Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon  
Ve světě je ještě spousta dieselových motorů, které polykají naftu. A ještě řadu let se to nezlepší, pokud bychom čekali na úplně nové typy pohonů. Zajímavé řešení nabízí retrofitová technologie, která promění naftožrouta na převážně vodíkový pohon. Mohl by to být mezikrok na cestě k dekarbonizaci.
Modernizovaný dieselový motor. Kredit: Shawn Kook / UNSW.
Modernizovaný dieselový motor. Kredit: Shawn Kook / UNSW.

Vodík sice ještě není ani zdaleka kompletně zelený, ale přechod na vodíkovou energetiku by mohl být součástí řešení v řadě odvětví. Tým australské University of New South Wales vyvinul a již také otestoval pozoruhodný retrofitový systém, který předělá dieselové motory tak, aby je z 90 procent poháněl vodík. Toto zařízení podstatně snižuje emise uhlíku i dusíku, přičemž současně o něco zvyšuje účinnost pohonu.

 

Shawn Kook vpravo. Kredit: Shawn Kook / UNSW.
Shawn Kook vpravo. Kredit: Shawn Kook / UNSW.

Očividně nejde o zcela zelený provoz. Deset procent dieselu zůstává. Ale je to příležitost pro řadu firem a provozovatelů, aby značně snížili své emise, aniž by museli zlikvidovat své stávající vybavení, které by mohlo ještě dlouhou dobu sloužit.

 

Zmíněný retrofitový systém zachovává dieselové vstřikování. Přidává ale vstřikování vodíku přímo do válce, plus nezávislou regulaci načasování vstřikování jak u dieselového tak vodíkového systému. Výsledný pohon nevyžaduje nijak zvlášť čistý vodík. Emise oxidu uhličitého u retrofitového pohonu klesají o 85 procent, asi na 90 gramů/kWh. Podle komentátorů to představuje solidní mezikrok na cestě k dekarbonizaci, tím spíš, že tuhle modernizaci může využít bezpočet dieselových motorů, které stále ještě ve světě fungují.

Logo. Kredit: UNSW.
Logo. Kredit: UNSW.

 

Zavedení takové technologie by pochopitelně záviselo na dostupnosti velkého množství vodíku. Ten většinou moc dostupný není. Zdá se ale, že čas pracuje ve prospěch vodíku. Jeho hlavní konkurencí jsou lithiové baterie, a jak každý jistě ví, lithium je ožehavá záležitost. Stále častěji se objevují nové vodíkové technologie a vodík pozvolna zelená.

 

Výhoda australského modernizačního systému je, že bude k dispozici brzy. Měl by být na trhu během příštích dvou let. Podle tvůrců cílí především na industriální vozový park a průmyslové dieselové generátory, například v těžebním průmyslu. Ani za dva roky to nebude moc zelený vodík, ale Australané jsou realisté. Navíc věří, že když vodík pronikne k většímu počtu uživatelů, tak bude větší tlak na to, aby zelenal.

 

Jak potvrzuje vedoucí výzkumného týmu Shawn Kook, významné je už to, že taková modernizace je vůbec možná. S jejich zařízením je možné rychle předělat stávající špinavé dieselové motory na mnohem čistší provoz. Rozhodně je to mnohem rychlejší než čekat na kompletně nové pohonné systémy, které pro dotyčné průmyslové provozy zřejmě nebudou v komerčním měřítku k dispozici řadu let, možná více než desetiletí. Doba je přitom naléhavá a rychlá řešení mají cenu zlata.

 

Literatura

New Atlas. 13. 10. 2022.

International Journal of Hydrogen Energy online 29. 9. 2022.

Datum: 16.10.2022
Tisk článku

Související články:

Tryskový plazmový pohon potřebuje jenom elektřinu a vzduch     Autor: Stanislav Mihulka (10.05.2020)
Malé modulární reaktory slibují ekonomickou produkci vodíku     Autor: Stanislav Mihulka (16.12.2020)
Kanada vybuduje výkonnou hydroelektrárnu na výrobu vodíku     Autor: Stanislav Mihulka (24.01.2021)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Vysokoenergetická boranová paliva slibují „zelenější“ raketový pohon     Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2022)



Diskuze:

Pátý den výroba vodíku klesá.

