Budou rozvážet zásilky tiché drony s iontovým elektromagnetickým pohonem?  
Představte si létající palety, které pohání iontový vítr vytvořený působením elektrického pole na molekuly vzduchu. Pokud by taková technologie uspěla, mohlo změnit přepravu malých zásilek. Zatím ale není jasné, jak praktické by takové drony byly.
Létající paleta s iontovým pohonem. Kredit: Undefined Technologies.
Létající paleta s iontovým pohonem. Kredit: Undefined Technologies.

Drony s rotory bývají, slušně řečeno, dost hlučné. Startup Undefined Technologies z Floridy vyvíjí technologii Air Tantrum, která by měla zajistit iontový pohon pro drony s doposud nevídaným tahem. Pokud to dotáhnou do konce, tak bychom se měli dočkat relativně tichých dronů bez pohyblivých komponent v pohonu, které budou připomínat magicky létající palety.

 

Dnešní letouny obvykle využívají tah poskytnutý pohybem vzduchu či paliva. Drony, tak jak je dnes známe, mívají pohony, v nichž se pohybují "čepele" (listy) rotorů, které rozhýbají vzduch a vytvářejí tah v opačném směru. Iontový pohon je oproti tomu čistě elektromagnetický.

 

Létající palety by se mohly prosadit  ve skladech. Kredit: Undefined Technologies.
Létající palety by se mohly prosadit ve skladech. Kredit: Undefined Technologies.

Zmíněný mechanismus zahrnuje elektrické pole o vysokém napětí, které ionizuje molekulární dusík a kyslík v ovzduší. Tyto jednoduché molekuly přijdou o elektrony a získají výrazný kladný elektrický náboj. Kladně nabité molekuly se pohybují k záporně nabité elektrodě, obvykle v podobě plochy. Svým pohybem strhávají ostatní molekuly vzduchu a vytvářejí elektrický iontový vítr.

 

Podobné pokusy se odehrávají již dlouhé desítky let, většinou ale v kosmickém prostoru. V poslední letech se přibližují k zemi a s iontovým pohonem se počítá i pro lety v atmosféře. Podílejí se na tom i Undefined Technologies. Pracují na relativně velkém iontovém dronu pravoúhlého designu, který připomíná létající paletu o rozměrech cca 1,2 krát 1,2 krát 0,6 metru. Za letu by měl vydávat hluk kolem 70 decibelů, odpovídající například potlesku v sále, což by mělo v městském prostředí vcelku zapadnout.

 

Stejný mechanismus využívá k letu i malý ionokraft velikosti penny. Kredit: UC Berkeley.
Stejný mechanismus využívá k letu i malý ionokraft velikosti penny. Kredit: UC Berkeley.

Drony tohoto typu nebudou mít úplně na růžích ustláno. Vzhledem ke své velikosti musejí být velmi lehké a tím pádem křehké, i když budou postavené z pevných materiálů, jako jsou uhlíková vlákna. Další problém spočívá v tom, že s takovým strojem si nejspíš bude často pohrávat vítr. Zároveň ale iontový pohon zřejmě nebude schopný takové pohyby úplně pohotově kompenzovat. Oproti dronům s klasickými rotory je bude obtížnější stabilizovat během letu. Rovněž zatím není úplně jasné, jaký tah vlastně iontový elektromagnetický pohon létajícím paletám poskytuje.

 

Podle hodnocení online magazín New Atlas ještě zbývá odpovědět celou řadu otázek, než bude jasné, jak praktická a použitelná vlastně je technologie Air Tantrum. Undefined Technologies zatím neupřesnili celou řadu klíčových parametrů jejich dronu, počínaje jeho váhou, až po spotřebu energie a velikost nákladu. Určitě se ale vyplatí tuto pozoruhodnou technologii dál sledovat.

 

Video: The US VTOL Ion Thruster Drone for Urban Cargo Delivery

 

Literatura

New Atlas 22. 11. 2020.

 


 

Ukázka z dronového pravěku (rok 2013)

f

Datum: 27.11.2020
Tisk článku

Související články:

ESA poprvé na světě spustila elektrický pohon nasávající vzduch     Autor: Stanislav Mihulka (07.03.2018)
První letoun bez pohyblivých součástek létá na iontový vítr     Autor: Stanislav Mihulka (23.11.2018)
Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz