Dinosauří statistika za rok 2019
…aneb Malé číselné ohlédnutí za uplynulým rokem v dinosauří paleontologii

Jedním ze zajímavých nově popsaných druhů je i argentinský alosauroidní teropod druhu Asfaltovenator vialidadi. Lebka tohoto dravého dinosaura měřila na délku asi 80 centimetrů a celková délka těla mohla dosahovat 7 až 8 metrů. Jedná se tedy zároveň o jednoho z největších vloni popsaných dravých dinosaurů. Asfaltovenator žil v období střední jury (asi před 170 miliony let) na území současné argentinské provincie Chubut. Kredit: Oliver W. M. Rauhut & Diego Pol; Wikipedie (CC BY 4.0)

Právě uplynulý rok 2019 byl z hlediska kvality i kvantity dinosauřích objevů velmi úspěšný. Za rekordním rokem 2010 sice poměrně výrazně zaostal, ale přesto se řadí ke statisticky nejúspěšnějším. Pokud akceptujeme i předběžně oznámené nové rody a druhy, pak bylo v loňském roce formálně popsáno celkem 49 nových dinosauřích rodů a představen také 1 nový druh již známého rodu,  (32 nových rodů a 4 nové druhy). Mezi jednotlivými zeměmi kralovala tentokrát Argentina, která si připsala 10 nových rodů (20,4 % z celkového počtu), těsně následovaná Čínou s 9 rody (18,4 %) a Spojenými státy s pěti novými rody (10,2 %). Dále se pomyslně umístila Brazílie (4 rody), Mongolsko (3 rody a jeden nový druh), Španělsko a Thajsko (3 rody), Austrálie a Tanzanie s dvěma rody a konečně Maroko, Kanada, Jihoafrická republika, Japonsko, Švýcarsko, Portugalsko, Ekvádor a Antarktida s jedním novým dinosauřím rodem a druhem. Celkem tedy v tomto smyslu „bodovalo“ sedmnáct zemí světa. Nejvíce nových druhů (z celkového počtu padesáti) bylo dle očekávání popsáno z nejdelší a nejmladší křídové periody (37; 74 % z celkového počtu), dále z jury (10; 20 %) a nejméně z triasu (3; 6 %). Podstatně více bylo i letos popsáno plazopánvých dinosaurů, a to v poměru 34 ku 16 (68 % ku 32 %). Z jednotlivých vývojových skupin jasně dominují teropodi s 23 novými druhy (46 %), za nimi se s odstupem umístili ornitopodi s 12 novými druhy (24 %) a jen o jeden méně pak vykazují sauropodomorfové (22 %). Marginocefalové přibyli vloni pouze dva (4 %) a po jednom druhu (2 %) pak vykazují obrnění tyreofoři a bazální zástupci kladu Neornithischia. Jaký asi bude v tomto směru začínající rok 2020?

Mezi novými dinosauřími druhy, kterým se vloni dostalo značné pozornosti, patří i japonský hadrosaurid druhu Kamuysaurus japonicus. Tento velký ornitopod z tribu Edmontosaurini dosahoval délky kolem 8 metrů a hmotnosti až 5 tun. Žil v období pozdní svrchní křídy, asi před 72 až 70 miliony let, na území současného japonského ostrova Hokkaidó. Mezi jeho blízké příbuzné patřily například obří rody Edmontosaurus ze Severní Ameriky nebo Shantungosaurus z Číny. Kredit: Masato Hattori; Wikipedie (CC BY 4.0).

Celkový počet nových rodů: 49 (+ 1 nový druh již známého rodu, Psittacosaurus amitabha)

Pořadí dle počátečních písmen: A, N, S (5); G, P (4); F, I, L, M, V (3); K, X (2); B, C, H, J, O, T, W, Y (1)

(Prvním v pořadí je marocký stegosaurid Adratiklit boulahfa, posledním ekvádorský sauropod Yamanasaurus lojaensis).

Pořadí zemí podle počtu popsaných druhů: Argentina (10); Čína (9); USA (5); Brazílie (4); Mongolsko (3+1); Španělsko, Thajsko (3); Austrálie, Tanzanie (2); Antarktida, Ekvádor, Japonsko, Jihoafrická republika, Kanada, Maroko, Portugalsko, Švýcarsko (1).

Pořadí kontinentů podle počtu nově popsaných druhů: 1) Asie (17); 2) Jižní Amerika (15); 3) Severní Amerika (6); 4) Evropa (5); 5) Afrika (4); 6) Austrálie (2); 7) Antarktida (1).

Druhy podle geologických period: Trias 3 (6 %), Jura 10 (20 %), Křída 37 (74,0 %)

Zastoupení dle hlavních systematických skupin: Ptakopánví 16 (32 %) x Plazopánví 34 (68 %)

Konkrétně: 1) Teropodi (23) 46 %; 2) Ornitopodi (12) 24 %; 3) Sauropodomorfové (11) 22 %; 4) Marginocefalové (2) 4 %; 5) Tyreofoři a zástupci kladu Neornithischia (1) 2 %.

Nejdelší rodové jméno: Notatesseraeraptor (neoteropodní teropod ze Švýcarska; 18 písmen)

Nejkratší rodové jméno: Moros (tyranosauroidní teropod z amerického Utahu; 5 písmen)

Největší popsaný druh (tělesné rozměry): Pravděpodobně čínský titanosaurní sauropod druhu Fushanosaurus qitaiensis, jehož tělesná délka je odhadována zhruba na 30 metrů. Podobně velký mohl být také argentinský titanosaur Kaijutitan maui. Z dravých dinosaurů byly vloni největšími popsanými druhy argentinský alosauroid Asfaltovenator vialidadi a thajský karcharodontosaurid Siamraptor suwati, oba s tělesnou délkou kolem 8 metrů.

Geologicky nejstarší druh: Gnathovorax cabreirai (brazilský hererasauridní teropod) – svrchní trias, souvrství Santa Maria (věk karn; asi před 233,2 milionu let)

Geologicky nejmladší rod: Pareisactus evrostos (španělský rabdodontidní ornitopod) a Yamanasaurus lojaensis (ekvádorský saltasauridní sauropod) – nejpozdnější křída, souvrství Tremp/Río Playas, resp. (pozdní maastricht; asi před 67 až 66 miliony let)

Napsáno pro webové stránky DinosaurusBlog a Osel.cz

Short Summary in English: During the year 2019, 49 new genera and 1 new species of non-avian dinosaurs were described. Argentina reigned with 10 new species, followed by China (9) and United States with 5. Among continents Asia was the most prolific with 17 new species, followed by South America with 15 species and North America with 6. Majority of new species were Cretaceous in age (37), 10 were Jurassic and only 3 were of Triassic age.

Datum: 02.01.2020