Experimentální fotonický čip dosáhl ďábelské přenosové rychlosti 44,2 Tb/s
Australští vědci vyvinuli důmyslný optický čip, který zařídí ohromující rychlost přenosu dat v již existující optické síti. V 76,6 kilometrů dlouhém optickém kabelu mezi univerzitními kampusy v Melbourne dosáhli přenosové rychlosti 44tisíckrát vyšší, než jakou zvládne dne nejrychlejší komerční internet Google Fiber.
„Micro-comb“ použitý v experimentu. Kredit: Monash University.

Světem internetu nedávno prosvištěl nový rychlostní rekord. Tým australských odborníků dosáhl impozantního úspěchu, když uskutečnil doposud nejrychlejší přenos dat po internetu z jednoho optického čipu. Jde o téměř neuvěřitelných 44,2 terabitů za sekundu (Tb/s), což odpovídá rychlosti 5,525 terabytů za sekundu (TB/s).

Taková rychlost je více než 44tisíckrát větší, nežli nejvyšší rychlost internetu, která je přinejmenším teoreticky dostupná běžným zákazníkům. Uvedený rekord padl především díky využití nového typu optického čipu. Klíčem k úspěchu bylo optické zařízení typu „micro-comb“, které bylo tímto způsobem testováno poprvé mimo laboratoř. Zařízení nahradí celkem 80 jednotlivých infračervených laserů, z nichž by každý mohl být použit jako samostatný komunikační kanál.

Tým držitelů nového rekord tvoří odborníci australských univerzit Monash, Swinburne a RMIT. Novou technologii testovali s pomocí optických kabelů, které v délce 76,6 kilometrů propojují dva univerzitní kampusy v australském Melbourne. Rychlost 44,2 Tb/s je přitom skutečně závratná. Nejrychlejší soudobý internet, který je dnes dostupný komerčním zákazníkům, je Google Fiber, který přenáší data rychlostí 1 Gb/s. Úplně nejrychlejší internet provozuje americké ministerstvo energeticky US DOE, jako vědeckou síť ESnet. Využívají ji klíčové americké vědecké organizace, jako je například NASA. Je velmi rychlá, ale s rychlostí přenosu dat 400 Gb/s stále zůstává dalece pozadu za australským experimentem.

RMIT University, logo.

Je pozoruhodné, že těchto rychlostí australští vědci dosáhli s využitím stávající infrastruktury, jako jsou optické kabely. Znamená to, že jakmile budou k dispozici potřebné fotonické čipy, tak bude relativně snadné zavést takový ďábelsky rychlý internet. Stejně tak je ale jasné, že to ještě nějakou dobu potrvá.

Jak uvádí vedoucí výzkumu Arnan Mitchell ze RMIT University, v dohledné budoucnosti by chtěli vytvořit integrované fotonické čipy, s jejichž pomocí bude možné dosáhnout podobných rychlostí přenosu dat ve stávajících optických sítích a s minimem finančních nákladů. Takové technologie by měly být atraktivní pro ultrarychlou komunikaci mezi datacentry. Mitchell s kolegy nicméně věří, že časem tyto se technologie zjednoduší a zlevní natolik, že budou přijatelné pro veřejnost.

Video: ignite+RMIT - Distinguished Professor Arnan Mitchell

Monash University 22. 5. 2020.

Nature Communications 11: 2568.

Datum: 23.05.2020