené hodnoty Schumanových rezonancií . Mňa zaujal ani nie tak "ochranný" vplyv EM polí , ale to , že
na vyššie Schumannove frekvencie môžu reagovať organizmy vznikom biorezonancie . V tejto suvislosti sa spomínajú najmä vlnenia produkované mozgom - alfa /7-l4 Hz/ a beta/14-38 Hz . Kým hladina "alfa" je známa ako hladina pocitovej spokojnosti ,eufórie , vyššia - beta býva spájaná už s negatívnymi pocitmi , až agresivitou . V suvislosti s uvedenou prácou je zaujímavé, že pracovali s frekvenciou 7,83 Hz . Pritom na vlastnej skúsenosti poznamenávam , že počas búrky , či už tej , ktorá sa blíži alebo prebieha , subjektívne pocity rozhodne nie sú blízke eufórii . Preto by bolo podla mňa zaujímavé merať tieto Schumannove frekvencie aj mimo "sterilné" laboratorne podmienky ....

Re: Biorezonancie

Milan Krnic,2019-02-10 11:12:39

A co je to biorezonance?
Děkuji, že jste se s námi podělil o vaše pocity v čase bouřky.

Re: Re: Biorezonancie

Palo Fifunčík,2019-02-10 11:41:07

Neverím, že ste sa s týmto pojmom zo všeobecnej biologie nestretol ...

Re: Re: Re: Biorezonancie

Milan Krnic,2019-02-10 11:48:15

Připojuji poděkování za vyjádření víry.

Re: Biorezonancie

Pavel Hudecek,2019-02-10 15:15:58

Schumannovy rezonance jsou globální jev (frekvence je daná velikostí zeměkoule). Takže ty frekvence jsou vždy a všude, i když je bouřka zrovna na opačné straně zeměkoule. Blízká bouřka je samozřejmě zdrojem všeho možného a evoluce naše předky vycvičila k tomu, aby si s bouřkou nezahrávali, tak je nám primárně nepříjemná.

Re: Re: Biorezonancie

Milan Krnic,2019-02-10 17:23:28

Velmi nepříjemná, protože někam blbě uhodí blesk a vypadne proud i připojení na Internet!

Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Richard Vacek,2019-02-10 07:14:32

Jako lajk si neumím představit, proč by se vůbec vyvinul v živém organismu systém, který by účelově reagoval na téměř nedetekovatelná elmag pole.

Je to osvědčená, jednoduchá kulinářská zkouška rozvařenosti gójim.

Josef Hrncirik,2019-02-10 09:39:27

Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Palo Fifunčík,2019-02-10 13:40:51

Ľudská ješitnosť sa ťažko zmieruje s tým , že existujú živočíšne druhy , s tak vyvinutým stupňom zmyslovej alebo i mimozmyslovej senzitivity na vonkajšie podnety , ktoré napriek technickému pokroku nedokážeme nejakým detekčným systémom merať ... LIGO dokáže zachytiť gravitačné vlny biliony svetelných rokov vzdialených hviezdnych kolízií , no pritom na zemeguli stále nemáme k dispozícii účinný systém varovania pred zemetraseniami ... No ale niektoré druhy živočíchov toto vycítiť dokážu a ohrozené oblasti vedia včas opustiť ...

Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Milan Krnic,2019-02-10 14:12:32

Druhy s mimo-smyslovým vnímáním existují ve stejné rovině, jako babička s Karkulkou v břiše vlka. Jste se nějak s těmi příběhy rozjel.

Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Palo Fifunčík,2019-02-10 20:18:02

Ja osobne sa teším , že my dvaja sme sa nestretli v čase , keď bol upálený Jan Hus alebo G.Bruno , pretože už by som dávno horel ... ja sa vám ale nečudujem , že bazírujete na exaktnosti , hľadajte ju vo fyzikálnych vedách , ale nie v biologii ...

Re: Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Milan Krnic,2019-02-10 20:55:23

To ovšem jen díky tomu, že není bouřka.
Nějak si fandíte s upálením, vcelku snadněji se věší či vrhá ze skály. Příběhy. Do jaké fyzikální vědy spadá ta biorezonance, a co že to je, že se směle ptám podruhé?

Re: Re: Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Jiri Naxera,2019-02-11 13:53:59

Tak vemte signálový generátor, nastavte to tak na 10-20V sinus, výstup přes odpor 22k si nalepte na hlavu někde kolem visuálního kortexu, a zkuste si to projet 5-50Hz.Na určité frekvenci budou fosfeny nejsilnější - rezonance.
Alespoń nějak takhle bych si obsah pojmu biorezonance vysvětlil já.

BTW těch periodických dějů v mozku je víc. Když jste extrémně unavenej/máte velkou horečku/požijete něco co byste neměl (stačí hodně alkoholu), tak si an světlé ploše někdy můžete všimnout jako by blikala někde kolem 8Hz. Další z množných srdce jestli si dobře pamatuju je citlivé i na 8Hz akustické vlny (a četl jsem o tom v nějaké knížce z doby před 89, nevím co se ve znalostech od té doby změnilo), takže až takové překvapení to s těmi blesky nebude, naopak to vede k zajímavé otázce, jak tahle citlivost evolučně vznikla.

Milan Krnic,2019-02-11 18:05:09

Jiri, vezměte činely a pět minul s nimi bouchejte u ucha náhodně vybrané osoby.
Možná jste si nevšiml, že jako vlnění popisuje ledacos, od světla, přes zvuk až po vodní hladinu moře, kabum vlnová funkce. A tak je jasné, že "někde kolem" něčeho nějak vibruje všechno, to ovšem stále nevysvětluje, co že to má být ta biorezonance.
Samozřejmě, že to neslyším poprvé, jak uvažuje kolega, ovšem viz:

Re: Re: Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Palo Fifunčík,2019-02-11 14:19:04

Osobne si myslím že ide o biofyziku , ale pýtate sa akoby ste počul prvý krát ? Ale chcel som vám uviesť jeden zaujímavý experiment , o ktorom písali , myslím na newscientist , ale už dávnejšie , názov si bohužial nepamatám . Išlo totiž o monitorovanie dychovej a srdcovej frekvencie u členov nejakého spevokolu počas spievania . Výsledkom sledovania bolo niečo podobné, ako je pri rezonancii kyvadlových hodín , ktoré sa po istom čase zosynchronizujú do rezonancie , t.j. kyvadlá kmitajú synchrónne . U členov spevokolu došlo nielen ku zosynchronizovaniu dýchania , čo asi neprekvapuje , no zaujímavé bolo tiež , že títo spievajuci spevokolisti mali aj zhodné tepové frekvencie ...
Myslím si , že niektoré tieto zvukom provokované /bio/rezonancie sú dôvodom veľkej obluby rockových koncertov . Príkladom biorezonancie by mohlo byť aj použitie nukleárnej magnetickej rezonancie /to sem asi nepatrí lebo ide stimuláciu biologických tkanív použitím magnetického poľa/...

Jiri Naxera,2019-02-11 15:30:37

NMR nemá s biologií ale pranic společného, tam je proncip v precesi spinů v magnetickém poli (podrobný rozbor máte třeba v 3 části Feynmanových přednášek)

Milan Krnic,2019-02-11 17:56:32

Stále jste nevysvětlil, co že to je ta biorezonance. A myslíte, že jde o biofyziku, kdy myslet znamená hovno vědět, bez důkazu. Za další příběh děkuji, je zde vskutku krásná ne diskuze, ale pohádková země!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Palo Fifunčík,2019-02-11 19:26:41

Zdá sa , že sa vám úspešne darí sa štylizovať do úlohy vševedka negujuceho všetko a všetkých , no tak nás konečne aj vy poučte . Odzneli tu zaujímavé názory , tak budte aj vy v niečom konečne konštruktívny , a vulgarizmy so odpustite .

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Milan Krnic,2019-02-11 19:39:10

Co se zdá, je sen. Tedy opět děkuji za příběh!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Předpokládám, že se jedná o předčasný Apríl

Vinčenzo Harampádí,2019-02-12 12:38:57

Pane Krnici!
Tisíceré díky za vaše překrásné příspěvky do diskuzí na oslu. Přinášíte lidem do života radost a smích, to je něco velice šlechetného. Osel.cz by bez Vás nebyl "to pravé ořechové."
Jen tak dál, máte všechny moje sympatie (a že jich není málo).