Karel Ralský,2022-10-17 14:36:49

A musel jsem zvýšit napětí aby se proces zase obnovil na 2.2V 20mA.

Odpovědět


Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Karol Kos jr.,2022-10-17 16:34:09

Nevím proč tu spamujete s tím vodíkem. Ten jsem vyráběl baterkou už na základní škole. Jeden problém je vodík vyrobit, ale existuje na to několik více či méně komplikovaných postupů. Druhý problém je jak vodík dostat do použitelného a skladovatelného stavu, na to máme jen kompresory, třetí problém je, jak tenhle vodík skladovat. Na to moc možností zatím nemáme a poslední problém je, jak vodík distribuovat. Tam nemáme skoro nic.

Odpovědět


Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Karel Ralský,2022-10-18 11:25:21

Víte co jsou to palivové články?(vodík se dá použít k výrobě elektřiny přímo a bez spalování jeho kompresi a distribuci. Já vím že existuje elektrolýza, ale takových hodnot 1-2V 20ma dosáhnete těžko.
Navíc k rozkladu kovu na oxid nepotřebujete kyseliny ani louhy ale stačí destilovaná voda(využití hloubkové oxidace hliníku k výrobě vodíku s výrobou energií(spalování hliníku bez žíravého hydroxidu sodného je jen třešnička na dortu a možná za malého proudu při opačném napětí(je to dobrý izolant)) je to i vratný proces, s železem to jde určitě dokud se látka nenasytí rozpuštěným železem s kysličníkem,
copak Vám nic nedochází a jaký je to dar.
Nevím co je to spam, ale nevím jak bez diskuzních příspěvků a anonymně a zdarma informovat co nejvíce lidí,
když tak mě poraďte jak to mám udělat.
Nejvíc mě inspiroval pan Hrnčiřík který píše také "zdánlivé nesmysly" ale při dobrých znalostech ze základní školy a trocha představivosti to stačí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Jiří Kocurek,2022-10-19 16:20:17

"vodík se dá použít k výrobě elektřiny přímo a bez spalování jeho kompresi a distribuci"

Transport vodíku při atmosférickém tlaku je poněkud prostorově náročný. Proto je záhodno vodík slačit do tlakových lahví. Běžný kontejner 1 TEU má objem 38,5 m3, což při atmosférickém tlaku dává prostor pro uložení 3,4 kg vodíku. Což je pro pohon vozidla velmi, ale velmi nepraktické. Proto ten kompresor a tlakové lahve.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Karel Ralský,2022-10-20 23:52:38

Nemyslel jsem jej stlačovat ale použít přímo ve vozidle(ne elektrolýzou) při okysličení("spalování") hliníku či jiného kovu(zítra to zkusím s mědí) dle mé metody a tím výrobě vodíku je spotřeba elektrického proudu podstatně menší byť se zbytkem hydroxidu(ale zdá se že ani ten není nezbytný v menším než malém množství) a o kyslík v palivovém článku se už postará atmosféra.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

D@1imi1 Hrušk@,2022-10-22 08:11:52

A napadlo vás vyrábět vodík reakcí kovového Li s H2O? K tomu nepotřebujete dokonce proud žádný. Jo aha, vy nemáte to kovové lithium, že? No ale kovový Al, (Fe, Cu) si také doma neumíte vyrobit, musel byste ho v noci loupat ze sousedovy střechy (nebo dokonce někde kupovat!). Takže my ostatní zůstanemeu u organických paliv, případně elektřiny a vy si klidně doma dělejte blbinky se svým monočlánkovým elektrolyzérem, ale nespamujte tady s tím.

