Dinosauři vymírali v plné síle
Představa o vymření dinosaurů, která počítá s tím, že s dinosaury to už vlastně šlo dlouho z kopce a meteorit jim uštědřil už jenom ránu z milosti, je zřejmě mylná.

Čína podle všeho byla pravým rájem dinosarů

Vymření většiny linií dinosaurů v důsledku pádu meteoritu na konci křídy před 65 milióny lety neustále přitahuje pozornost médií i seriózních vědeckých týmů. Snílci obvykle ignorují fakt, že dinosauři vlastně podle všeho tehdy nevymřeli a spokojeně si jako ptáci žijí dodnes. A mnohdy si  rádi spojují konec dinosaurů s budoucím koncem lidstva. Asi i proto je tohle téma opravdu vděčné.

Klasická představa o vymření dinosaurů počítá s tím, že s dinosaury to už vlastně šlo dlouho z kopce a meteorit jim uštědřil už jenom ránu z milosti. Je totiž založena na  výzkumu nálezů dinosaurů na severoamerickém kontinentu, kde diverzita dinosaurů vskutku během posledních 10 miliónů let před samotným vymřením dinosaurů neustále klesala.

Nová studie týmu paleontologů pod vedením D. Fastovkyho z University of Rhode Island ukázala, že tento trend byl pravděpodobně jen lokální. Fastovsky se svými kolegy zpracovali novou globální databázi nálezů dinosaurů, a zjistili, že většinu druhového bohatství dinosaurů nalezneme nikoliv v severní Americe, ale v Asii a v jižní Americe.

Pohled na jihoamerické křídové dinosaury rodu Amargasaurus musel být fascinující

Z konce triasu, tedy z období počátku rozkvětu dinosaurů pocházejí nálezy přibližně 40 rodů dinosaurů, zatímco v posledním období křídy před 99-65 milióny let žilo nejméně 245 rodů dinosaurů. Podle všeho tedy diverzita dinosaurů během jejich evoluce neustále vzrůstala. Triasoví dinosauři byli převážně nespecializovaní na určitý typ chování, potravy nebo biotopu, naopak křídoví dinosauři byli po všech stránkách specializovaní mnohem více. Zvláště hodně křídových dinosaurů bylo býložravých.

Ptáci patří k jedné linii dinosaurů, ke stejné jako například zlí velociraptoři z Jurského parku 2, kteří ve skutečnosti byli opeření

Příznivci rázných katastrofických změn se tedy mohou radovat. Vysvětlit vymření většiny dinosaurů skomíráním vývojové linie a odstrčit úder meteoritu do nevýznamné role ohňostroje na rozloučenou zřejmě asi nelze. Na druhou stranu je pravda, že podobné analýzy fosilního záznamu zatěžují četná statistická či taxonomická úskalí. Navíc stále visí ve vzduchu nezdvořilá otázka, jak se to tehdy vlastně všechno semlelo, když některé linie obratlovců (a nejen jich) v nejrůznějších biotopech vymřely a jiné, v mnoha ohledech srovnatelné, zase nikoliv. Posuďte sami. Většina dinosaurů ano. Ptáci a krokodýli ne. Pterodaktylové, ichtyosauři a plesiosauři ano. Žraloci, želvy, savci, haterie, ještěrky a hadi ne. Katastrofa, která odděluje druhohory a třetihory bude i nadále vděčným objektem výzkumu.

shuvuuia

Stále další a další nálezy, jako je i pozdně křídový mongolský „dinopták“ Shuvuuia ukazují, že ptáci jsou dinosauři a že je zbytečné se snažit je nějak rozlišovat.

asteroid

Jak velká rána to tehdy vlastně byla?

Pramen: Geology 32(10): 877-880.

Datum: 07.03.2005 01:57