Jak detekovat přízraky radioaktivní minulosti?
Důmyslná technologie promění stavební materiál ve virtuální retrospektivní gamakamery, které pořídí snímek radioaktivního materiálu, pokud se někdy v minulosti vyskytoval poblíž dotyčné zdi nebo podlahy. Opatrnosti kolem radioaktivity není nikdy dost.
Borley Rectory, bývalý „nejstrašidelnější“ dům ve Velké Británii.

Tohle už je vážně čarodějnictví. A mohlo by být hodně užitečné v pátrání a detekci radioaktivního materiálu, který by mohl přivodit spoustu nepříjemností. Tým badatelů americké North Carolina State University vyvinul pozoruhodnou technologii, která umožňuje proměnit cihly nebo podobný stavební materiál na „gama kamery“. S takovou kamerou je možné vytvořit retrospektivní snímek, který prozradí umístění radioaktivního materiálu, pokud se někdy v minulosti vyskytoval v blízkosti těchto cihel.

Robert Hayes a jeho kolegové k tomu využili metodu opticky stimulované luminiscence, a také toho, že radioaktivní materiály, jako je plutonium ve kvalitě potřebné k výrobě jaderných zbraní, po sobě zanechávají stopy. David Szondy na portálu New Atlas upozorňuje, že BBC na Vánoce 1972 vysílala strašidelný příběh „The Stone Tape“, v němž byli duchové výsledkem „nahrávání“ minulých událostí do kamenů. „Kamenná páska“ byla hodnocena jako jeden z nejlepších duchařských příběhů pro televizi a zároveň propagovala duchařskou teorii „Stone Tape Theory“, podle které jsou duchové a strašidla „ozvěnami“ minulých událostí.

Robert Hayes. Kredit: North Carolina State University.

Havesův tým teď tuto teorii zhmotnil. Jenom nejde o duchy, nýbrž o stopy radioaktivního záření. Je to úchvatná myšlenka. Z běžného materiálu se stane 3D gama kamera, která detekuje stopy po gama záření. Uvedený postup využívá toho, že některé běžné minerály, jako je třeba křemen, živec či zirkon, reagují na gama záření tím, že do své krystalické struktury polapí elektrony. Když je takový kdysi ozářený materiál opticky stimulovaný, tak se uvězněné elektrony dostanou ven, přičemž se uvolní záření, které pak může detekovat fotonásobič. Díky tomu je možné získat obrázek radioaktivního materiálu, který byl na dotyčném místě někdy dříve přítomný, pokud byl dostatečně silně radioaktivní.

North Carolina State University, logo.

Badatelé to zatím nezkoušeli na cihlách, ale komerčních pasivních dozimetrech, které vystavili působení 4,5 kilogramu plutonia kvality pro výrobu jaderných zbraní. S novou metodou dokázali určit nejen pozici zdroje záření, ale také jeho velikost. Výsledky jejich experimentů ukazují, že by to mělo fungovat i s cihlami a podobným materiálem. Minerály ve stavebním materiálu fungují jako maličké dozimetry, které mohou poskytnout zajímavá data. Do budoucna bychom se mohli dočkat zajímavých aplikací.

North Carolina State University 26. 3. 2020, Radiation Measurements 133: 106301.

Datum: 30.03.2020