EOS Space Systems postavili pozemní laser pro sestřelování orbitálního odpadu
Oběžná dráha je plná smetí. Společnost EOS nabízí řešení, které funguje ze Země. Na observatoři Mount Stromlo v Canberře instalovali laserový systém, který dokáže zaměřit vesmírný odpad a pak ho zasáhnout laserovým paprskem, čímž ho bude možné odsunout z dráhy a zlikvidovat.
EOS bude pálit laserem na orbitu. Kredit: EOS Space Systems.

Každý ví, že orbita Země je plná nebezpečného odpadu a že bychom tam měli pořádně uklidit. Vesmírný úklid je ale samozřejmě komplikovaný a vyžaduje nové nápady a technologie. Australská společnost EOS Space Systems na to jde od podlahy, respektive ze Země. Po sedmiletém úsilí postavili laserový systém na observatoři Mount Stromlo Observatory v Canberře, který bude „sestřelovat“ vesmírný odpad z oběžné dráhy.

Jde o výsledek společného úsilí společnosti EOS, Australian National University, americké společnosti Lockheed Martin a institutu Japanese Institute of Communications and Technology. Ben Greene, šéf EOS Space Systems to vidí na zásadní průlom ve vesmírných technologiích.

Systém má k dispozici dva lasery. Jeden z nich je jasně oranžový a je zřetelně viditelný lidským zrakem. Jeho paprsek prochází atmosférou a zaměřuje se na orbitální odpad. Druhý z laserů je „neviditelný“ a zároveň výkonnější. Cílí na orbitální odpad a snaží se ho „sestřelit“, tedy odsunout z oběžné dráhy, aby ho tím zneškodnil.

Logo. Kredit: EOS

Odborníci odhadují, že na oběžné dráze je asi 130 milionů kusů orbitálního odpadu. Většinou jde o malé úlomky, ale některé kusy jsou opravdu velké. Jak uvádí Greene, rizika spojená s orbitálním odpadem neustále rostou a jejich řešení se už moc nemůžeme vyhýbat. V Austrálii tento problém vnímají velmi palčivě, protože Austrálie je jedním ze států, které jsou velmi závislé na kosmických technologiích. Hojně je využívají v bankovnictví, při navigaci, v zemědělství i v logistice.

Mount Stromlo Observatory. Kredit: Australian National University.

Podle Greeneho jde o unikátní laserový systém, který vyladili, aby co nejlépe obstál v boji s orbitálním odpadem. Průběžně si mapuje atmosféru nad sebou a neustále koriguje laserový paprsek, který střílí ze Země na orbitu. Podle tvůrců by tato technologie mohla nalézt širší komerční uplatnění, například pro komunikaci se sondami či koloniemi ve Sluneční soustavě.

Tým observatoře Mount Stromlo nejsou žádní zelenáči. Už řadu let monitorují vesmírný odpad. Až doposud byli pouze bezmocnými diváky. Teď se stanou aktivními hráči a mají k dispozici nástroj, s jehož pomocí bude možné měnit dráhu kosmického smetí a zařídit tím jeho likvidaci. V budoucnu očekávají technologii, která zařídí anihilaci smetí přímo na orbitě mocnými laserovými pulzy. Projekt vášnivě podporuje někdejší ministryně vědy, nyní ministryně vnitra Austrálie Karen Andrews, která o sobě mluví jako o „space junkie“. Satelity jsou podle ní pro Austrálii nutností a je nutné dělat maximum pro jejich ochranu a další rozvoj.

Video: EOS Space Technologies: Space Domain Awareness Capabilities