Lovci exoplanet mají snímek multiplanetárního systému hvězdy typu Slunce
Pokročilá adaptivní optika zařízení SPHERE na soustavě teleskopů Very Large Telescope (VLT) zachytila dva enormní plynné obry v planetárním systému hvězdy TYC 8998-760-1 ze souhvězdí Mouchy. Hvězda, které je pouhých 17 milionů let, je přitom velmi mladou verzí našeho Slunce.
Snímek planetárního systému TYC 8998-760-1. Kredit: ESO.

S exoplanetami se už dávno roztrhl pytel. Obvykle je nepozorujeme přímo, nýbrž nějakým důmyslným nepřímým měřením, jako je například tranzitní metoda anebo měření radiálních rychlostí. Soustava teleskopů Very Large Telescope (VLT) Evropské jižní observatoře ESO v chilské poušti Atacama teď ale pořídila úchvatný snímek mladé planetární soustavy, s více než jednou planetou u hvězdy podobné Slunci.

Alexander Bohn. Kredit: Leiden University.

Alexander Bohn z nizozemské Leiden University a jeho kolegové na dotyčném snímku zachytili mladičkou hvězdu Very Large Telescope (VLT) ze souhvězdí Mouchy, vzdálenou asi 300 světelných let, kterou obíhají dvě veliké exoplanety. Snímky přímo zobrazující multiplanetární systémy jsou přitom stále extrémně vzácné. A doposud jsme neměli žádný takový snímek od hvězdy typu Slunce. Tohle je úplně první.

Jak uvádí Bohn, jejich snímek je momentkou z prostředí, které v některých ohledech připomíná Sluneční soustavu na počátku její existence. Hvězda TYC 8998-760-1 je totiž stará jen 17 milionů let. Podle autorů studie jsme již pomocí nepřímých metod detekovali tisíce exoplanet, ale přímých pozorování exoplanet je stále jako šafránu. Přitom jsou ale právě přímá pozorování velmi přínosná pro výzkum exoplanet, především pokud jde o podmínky, jaké na těchto cizích světech panují.

Čtyři teleskopy soustavy Very Large Telescope. Kredit: ESO/H.H.Heyer.

Na snímku soustavy VLT jsou obě exoplanety v systému TYC 8998-760-1 zřetelně patrné, jako výrazné jasné objekty poblíž své hvězdy. Když badatelé vyhotovili tento snímek několikrát, tak mohli odlišit planety systému od okolních hvězd. Jde o dva plynné obry, které obíhají hvězdu ve vzdálenosti přibližně 160 a 320 AU, tedy násobků vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí. To je mnohem dál, nežli v případě Jupiteru a Saturnu, které jsou od Slunce vzdálené cca 5, respektive 10 AU. Planety systému TYC 8998-760-1 jsou rovněž mnohem větší nežli naši plynní obři. Hmota té vnitřní odpovídá 14 Jupiterům, zatímco vnější exoplaneta systému váží jako 6 Jupiterů.

Snímky systému TYC 8998-760-1 vznikly díky pozoruhodnému výkonu zařízení SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch). To je pokročilý systém adaptivní optiky s koronografem, který je nainstalovaný na teleskopu Unit Telescope „Melipal“ (UT3), kde pracuje od června 2014. SPHERE dokázal zobrazit jen nepatrně jasné planety v blízkosti hvězdy TYC 8998-760-1. Starší planety by pro takové pozorování byly příliš chladné. Plynní obři tohoto systému ale planou „mladickým žárem“, takže je SPHERE detekoval. Další pozorování by měla přinést více informací o tomto zajímavém planetárním systému. Vědce například zajímá, zda dotyčné planety vznikly tam, kde je pozorujeme nebo jestli původně pocházejí odněkud odjinud.

Video: View of the orbit of two exoplanets around TYC 8998-760-1