Odpovědět


Re: Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Petr Galipoli,2022-10-19 19:10:42

Je obtížné porozumět vašemu textu, když píšete nějakým cizím jazykem a používáte zcela jinou terminologii, než je obvykle používána.
Vodík se dá použít k výrobě elektřiny přímo a bez spalování... v palivovém článku. Jenže i tam dochází k oxidaci (reakci s kyslíkem = hoření). Jinak by žádná elektřina nikdy nevznikla.
Další tvrzení, kterému nerozumím je: „rozkladu kovu na oxid nepotřebujete kyseliny ani louhy ale stačí destilovaná voda". Reakci, kdy z kovu reakcí s kyslíkem vzniká oxid, se říká oxidace. Také s vodou reaguje přímo jen minimum kovů (1. a 2. hlavní skupina). Anodickou oxidací Al docílíte vytvoření odolné vrstvy Al2O3 - používá se k ochraně Al konastrukcí.
Al je možné rozpustit v louhu za vzniku hlinitanů a vodíku. Opačný postup, kdy z oxidu hlinitého katodickou redukcí vyrábíte čistý hliník, není ve vodném prostředí možný. Jen v tavenině.
Větu: „železem to jde určitě dokud se látka nenasytí rozpuštěným železem s kysličníkem..." tak tu jsem vůbec nepochopi, jaký děj popisuje.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Karel Ralský,2022-10-20 14:03:16

Možná máte pravdu s tím louhem musím nyní baterii několikrát odmočit v destilované vodě protože možná difundoval do burelu a uhlíku.Omlouvám se za jazyk který jsem použil neboť nejsem z oboru.
A myslím si a nyní to zkouším(tři dny při proudu 0.001 až 0.0005 A) že za určitých podmínek hliník z kysličníku vyrobit lze a s tím železem to platí i když je to jen jemná směs železa a červeného oxidu železitého který vzlíná i po látce ze které je vyroben separátor. Nejlépe je to zkusit sám podle tohoto velmi jednoduchého návodu a neteoretizovat protože já nejsem vzdělán v oboru a tím pádem "nevím že to nejde". Vždyť donedávna se také s vážnou tváří tvrdilo že země je střed a slunce obíhá okolo než přišel někdo a řekl "přece se točí". A dodnes se tvrdí a já to už víc jak 20 let vyvracím že vesmír počal "velký třesk" i když už se nad touto teorií smráká.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Karel Ralský,2022-10-21 00:13:31

U toho železa jsem popsal praktickou zkušenost s AA baterií při jejím přepólování("vratný proces") nejspíš nejde realizovat kvůli této skutečnosti(zvětšování objemu a difundace směrem k zápornému pólu) omlouvám se.
Několikrát vypláchnutou baterii a oškrábáním hlinitanu sodného a kysličníku hlinitého na čistý hliník po čtyřech dnech reakcí a doplněním destilované vody -hliník a +kovová nádoba(baterie AAA) s původním burelem a uhlíkem se vodík stále produkuje a zdá se že ve větším množství(nejspíš kvůli zvrásněnému povrchu při poškrábání). Kdo mi nevěří může to zkusit podle mého jednoduchého návodu který dávám k dispozici zdarma(open source) v sekci o "levném" vodíku z ropy zde na oslu níže.

Odpovědět


Re: Pátý den výroba vodíku klesá.

Josef Hrncirik,2022-10-22 11:03:39

Akcie prudce padají.
Zachraň se kdo můžeš!

"... Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon.
... Emise oxidu uhličitého u retrofitového pohonu klesají o 85 procent, asi na 90 gramů/kWh. ...
... Toto zařízení podstatně snižuje emise uhlíku i dusíku, přičemž současně o něco zvyšuje účinnost pohonu. ..."
NSA již netvrdí, že ú činnost vzrostla o 26%. Pomočí quantových superpočítačů nazimilovali, že se něco posérešovalo o 100*90/85-100 = 6%; -6% + -26% = -32%. Akorát to znaménko to kazí.
Toho si ale nikdo nefšimne.
Lidé jsou strašně finanšně negramotní a stejně nebudou mít prachy.

Odpovědět

Nic nového. New Atlas lže, jako když NSA pozměňuje řetězové maily důch otcům.

Josef Hrncirik,2022-10-17 12:28:12

Pod 1. obrázkem N.A. lže: "UNSW researchers have prototyped and tested a retrofit system that converts diesel engines to run on 90% hydrogen, radically reducing both carbon dioxide and nitrous oxide emissions while boosting efficiency by an impressive 26% in the process. ..."
Nic takého v článku není.
S H2 jsou opačné problémy než s takřka nehořlavým NH3. Prostě hoří příliš rychle a teprve při hypersonice zase naschvál příliš pomalu. Proto se objevují snahy přihasit ho v pístovém motoru naftou, nebo přidusit dusíkem či osvědčenými výfukovými plyny.

Protože líp bouchá a klepe, v motoru prudčeji naroste tlak a expanze má trochu větší účinnost než se to celé dříve rozsype.

Výkon vědcové pochopitelně neměřili na brzdě, ale lživě ho ztotožnili se zápisem tlakového diagramu ve válci. Jejich zločin je dokonalý, protože tlak je ve válci nutně větší kvůli nastřikování mnohem většího objemu H2 než nafty a protože erár navíc zdarma dodává H2 stlačený na 20 až 50 MPa.
Vylhanou en ergii by měli ručně dotočit na dynamo metru a vylhaný H2 dopšoukat z D monočlánkových baterií před pracovné dobou v zajišťovací vazbě.

Odpovědět

Libor Zak,2022-10-17 12:21:30

Milé děti,
pořádně zavřete okna, pusťte z reproduktoru rušivou hudbu, zhasněte svíčky, zapněte rušičky odposlechu! Tak pak si povíme zakázanou pohádku o tom jak a z čeho se vyrábí vodík.

Odpovědět

Dávejte pozor při rozebírání C článku.

Karel Ralský,2022-10-16 15:48:19

Ať se nespálíte než hydratuje oxid který vyjímáte z kladné elektrody(nevím složení).
A tuto látku dávejte do plechové krabičky než zchladne a vyhazujte to v nějakém igelitovém uzavřeném sáčku s nebezpečným odpadem. AA upravený článek viz diskuze "mikrobi požírající..." dává více vodíku jak včera.

Odpovědět

nějaká jiná exotermní reakce

Eva M,2022-10-16 14:44:29

by nebyla?

:/ celý ten "tlak na vodík" mi fakt připadá jako blbost

Odpovědět

účinnost

Vinkler Slavomil,2022-10-16 14:16:05

Tvrzení :... přičemž současně zvyšuje účinnost pohonu o "pěkných 26 procent", zní poněkud scifi a nějak tak mimo carnotuv zákon.

Odpovědět


Re: účinnost

Florian Stanislav,2022-10-16 17:59:02

Článek
https://www.osel.cz/…tml
"současně zvyšuje účinnost pohonu o pěkných 26 procent."
https://newatlas.com/…it/
"zároveň zvyšuje účinnost procesu o působivých 26 %.
Tedy účinnost o 26 %
https://www.sciencedirect.com/…771
"Až 85,9% snížení CO 2 s 13,3% vyšší účinností než u konvenčního spalování nafty."
Tedy účinnost vyšší o 13%...
"Vysoký indikovaný střední efektivní tlak (IMEP) až 943 kPa a 57,2% indikovaná účinnost byla dosažena při 90% podílu energie vodíku."
Tedy účinnost 57%

Můj názor:
Účinnost 42% u vznětového motoru je možná, takže +13 % je v mezích těch uvedených 57%.

Odpovědět


Re: Re: účinnost

Josef Hrncirik,2022-10-16 19:04:50

Tanky na H2 a vodíkové bomby na Ukrajinu! Inflace vzroste nejméně o 26%.
Se svíčkou lze ušetřit 100% nafty a 100/0,57 tj. 175% elektřiny.
Z výfuku teče pitná voda.

Odpovědět


Re: účinnost

Florian Stanislav,2022-10-16 20:31:54

Carnotův cyklus pro účinnost 57 % uvedenou ve zdroji.
účinnost [%] = (T1-T2)/T1
Např. :chladič 80°C ( 353 K), pro účinnost 57 % bude rozdíl (T1-T2) =0,57*353 = 201 K (nebo °C).
Čili ohřívač T1 = 474 K = 281 °C.

Odpovědět


Re: Re: účinnost

Florian Stanislav,2022-10-16 20:40:59

Oprava : ohřívač T1 = 554 K = 281 °C.

Odpovědět


Re: Re: účinnost

Milan Štětina,2022-10-17 08:11:56

Máte to špatně. T1 je teplota ohřívače (ostatně pro T1

Odpovědět


Re: účinnost

Milan Štětina,2022-10-17 08:14:31

Máte to špatně. T1 je teplota ohřívače (ostatně pro T1

Odpovědět


Re: účinnost

Milan Štětina,2022-10-17 08:16:17

Máte to špatně. T1 je teplota ohřívače (ostatně pro T1 menší než T2 vzorec dává zápornou účinnost - to je režim v ledničce nebo tepelném čerpadlu - práce se spotřebovává). Pro chladič 80°C (353 K), pro účinnost 57% pak vychází ohřívač 821K = 547°C.
To pořád vypadá dosažitelně, ale v situace v pístovém motoru není carnotův cyklus. Situace v parní nebo spalovací turbíně se carnotovu cyklu blíží více, ale i tam jsou běžné hodnoty účinnosti 80 až 90% z carnotova cyklu.
Každopádně vyšší účinnost znamená zvýšení teploty a to určitě nebude mít pozitivní vliv na životnost - tím se raději nechlubí. Taky se mi nezdá to snížení NOx, protože se zvýšením teploty hoření se obvykle zvyšuji NOx, ale tomu úplně nerozumím (vodík je plyn, takže může hořet jinak, než kapičky nafty).

P.S: měl jsem tam nevhodný znak a místní systém mi odřízl většinu příspšvku

Odpovědět


Re: Re: účinnost

Florian Stanislav,2022-10-17 21:24:01

Ano, moje chyba, díky, měl jsem si to napsat na papír. (821-353)/821 =0,57.

https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=175047
Diesel motor str.20-23.
"lze odvodit vztah pro účinnost, ze kterého je patrné, že termická účinnost je závislá
pouze na kompresním poměru a Poissonově konstantě." Řešen příklad s účinností 48%.

Odpovědět


Re: Re: Re: účinnost

Josef Hrncirik,2022-10-18 08:59:23

Sadi Carnot sadisticky tvrdí: "Ú činnost Mého Cyklu je Nejvyšší Možná Zcela Jistě. Carnotizujte Své cykly dokud je Čas a Plyne Plyn! Poissonova konstanta není Zcela Konstantní a vzorečky vut platí jen pro Hypothetický Zvratný Děj. Ú činnost Mího Cyklu je Dána MI Absolutně jen Absolutní Mi Teplota Mi. Nevratně je to O tom, že Vše Je Nevratné kromě Lah Ví. Konec vysílání. Jerevan, Topolná."

Odpovědět

další slepá ulička

Jiří Kolumberský,2022-10-16 12:55:06

1/ výroba vodíku je energeticky vysoce náročná:
a) Výroba vodíku z fosilních paliv, 96% průmyslové světové výroby, to jsou vysoké teploty + velké objemy CO2 do atmosféry. Ekoteroristé z toho určitě mají Vánoce. Navíc, energeticky účinnější je spalovat fosilní paliva přímo.
b) elektrolýza vody, je třeba vyrobit velké množství elektřiny, ale než vyrábět vodík elektrolytickým rozkladem vody, je mnohem účinnější využívat elektřinu přímo.

2/ Vodík má velice malou molekulu, i nepatrné netěsnosti, které u jiných druhů paliva nevadí, způsobí nemalé úniky + vzniká nebezpečí výbuchu při nahromadění vodíku z netěsností.

Odpovědět


Re: další slepá ulička

D@1imi1 Hrušk@,2022-10-16 13:57:37

To víte, díky energetické hojnosti zajištěné fosilními palivy je možné sponzorovat i takové výstřelky jako dieselové motory na vodík vyrobený ze zemního plynu :))

Odpovědět


Re: další slepá ulička

Karel Ralský,2022-10-17 14:24:56

Zdá se že proces je vratný stačí přepólovat upravenou baterii za stejných podmínek a nejspíš se uvolňuje kyslík tím že z kysličníku vzniká opět železo než snad se kysličník spotřebuje a uvolňuje se kyslík který zatím volně vypouštím do atmosféry nejsem si však jistý který plyn uniká ale při přiblížení plamene už nebouchá.Počáteční napětí 0.2V a cca 100mA se ustálí také na 2V při 20mA.
Odborníci si s tím jistě poradí jak to využít.Zdá se že kyslík potřebuje víc destilky.

Odpovědět


Re: Re: další slepá ulička

Jiří Kocurek,2022-10-19 16:06:24

A energie se na tu výrobu vodíku vezme... "se vezme"?

Odpovědět

Myslím že výroba vodíku už nebude problém.

Karel Ralský,2022-10-16 12:23:18

Již čtvrtý den vyrábím vodík pouhými několika prvky s pár kapkami vody kvůli bezpečnosti při 2V a 20mA DC dostupných téměř každému (ze železa) a jestli mám pravdu může si to každý vyzkoušet třeba i na balkóně paneláku.
Viz diskusní mé příspěvky na "mikrobi požírající ropu vyrábějí levný čistý vodík" je tam návod který dávám k dispozici zdarma tkzv (open source).
Díky oslovi, který mi zdarma poskytuje i prakticky využitelné informace na rozdíl od mnoha jiných zdrojů zde na Internetu, samozřejmě takových nápadů nosím v hlavě mnohem víc a možná jsou některé realizovatelné.A tohle je mé děkuji všem lidem kteří mi něco poskytli a také zdarma.
Chci si však zachovat Anonymitu proto volím takové prostředky, které mám k dispozici.

Odpovědět

Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

D@1imi1 Hrušk@,2022-10-16 07:56:49

Tím je možné úvahy o tomto downgradu dieselů ukončit.

Dle článku je hlavní výhodou technologie, že je dostupná hned teď, pro stávající diesely. Že hned teď není k dispozici zelený vodík, vůbec nevadí. Hlavní výhodou technologie ve dkutečnosti je, že bude jezdit na dotace. Což dokáže účinnost za vhodných podmínek zvýšit až na hodnoty přesahující 100%.

Odpovědět


Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Jirka Naxera,2022-10-16 10:19:02

Mě tak zase zaujalo, že vodík (s mnohem větší výhřevností) snižuje jak emise CO2 (až sem OK, pokud se ten vodík daří vyrábět jinak než z ropy), ale i oxidů dusíku, u kterých by to mělo být naopak.

Odpovědět


Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Vlasta Holeček,2022-10-16 12:01:46

Vodík se vyrábí hlavně ze zemního plynu a taky z uhlí. Byla by možnost ho vyrábět v jaderných elektrárnách 4. generace.

Odpovědět


Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

D@1imi1 Hrušk@,2022-10-16 12:10:03

To mě také překvapuje. A určitě bude nižší obsah nespálených látek.

K té nedostupnost zeleného vodíku: nesnaží se už někdo v současnosti vyrábět z energetických přebytků OZE vyrábět vodík a dodávat ho chemickým provozům, které se bez něj neobejdou? Je totiž podivné násilím předělávat motory, pokud zelený vodík není k dispozici ani pro současné průmyslové spotřebitele.

Odpovědět


Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Martin Pecka,2022-10-16 14:32:12

Souhlas, ukladat prebytky OZE do vodiku mi prijde jako nejlepsi cesta. Nebo treba i prebytky spinavych zdroju (neco ve stylu jak ted funguji bitcoinove farmy, tj. tezi se, kdyz zdroj ma nadvykon a snizeni vykonu nejakou dobu trva).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

D@1imi1 Hrušk@,2022-10-16 15:06:58

Otázka je, jak by ovlivnilo ekonomiku elektrolyzéru, kdyby fungoval jen řekněme 10-30% času v roce v době přebytků. Právě proto jsem se ptal, jestli už takto někdo zkouší vyrábět vodík pro průmysl. Protože v průmyslu se vodíku spotřebuje hodně a vyrábí se z fosilních paliv. Tam by přínos ke snižování emisí CO2 byl nejvyšší.

Je vrchol zeleného pokrytectví vyrábět "zelené" diesely na vodík místo na naftu zatímco tam, kde je vodík skutečně nezbytný, ale není to tolik vidět (výroba hnojiv, hydrogenace uhlovodíků), nadále používat ten "špinavý". Když se začne vyrábět např. NH3 ze zeleného vodíku, nikoliv ze zemního plynu, tak se případně bavme také o motorech na vodík.

Bohužel ekologisti neprosazují změny tam, kde to nejvíce pomůže. Prosazují změny tam, kde to je nejvíce na očích.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Ivan Bílý b,2022-10-16 22:06:57

Ukládání vodíku na tom po praktické stránce není o moc líp než ukládání elektřiny. Bohužel.

Odpovědět


Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Martin S.,2022-10-16 17:01:21

Nedavno probehla zprava o stavbe OZE/elektrolyza/H2 elektrarny v Kanade s exportem do SRN.
https://www.autojournal.cz/kanada-a-nemecko-startuji-vodikovou-alianci-vodik-nahradi-plyn/

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

D@1imi1 Hrušk@,2022-10-16 17:18:35

Na to jsem se právě neptal. Ptal jsem se na nahrazování vodíku nezbytného pro výrobu hnojiv a další chemické provozy zeleným vodíkem. Protože jestli se to nevyplatí ani ttam, potom se tuplem nevyplatí pálit ho na elektřinu. Tedy bez dotací.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Josef Hrncirik,2022-10-17 12:40:39

Běžný žert kanadských dřevorupců s dubovými skopčáky prostřednictvím cowboy´s finančního monopolu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Kamil Kubu,2022-10-17 11:31:28

Ekonomická výroba vodíku z přebytků OZE je fikce, kterou se velmi rádi utěšují všichni fanoušci zelené budoucnosti. Skutečnost je velmi odlišná. Jako zdroj můžu uvést třeba studii Fraunhoferova institutu, který se výzkumu této oblasti skutečně dlouhodobě věnuje. Odkaz https://www.ise.fraunhofer.de/content/dam/ise/de/documents/presseinformationen/2022/2021-11-17_CATF_Report_Electrolysis_final.pdf

Na straně 72 najdete obrázek 4.8, který mluví za vše. Pod 2000 hodin plného zatížení ročně je ekonomika elektrolýzy velmi nezajímavá. Do zajímavého pásma pod 4€/kg se dostane se současnými technologiemi s provozem v plné zátěži alespoň 4000 hodin ročně. Jenže dosažení přebytků alespoň v řádech stovek hodin za rok je "fools hope" zářící jako hvězda na horizontu, kam jsou upřeny všechny zvlhlé pohledy ekologistického náboženství.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Josef Hrncirik,2022-10-17 21:00:24

Trochu pohneme s ratingy, úroky, embargy, zbrojením, emigranty, cenou NG a MWh a můžete furt počítat dokola, dokud nezkrachujete.

Odpovědět


Re: Re: Vodík má větší uhlíkovou stopu než nafta

Josef Hrncirik,2022-10-17 20:56:41

Pro vznik NOx musí být v systému a) dostatek dusíku ze vzduchu (vždy splněno); b) dostatek volného O2 (palivem příliš chudá směs ev. i jen místně chudá). Podmínka nutná je příliš vysoká teplota, nutná k disociaci N2 na atomy. Při nízké teplotě NOx vzniká jen oxidací organických látek obsahujících dusík, ev. oxidací NH3. Naopak vzniklý NO se dá redukovat stopami vhodného paliva, ideálně NH3 či jeho deriváty, H2. Pochopitelně jen bez přebytku O2. Nepatrný zbytek H2 ve spalinách je lepší než Adblue, co se kvůli sabotážním embargům stejně jako hnojiva nevyplácí.
V příliš studeném výfuku se NOx na N2 neredukuje. Teplota stechiometrického plamene H2, benzínu i nafty je zhruba stejná. Roste však při spalování za vysokého tlaku (diesel), který potlačuje disociaci vody a CO2 které teplotu snižují.
Cowboy´s žádná C stopa nezajímá, jen okamžitý zisk a potlačení jakékoliv myslitelné konkurence.
LNG by se neměl vyrábět, NG by měl být transportován plynovody s nejmenší C stopou z Ruska Nordstreamy, Turkstreamy, .... Ha, ha, ha stejně LNG je přeprodaný ruský plyn. Zkapalněný NG by měl být přepravován atomovými ponorkami, protože mají menší odpor proti transportu než hladinové lodě.
Jaká je C stopa půl megatuny NG z NS vypuštěných do atmosféry?
Zajímá je jen zisk.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz