Ještěr z prefektury Čchao-jang
…aneb Představení jednoho z nejmenších a nejstarších rohatých dinosaurů

Přibližná rekonstrukce vzezření druhu Chaoyangsaurus youngi. Tito malí, vývojově velmi primitivní zástupci kladu Ceratopsia žili na území současné severovýchodní Číny v období svrchní jury, asi před 150 miliony let. S celkovou délkou těla asi 60 až 100 cm patří také k nejmenším známým ptakopánvým dinosaurům vůbec. Podle některých badatelů ale mohli být dospělci ve skutečnosti větší (dlouzí asi 1,5 až 2 metry), přičemž dochované fosilie patřily mláděti. Kredit: Nobu Tamura; Wikipedie (CC BY 3.0).

Protože se aktuálně (o tomto víkendu) aktivně účastním setkání příznivců výtvarníka Zdeňka Buriana ve Štramberku, proslulém významnou geologicko-paleontologickou lokalitou z období svrchní jury (geologický stupeň tithon), dovolím si v této souvislosti přidat příspěvek o dinosaurovi, který právě v tomto období žil. Našli bychom ho sice tisíce kilometrů daleko, až na území dnešní severovýchodní Číny, nicméně svým geologickým stářím velmi dobře odpovídá štramberské lokalitě. Není jím nikdo jiný než Chaoyangsaurus youngi, jeden z nejstarších a zároveň i nejmenších známých zástupců skupiny Ceratopsia. Tento vývojově velmi primitivní rohatý dinosaurus obýval území současné provincie Liao-ning v období nejsvrchnější jury, asi před 151 až 146 miliony let.

Jak už jeho jméno napovídá, fosilie tohoto malého býložravého dinosaura byly objeveny v oblasti prefektury Čchao-jang (anglicky Chaoyang) na území zmíněné čínské provincie. Pro vědce byl velkým překvapením, protože se stal vůbec prvním ceratopsem, známým z jury (všechny předchozí nálezy pocházely až z období pozdější křídy). Geologické stáří a primitivní vývojové znaky dinosaura přiměly paleontology, aby pro něho vytvořili novou čeleď Chaoyangsauridae, do které nyní spadají i další primitivní rohatí dinosauři, jako je Xuanhuaceratops, Yinlong a také nedávno popsaný Hualianceratops. Zástupci zmíněných rodů jsou ještě zhruba o deset milionů let starší než Chaoyangsaurus (kolem 160 milionů let) a představují tak vůbec nejstarší známé ceratopse.[1] Ale zpět k našemu „tithonskému“ rohatému dinosaurovi. Jeho fosilie byly známé již dlouho před oficiálním formálním popisem v roce 1999. Bylo o něm chybně pojednáno i v jistém muzejním průvodci při japonské výstavě fosilií, a to pod jménem „Chaoyoungosaurus“. Následovaly další chybné přepisy jména a nakonec byl v prosinci zmíněného roku konečně popsán trojicí čínských paleontologů jako Chaoyangsaurus youngi, a to na počest proslulého čínského paleontologa minulého století, C. C. Younga (jak byl znám na západě, vlastním jménem Jang Čung-ťien).[2]

Silueta těla a znázornění dochovaných fosilních částí kostry chaoyangsaura. Dosud byly objeveny pouze fosilie přední části jeho kostry, takže přesné rozměry, tvar trupu, zadních končetin a ocasu nebo případný pokryv těla zůstávají velkou neznámou. Tento ceratops byl světu představen právě před dvaceti lety, tedy v roce 1999. Kredit: Jaime A. Headden; Wikipedie (CC BY 3.0)

Holotyp tohoto dinosaura nese označení IGCAGS V371 a jedná se o fragmentárně zachovanou fosilii postkraniální kostry (krční obratle, kost pažní a lopatka) a částečně dochovanou lebku ze sedimentů souvrství Tchu-čcheng-c‘ (Tuchengzi), a to na lokalitě Er-š‘-ťia-c‘ (Ershijiazi). Lebka by v kompletním stavu byla dlouhá jen asi 14 centimetrů. Na základě rozměrů této kostry bylo odhadnuto, že Chaoyangsaurus měřil na délku pouze asi 60 centimetrů a nevážil víc než 5 až 10 kilogramů.[3] Nebyl tedy o nic větší než například malý pes a patří tak k vůbec nejmenším známým neptačím dinosaurům. Je možné, že v plné dospělosti by byl o trochu větší (dlouhý asi kolem 1 metru), i tak by se ale jednalo o velmi malého ptakopánvého dinosaura. Co je ovšem nejpodstatnější, je ale samozřejmě samotný evoluční význam tohoto druhu. V době objevu chaoyangsaura ještě nebylo jisté, kam je možné klást evoluční počátky rohatých dinosaurů. Tento a následující objevy ukázaly, že ceratopsové jsou velmi starobylou linií dinosaurů, jejíž počátky můžeme hledat zřejmě někdy ve střední juře a jejíž největší rozkvět nastal až o téměř sto milionů let později v období pozdní svrchní křídy.[4] Završením této vývojové linie byli tvorové jako Triceratops, asi 15krát delší a bezmála tisíckrát těžší než čínský pra-bratránek.[5] Chaoyangsaurus byl drobný, po dvou se pohybující býložravec, žijící možná v malých stádech a živící se nízko rostoucí vegetací (jako byly kapradiny). Jeho lebka byla oproti tělu proporcionálně velká a hřeben v její zadní části dával tušit budoucí slávu ceratopsidních dinosaurů. Je možné, že tělo tohoto dinosaura bylo pokryto jemným prachovým proto-peřím, nebo že měl například na ocase výrazné štětinky, podobně jako jeho mladší příbuzný rodu Psittacosaurus.[6] Vzhledem ke svým malým rozměrům se jistě stával příležitostnou kořistí teropodů, přičemž v daném souvrství známe jednoho záhadného dravce pouze podle otisků jeho stop (ichnorod Grallator). Dále zde byly objeveny fosilní stopy jiného malého teropoda ze skupiny deinonychosaurů (ichnodruh Menglongipus sinensis)[7] a také fosilie ramforynchidního ptakoještěra rodu Orientognathus[8]. Doufejme tedy, že více nám o tomto fascinujícím malém dinosaurovi a jeho světě prozradí budoucí paleontologické výzkumy v severovýchodní Číně.

Short Summary in English: Chaoyangsaurus was a genus of primitive marginocephalian (ceratopsian) dinosaur from the Late Jurassic of China, living about 150 million years ago in what is now Liaoning Province. It was a very small animal, only about 0.6 meters long. It was also the first known Jurassic member of Ceratopsia.

[1] Han, F.; et al. (2015). „A New Taxon of Basal Ceratopsian from China and the Early Evolution of Ceratopsia“. PLoS ONE. 10 (12): e0143369. doi: 10.1371/journal.pone.0143369

[2] Zhao, X., Cheng, Z., & Xu, X. (1999). „The earliest ceratopsian from the Tuchengzi Formation of Liaoning, China.“ Journal of Vertebrate Paleontology. 19(4): 681-691.

[3] Paul, G. S. (2016). The Princeton Field Guide to Dinosaurs, 2nd Edition. Princeton University Press, str. 271.

[4] Farke, A. A.; Maxwell, W. D.; Cifelli, R. L.; Wedel, M. J. (2014). „A Ceratopsian Dinosaur from the Lower Cretaceous of Western North America, and the Biogeography of Neoceratopsia“. PLoS ONE. 9 (12): e112055. doi: 10.1371/journal.pone.0112055

[5] Paul, G. S. (2010). The Princeton Field Guide to Dinosaurs. Princeton University Press, str. 265-266.

[6] Mayr, G.; Peters, S. D.; Plodowski, G.; Vogel, O. (2002). „Bristle-like integumentary structures at the tail of the horned dinosaur Psittacosaurus“ (PDF). Naturwissenschaften. 89 (8): 361–365. doi: 10.1007/s00114-002-0339-6

[7] Xing, L.; Harris, J. D.; Sun, D.; Zhao, H. (2010). „The earliest known deinonychosaur tracks from the Jurassic-Cretaceous boundary in Hebei Province, China“. Acta Palaeontologica Sinica. 48 (4): 662–671.

[8] Lü, J.; et al. (2015). „A new rhamphorhynchid pterosaur (Pterosauria) from Jurassic deposits of Liaoning Province, China“ (PDF). Zootaxa. 3911 (1): 119–129. doi: 10.11646/zootaxa.3911.1.7