Americké letectvo financuje vývoj hypersonického letounu Quarterhorse  
Startup Hermeus získal 60 milionů dolarů na letové testy hypersonických letounů. Quarterhorse s titanovou konstrukcí a delta křídlem, s rychlostí Mach 5 a doletem 7 400 kilometrů, by se mohl stát nejrychlejším letounem pro běžnou dopravu. Hypersonické letouny tohoto typu by měly mít vojenské i civilní využití.
Quarterhorse. Kredit: Hermeus.
Quarterhorse. Kredit: Hermeus.

Když v roce 2003 skončily nadzvukové dopravní letouny Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, tak se létání rozdělilo na dva světy. V tom nadzvukovém od té doby létají prakticky jen vojenské stroje, zatímco civilní lety jsou omezené na podzvukové rychlosti. Teď je ale ve vzduchu cítit změna. Objevila se celá řada projektů s nadzvukovými dopravními letouny, které budou usilovat stát se životaschopnými nástupce legendárního Concorde.

 

AJ Piplica. Kredit: Georgia Tech.
AJ Piplica. Kredit: Georgia Tech.

Americké letectvo poskytlo 60 milionů dolarů startupu Hermeus na financování letových testů jejich hypersonického letounu Quarterhorse. Tento letoun by měl mít jak vojenské, tak i civilní využití. Quarterhorse by měl létat rychlostí Mach 5 a mít dolet 7 400 kilometrů. Pohon letounu by měl zajistit motor TBCC (Turbine-Based Combined Cycle), založený na komerčním proudovém motoru General Electric J85.

 

Společnost Hermeus založili bývalí zaměstnanci SpaceX, Blue Origin a Generation Orbit. V tomto desetiletí chtějí uskutečnit demonstrační let Quarterhorse, z něhož by se mohl stát nejrychlejší opětovně použitelný letoun pro běžné lety. Technické detaily zatím nejsou příliš známé. Mluví se o titanové konstrukci pro extrémně rychlý let a vysoce aerodynamickém designu s delta křídlem.

 

Schéma pohonu TBCC. Kredit: Hermeus.
Schéma pohonu TBCC. Kredit: Hermeus.

Letoun Quarterhorse by měl být prvním strojem s motorem TBCC. Tento pohon je přitom podobný pohonu slavných průzkumných Lockheed SR-71 Blackbird. Právě SR-71 drží od roku 1976 rekord jako nejrychleji letící letoun s lidskou posádkou, s rychlostí Mach 3,29.

 

US Air Force poslední dobou projevují zájem o hypersonické dopravní letouny. Nejde přitom jen o vojenské využití. Hypersonické letouny by se mohly stát novou generací prezidentských Air Force One, které nejen vozí hlavu státu, ale v době závažné krize slouží jako mobilní velitelství. Jak připomíná spoluzakladatel a šéf Hermeusu AJ Piplica, jejich startup těsně spolupracuje i s NASA, čímž potvrzuje, že kromě vojenských aplikací cílí i na civilní využití.

 

První milníkem Hermeusu na cestě komerčním hypersonickým letům by se měl stát letový test malého autonomního letounu, který je plánovaný na rok 2023. Pak by měl v roce 2025 přijít na řadu autonomní letoun střední velikosti, určený k rychlé přepravě kriticky významných zásilek a průzkumu. V roce 2029 by měl vzlétnout hypersonický komerční dopravní letoun.

 

Video: Hermeus Fully-Funded to Flight with $60M Air Force Partnership

 

Literatura

Hermeus 5. 8. 2021.

Datum: 12.08.2021
Tisk článku

Související články:

Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?     Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2019)
Hypersonický detonační test otevírá dveře ultrarychlému pohonu     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz