Designated Driver vyvíjí dálkové řízení pro autonomní auta v nesnázích  
Masivní příliv autonomních aut by nemusel znamenat konec lidských řidičů. Spíše naopak. Lidé by se mohli stát záložními řidiči, kteří vstoupí do děje díky řízení na dálku. A zachrání tím situaci. Technologie teleoperátorů by mohla nakopnout rozvoj autonomní dopravy a zvýšit její bezpečnost.

Teleoperátor. Kredit: Designated Driver.
Teleoperátor. Kredit: Designated Driver.

Ani ta nejpokročilejší autonomní vozidla dneška s tou nejlépe vypiplanou umělou inteligencí stále nejezdí po silnicích tak dobře a snadno jako lidé. Dálnice zvládají v pohodě, když se ale setkají se špatným počasí nebo třeba s nevypočitatelnými chodci, zvířaty nebo dokonce se stíny nevhodných velikostí a tvarů, tak se autonomní auta mohou dostat do problémů.

 

Designated Driver.
Designated Driver.

Americký startup Designated Driver proto vyvíjí systém, který je vlastně docela jednoduchý. Využívá obstojnou inteligenci, která je k dispozici už pár set tisíc let – tu lidskou. S tímto systémem může certifikovaný řidič na dálku převzít kontrolu nad autonomním vozidlem, které je v úzkých. Taková technologie by mohla mít dalekosáhlé důsledky. Jak pro výrobce autonomních aut, tak i pro lidské řidiče. Lidé se bojí o práci. A teď by řidiči najednou dostali novou šanci, navíc bez nutnosti riskovat na silnicích. A výrobci chytrých aut by nemuseli čekat, až jim vývojáři udělají naprosto perfektní inteligenci. S lidskými řidiči v záloze by mohli poslat na silnice automobily s obstojnou inteligencí a dohlížet na ně na dálku.

 

Vzdálení řidiči by měli přispět k rozvoji a bezpečnosti autonomní dopravy. Kredit: Designated Driver.
Vzdálení řidiči by měli přispět k rozvoji a bezpečnosti autonomní dopravy. Kredit: Designated Driver.

Systém vzdáleného řízení Designated Driver zahrnuje tři klíčové části. První z nich představuje nezbytné software a hardware pro autonomní automobily. Druhou částí je software a hardware pro stanici vzdáleného řidiče. Tuto stanici tvoří celkem 6 obrazovek, které zobrazují záběry kamer autonomního vozidla, plus ovládací prvky, které odpovídají řízení automobilu. Třetí a nejdůležitější komponentou systému jsou samotní teleoperátoři, tedy vzdálení lidští řidiči.

 

Až doposud měl startup Designated Driver jediného zákazníka, výrobce robotických a autonomních technologií AutonomouStuff. Designated Driver ale pevně věří v lepší zítřky. Během pár let bych chtěli zabrat 20 procent trhu se vzdáleným řízením automobilů. Jistou komplikací v tomto byznysu nepochybně je, že mnozí výrobci autonomních automobilů v tichosti pracují na podobných systémem vzdáleného řízení autonomních automobilů. Kalifornské zákony ostatně již dnes říkají, že automobily bez lidského řidiče musejí umožňovat vzdálený přístup k řízení. Ať už ale Designated Driver naplní své obchodní představy anebo nikoliv, můžeme nejspíš vzít jed na to, že se vzdálení řidiči (teleoperators) autonomních automobilů brzy stanou jedním z nejvíce se rozvíjejících zaměstnání.

Video:  MIT Self-Driving Cars: State of the Art (2019)


Literatura

Wired 26. 3. 2019.

Datum: 28.03.2019
Tisk článku

Související články:

Umělá inteligence autonomního automobilu se stala řidičem     Autor: Stanislav Mihulka (16.02.2016)
Změní elektrické tahače Tesla Semi svět?     Autor: Redakce (24.11.2017)
Boeing vyvíjí autonomní stíhačku. Vzdušný boj už nikdy nebude stejný     Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2019)



Diskuze:

Jarda Votruba,2019-03-29 09:00:22

souhlas, je to chujovina. Ono stačí dnes kamkoliv zavolat a slyšíte: "všichni naši operátoři právě hovoří se zákazníky kteří se dovolali před vámi........."
Navíc při inteligenci dnešních skleněných dětí bych se určitě nechal od nějakýho "odborníka" vyvézt z prekérní situace. Stačí mi ty zástupy 25 letých expertů co nám presentuje TV.

Jak by pořešili výpadek signálu? Lagy? Jak by pořešili nenadálou situaci? Chodec počká než se operátor připojí? Mezitím bude 10 x přejetej.

Ale klid. Jestli si každej vyvíjí svůj systém, tak budou mezi sebou nekompatibilní. Osobně bych nechtěl sedět v autě nad kterým má kontrolu UI nebo kdosi v Pákistánu.

Odpovědět


Re:

Milan Krnic,2019-03-30 11:27:09

Je to nereálné, tedy zatím nemá smysl se tím zabývat. Co by kdyby můžu uvažovat a pak jsem na tom stejně jako vy .. nechtěl bych v tom sedět.

Odpovědět


Re: Re:

Jan Novák9,2019-03-30 20:39:17

Už v tom sedíte. Všechna novější auta jsou online a je možné je hacknout a ovládat jejich funkce jako např. brzda a plyn, často i volant. Systémy mají známé chyby a nejsou téměř nikdy aktualizované. Všechny funkce a pomocníci znamenají že počítač řídí příslušný systém a je ho tedy možné ovládnout na dálku.

např:
https://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/

Odpovědět


Re: Re: Re:

Jiri Naxera,2019-03-31 00:28:52

Tak nevím, mám auto z roku 2013, splňuje EURO6 takže se dá říct že je moderní, a jsem si naprosto jistej že online není. (a pokud bych čirou náhodou musel kupovat novější, tak dost přesně vím která auta z důvodu co píšete nebrat)

ad téma. Co si pamatuju, tak jeden ze smrťáků automatu bylo, že si automat (byť jen se statusem asistent) v Tesle nějak neporadil s tím, co je pruh, a projistotu se v plné rychlosti nacpal současně do dvou pruhů, naneštěstí oddělených betonem.
Pochybuju, že by nějakej vzdálenej řidič tohle dokázal dostatečně rychle vyřešit...

Odpovědět


Re: Re: Re:

Milan Krnic,2019-03-31 08:25:32

Diskuze byla, Jene, o předmětu článku, tedy Designated Driver, nikoli asist systémech některých současných vozů (jinak viz Jiří).

Odpovědět

Rastislav Rechtorik,2019-03-28 23:50:29

Aha. Takze si cloveka odstavime od riadenia, robot to poriadne nevie, tak nechame riadit clovek, ktory tam nie je, nic mu nehrozi, cez internet, vysielacku, hociako. Riadenie bude urcite 100% zabezpecene proti neopravnenemu prevzatiu, tak ako sa nam to uz roky dari uplne so vsetkym.
Ved to je chujovina.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz