Startup Momentus otestoval na oběžné dráze pohon s vodním plazmatem
Slibný startup Momentus momentálně řádí na oběžné dráze s demonstračním satelitem El Camino Real. Testují mikrovlnný elektrotermální pohon s vodním plazmatem a další klíčové systémy pro vyvíjený orbitální transportér Vigoride.
Momentus má pozoruhodné plány. Kredit: Momentus Space.

Padesát let paralýzy ve výzkumu vesmíru je už snad konečně pryč. V poslední době se doslova roztrhl pytel se startupy, které vyvíjejí nosné rakety, kosmické sondy, umělé inteligence pro vesmírné lety nebo třeba revoluční typy pohonu.

Startup Momentus. Kredit: Momentus.

Startup Momentus Space ze Silicon Valley před pár dny ohlásil úspěch v testování svého nového pohonu, založeného na vodním plazmatu (water plasma propulsion), a také dalších klíčových komponent vyvíjené kosmického plavidla Vigoride, které se uskutečnilo na oběžné dráze. Je to poprvé, kdy byla na oběžné dráze vyzkoušena technologie mikrovlnného elektrotermálního pohonu s  vodním plazmatem.

Podle šéfa startupu Mikhaila Kokoriche jejich technologie vodního plazmatu dozrála natolik, že je s ní možné počítat pro mise ve vesmíru. Během příštích pár měsíců bude Momentus pokračovat v testování pohonu s vodním plazmatem a provádět manévry se svým demonstračním satelitem „El Camino Real“. Ten je na oběžné dráze od letošního července, kdy ho tam 5. července (2019) vynesla nosná raketa Soyuz-2.1b / Fregat-M z kosmodromu Vostočnyj. Satelit El Camino Real je megacubesat poskládaný z 16 cubesatových jednotek. Satelit přitom pro Momentus sestavil výrobce satelitů AstroDigital z Kalifornie.

Demonstrační satelit. Kredit: AstroDigital.

Momentus nashromáždil na vývoj kosmických transportérů Vigoride a Vigoride Extended více než 34 milionů dolarů. Měly by přepravovat malé satelity mezi různými oběžnými drahami poté, co je na oběžnou dráhu dopraví ze země nosná raketa. Šéf startupu Kokorich věří, že úspěšné testy se satelitem El Camino Real na oběžné dráze přesvědčí investory, majitele akcií a hlavně zákazníky, že jejich nový pohon spolehlivě dopraví náklad na požadovanou oběžnou dráhu.

Momentus Space, logo.

Kromě unikátního pohonu s vodním plazmatem testuje Momentus se satelitem El Camino Real další systémy plánovaného kosmického transportéru Vigoride. Jde například o pilotní a navigační software, avioniku, senzory a zdroj energie. Satelit už má za sebou celou řadu zážehů pohonu s vodním plazmatem a startup díky nim získal množství cenných telemetrických údajů.

Video: 2019 NASA iTech Cycle I Forum: Momentus

Video:  Visiting Momentus facilities in Silicon Valley

Futurism 27. 9. 2019, SpaceNews 25. 9. 2019.

Datum: 28.09.2019