Rohatý dinosaurus z Uzbekistánu
…aneb Představuje se Turanoceratops

Přibližná podoba druhu Turanoceratops tardabilis v představě umělce. Tento malý rohatý dinosaurus se zřejmě dokázal oproti svým mnohem mohutnějším příbuzným z pozdějších geologických období poměrně rychle pohybovat. Kromě útěku mohl být jeho obrannou strategií před dravými dinosaury také život ve stádech. Kredit: Teratophoneus; Wikipedie (CC BY-SA 3.0)

Když byl právě před třiceti lety, tedy v roce 1989, ohlášen objev rohatého dinosaura z Uzbekistánu, stal se ve vědeckém světě malou senzací. Vývojově vyspělí ceratopsidi byli tehdy známí pouze ze severoamerického kontinentu a nepředpokládalo se, že by bylo možné jejich fosilie objevit právě kdesi ve střední Asii. Přitom fragmenty fosilií možných ceratopsoidů byly v oblasti Džarakuduk objevovány sovětskými paleontology již v první polovině 20. století. Teprve roku 1988 však paleontolog Lev Aleksandrovič Nesov na základě těchto dříve objevených fosilií stanovil nový rod a druh Turanoceratops tardabilis. Tehdy však ještě nedoplnil formální popis a tak jméno zůstávalo v kategorii nomen nudum.[1] Až v následujícím roce spolu s dvojicí kolegů dinosaura pod stejným jménem formálně popsal.[2] Rodové jméno Turanoceratops znamená doslova „rohatá tvář z Turanu“, což bylo staré perské označení Turkestánu, tedy historické oblasti centrální Asie (do které spadá i místo objevu dinosaura). Druhové tardabilis znamená cosi jako „zpomalený/opožděný“, což odkazuje ke zdlouhavému procesu vědeckého popisu tohoto rohatého dinosaura. Holotyp nese označení CCMGE No. 251/12457 a má podobu poničené levé maxily, tedy kosti z horní čelisti. Další fosilie představují části lebky za očnicí a fragment čelisti a nadočnicových rohů, zuby a části kostry končetin. Původně bylo sice k tomuto druhu řazeno několik dalších fosilních fragmentů, jak se ale ukázalo, ty patřily ve skutečnosti jiným dinosaurům. Například mozkovna, označená CCGME 628/12457, patřila jakémusi sauropodnímu dinosaurovi, domnělý lebeční límec byly zase ankylosauří osteodermy. Paleontolog Peter Dodson sice v roce 2004 označil tento druh za nomen dubium (pochybné vědecké jméno)[3], o pět let později ale jeho kolega Hans-Dieter Sues publikoval práci, ve které jeho validitu potvrzuje. Stanovuje dokonce jeho příslušnost k čeledi Ceratopsidae, což by znamenalo, že se jedná o vůbec prvního známého zástupce této čeledi mimo Severní Ameriku (dnes víme, že asijským ceratopsidem byl také čínský druh Sinoceratops zhuchengensis).[4] Ne všichni však s tímto názorem souhlasili a obecně je dnes turanoceratops pokládán spíše za neceratopsidního ceratopsoida.[5]

Porovnání velikosti turanoceratopse a dospělého člověka. Při délce kolem 2 metrů a hmotnosti necelých 200 kilogramů patřil tento zástupce rohatých dinosaurů mezi poměrně malé druhy. Je možné, že se stával častou kořistí tyranosauroida druhu Timurlengia euotica, dosahujícího délky 3 až 4 metry a hmotnosti až kolem 270 kilogramů. Kredit: Teratophoneus; Wikipedie (CC BY-SA 3.0)

Ať už však byl Turanoceratops tardabilis pouze zástupcem nadčeledi Ceratopsoidea nebo přímo čeledi Ceratopsidae, je zajímavým příspěvkem k našemu pochopení paleogeografie rohatých dinosaurů. Na poměry pozdějších zástupců měl relativně malý a krátký lebeční límec i nadočnicové rohy. Zajímavostí jsou také jeho zuby s dvojitým kořenem. Anatomické znaky jsou mozaikovité, některé jsou spíše primitivní a jiné naopak evolučně odvozené. Jednalo se o poměrně malý druh, podle odhadů amerického nezávislého badatele Gregoryho S. Paula amerického nezávislého badatele Gregoryho S. Paulaměřil na délku pouze kolem 2 metrů a vážil zhruba 175 kg.[6] Fosilie turanoceratopse byly objeveny v sedimentech souvrství Bissekty, pocházejícího z období pozdního geologického stupně turon, tedy asi z doby před 92 až 90 miliony let. Tehdejší ekosystémy na území současného Uzbekistánu byly druhově velmi bohaté, jen dosud bylo z tohoto souvrství popsáno asi 11 platných rodů dinosaurů a množství jiných obratlovců i bezobratlých. Predátorem turanoceratopse mohl být až 4 metry dlouhý tyranosauroid druhu Timurlengia euotica, formálně popsaný roku 2016.[7] Turanoceratops byl zřejmě do značné míry podobný svému severoamerickému protějšku, druhu Zuniceratops christopheri, žijícímu zhruba ve stejné době na území Nového Mexika.[8] Blízkým příbuzným byl také mírně geologicky mladší rohatý dinosaurus Ajkaceratops kozmai, formálně popsaný v roce 2010 z Maďarska.[9] Turanoceratopsové každopádně sdíleli ekosystémy s mnoha dalšími dinosaury, například hadrosauroidy, ankylosaury, oviraptorosaury, ornitomimosaury, deinonychosaury a samozřejmě i většími teropody.[10] Jejich preferovanou potravou byly nejspíše nízko rostoucí rostliny, jako jsou kapradiny, přesličky nebo různé menší nahosemenné křoviny. Ty turanoceratops trhal svým mohutným zobákovitým zakončením čelistí. Mohlo se jednat o stádní druh, který setrvával dlouhodobě v hierarchicky uspořádaných skupinách, o těchto aspektech jeho paleobiologie však zatím nic konkrétního nevíme. Více nám snad o tomto zajímavém uzbeckém rohatém dinosaurovi odhalí budoucí objevy jeho fosilií v bohatých sedimentech geologického souvrství Bissekty.

Short Summary in English: Turanoceratops was a genus of small herbivorous ceratopsian dinosaur from the late Cretaceous Bissekty Formation of what is now Uzbekistan. I was only about 2 meters long and it lived about 90 million years ago.

[1] Nessov, L. A. (1988). „[Assemblages of vertebrates of the late Mesozoic and Paleocene of Middle Asia]“, Trudy XXXI Sess. Vsesoyuz Paleont. Obshchestva. Nauka, Leningrad, pp. 93–101.

[2] Nessov, L. A., Kaznyshkina, F. & Cherepanov, G. O. (1989). „Ceratopsian dinosaurs and crocodiles of the middle Mesozoic of Asia“, In: Bogdanova & Khozatsky (eds.) Theoretical and applied aspects of modern paleontology, pp. 142-149.

[3] You, H. and Dodson, P. (2004). „Basal Ceratopsia“. In: D. B. Weishampel, H. Osmolska, and P. Dodson (eds.), The Dinosauria (2nd edition). University of California Press, Berkeley, pp. 478-493.

[4] Sues, H.-D., and Averianov, A. (2009). „Turanoceratops tardabilis—the first ceratopsid dinosaur from Asia.“ Naturwissenschaften, doi: 10.1007/s00114-009-0518-9

[5] Farke, A., Sampson, S. D., Forster, C. A., Loewen, M. A. (2009). „Turanoceratops tardabilis—sister taxon, but not a ceratopsid.“ Naturwissenschaften. doi: 10.1007/s00114-009-0543-8

[6] Paul, G. S. (2010). The Princeton Field Guide to Dinosaurs. Princeton University Press, p. 258.

[7] Brusatte, S. L.; et al. (2016). „New tyrannosaur from the mid-Cretaceous of Uzbekistan clarifies evolution of giant body sizes and advanced senses in tyrant dinosaurs“. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 113 (13): 3447–3452. doi: 10.1073/pnas.1600140113

[8] Wolfe, D. G. & Kirkland, J. I. (1998). „Zuniceratops christopheri n. gen. & n. sp., a ceratopsian dinosaur from the Moreno Hill Formation (Cretaceous, Turonian) of west-central New Mexico“. Lower and Middle Cretaceous Terrestrial Ecosystems, New Mexico Museum of Natural History and Science Bulletin. 24: 307–317.

[9] Ősi, A., Butler, R. J., Weishampel, D. B. (2010). „A Late Cretaceous ceratopsian dinosaur from Europe with Asian affinities“. Nature. 465 (7297): 466–468. doi: 10.1038/nature09019