Teleskop horizontu událostí odhalil magnetická pole supermasivního monstra
Příběh slavného snímku supermasivní černé díry galaxie M87 stále pokračuje. Tým virtuálního Teleskopu horizontu událostí získal novou verzi tohoto snímku, tentokrát v polarizovaném světle. Tento snímek přitom umožňuje analyzovat mohutná magnetická pole v bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry.
Supermasivní černá díra galaxie M87 v polarizovaném světle, se zřetelnými siločárami magnetického pole. Kredit: EHT Collaboration.

Když početný tým projektu Event Horizon Telescope v roce 2019 zveřejnil unikátní snímek supermasivní černé díry galaxie M87, tak nám poprvé nabídl detailnější pohled na nezměrné gravitační monstrum. Jak teď ukazuje, nebylo to zdaleka vše. Vědci dál analyzují nesmírně obtížně získaná data a destilují z nich pozoruhodné informace.

Snímky srdce galaxie M87 v polarizovaném světle, z různých teleskopů. Kredit: EHT Collaboration; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Goddi et al.; NASA, ESA and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA); VLBA (NRAO), Kravchenko et al.; J. C. Algaba, I. Martí-Vidal

Teď zveřejnili nový pohled na zmíněnou supermasivní černou díru, která monstrum ukazuje v polarizovaném světle. Je to poprvé, kdy astronomové dokázali změřit polarizaci záření v takové blízkosti černé díry. Polarizované záření je přitom cenným vodítkem k magnetickým polím černé díry. Nová pozorování jsou podle odborníků zásadní pro vysvětlení toho, jak galaxie M87, která je od nás vzdálená asi 55 milionů světelných let, vystřeluje ze svého galaktického jádra monumentální výtrysky, jimiž je proslulá.

Podle Moniky Mościbrodzky z nizozemské Radboud University je zmíněný nový pohled na supermasivní černou díru galaxie M887 v polarizovaném světle zásadním kouskem skládačky, který nám, doufejme, umožní pochopit chování mohutných magnetických polí v těsné blízkosti supermasivní černé díry. Iván Martí-Vidal ze španělské University of Valencia upozorňuje, že získat snímek dotyčné černé díry v polarizovaném světle bylo velmi náročné a zahrnovalo to celé roky úsilí.

Jak asi vypadá zblízka? Kredit: ESO/M. Kornmesser.

Když světelné záření projde oblastí vesmíru, kde působí horko a silné magnetické pole, tak se stane polarizovaným. Jako kdyby to byly ohromné sluneční brýle. Díky tomu mohou astronomové výzkumem polarizovaného záření zmapovat siločáry magnetického pole, v tomto případě u černé díry.

Galaxie M87 je mezi astronomy pověstná svými oslnivými výtrysky hmoty a energie, které chrlí ze svého galaktického jádra do vzdáleností minimálně 5 tisíc světelných let. Je to úchvatné nebeské show. Přitom stále vlastně nerozumíme tomu, jak takové výtrysky vznikají ani jak padá hmota do chřtánu černé díry. Vědci přitom podezřívají magnetická pole v okolí černé díry a spolu s nimi silně magnetizovaný plyn, že na tom mají klíčový podíl.

Snímky jako je tento nám mohou v tomto směru mnohé prozradit. Jak potvrzuje Jason Dexter z americké University of Colorado Boulder, zmíněná pozorování supermasivní černé díry galaxie M87 naznačují, že tam jsou natolik silná magnetická pole, že části plynu zabrání pádu do černé díry a přispějí k jeho odpálení pryč v podobě výtrysku.

Video: ESOcast 235 Light: Astronomers Image Magnetic Fields at Black Hole's Edge

ESO 24. 23. 2021.

Astrophysical Journal Letters 910: L12.

Datum: 25.03.2021