Nejtemnější vysvětlení Fermiho paradoxu představuje hypotéza Berserk
Okolní vesmír je pustý a prázdný. Přinejmenším tak vypadá. Je to slavný Fermiho paradox, který se pokouší vysvětlit celá řada hypotéz. Některé jsou úsměvné, jiné vám naruší spánkový režim. Pokud máte sklony trpět úzkostmi, hypotézu Berserk raději vynechejte. Byli jste varováni.
Doufejme, že nepřiletí. Kredit: Pixabay licence.

Když lidstvo vstupovalo do kosmického věku, mnozí si vysnili, že okolní vesmír je pořádně rušné místo, plné roztodivných druhů a civilizací. Star Trek, Hvězdné války, to přece musí být „skoro pravda“. Vědci byli přesvědčeni, že kolem nás prakticky musejí být další civilizace. Jenomže se ukázalo, že vesmír kolem nás je prázdný nebo tak přinejmenším vypadá. A to velmi zatvrzele. Žádné „návštěvy“, žádné „zprávy“, žádné „záhadné struktury“, prostě nic. Jen Velké ticho. Těmto nenaplněným tužbám se říká Fermiho paradox. Možných vysvětlení je spousta, jedno teoretické jako druhé.

Fred Saberhagen (2007). Kredit: Patricia Rogers / Wikimedia Commons.

S tímto fenoménem těsně souvisí další (samozřejmě rovněž teoretický) koncept von Neumannových sond. John von Neumann byl geniální matematik a všestranný badatel, který mimo jiné vymyslel sebereplikující se sondy, které se samy „množí“ a postupně šíří vesmírem. Mohly by mít rozmanitou velikosti, včetně velikosti nanobotů. Taková technologie se jeví jako velmi vhodná k průzkumu celých galaxií, takže se mnozí domnívají, že pokud ve vesmíru v minulosti existovaly velmi pokročilé technologické civilizace, tak prakticky musely takové sondy vypustit.

První kniha s Berserky. Kredit: Ballantine Books / Wikimedia Commons.

Podobně jako v případě celého Fermiho paradoxu je ale problém v tom, že jsme zatím na žádnou takovou sondu nenarazili.

Carl Sagan se svého času domníval, že pokud by nějaká civilizace byla schopná takové sondy vyrobit, tak by zároveň nemohla být tak hloupá, aby to opravdu udělala. Podle Sagana by se replikace von Neumannových sond mohla snadno zvrtnout a skončit tím, že se z celého vesmíru stane asi 1047 takových sond, které se nakonec začnou požírat mezi sebou. Jak to ale v podobných případech bývá, těžko říct, co se té které civilizaci honí hlavou. Odhadl by nás nějaký inteligentní růžový sliz, že máme závažnou slabost pro malé psovité a kočkovité šelmy?

Zmíněná hypotéza Berserk spojuje oba dva tyto koncepty dohromady. Je přízračné, že vlastně nikdo není považován za jejího autora či propagátora. Na to je příliš temná. Berserkové jsou autonomní a nesmírně vražedná technologie sebereplikujících se bojových strojů s velmi schopnou umělou inteligencí, pocházející z pozoruhodné reality, kterou kdysi vymyslel americký spisovatel sci-fi a fantasy Fred Saberhagen (1930–2007). Berserkové byli vyvinuti jako ultimátní zbraň pro galaktickou válku v době, kdy na Zemi panovala doba kamenná. Něco se ale pokazilo a berserkové zlikvidovali jak původní protivníky, tak i své tvůrce a pak vyrazili do vesmíru s jediným cílem – naprosto a nelítostně zničit veškerý organický život. Mimochodem, příběhy ze světa Berserků stojí za přečtení.

Podle hypotézy Berserk je prázdný a tichý vesmír kolem nás důsledkem aktivit berserkerských sond nebo spíše strojů, které z nějakého více či méně pochopitelného důvodu terorizují (přinejmenším) Mléčnou dráhu. Jakmile se nějaká civilizace projeví, něco vysílá nebo něco postaví, co ji prozradí v kosmickém měřítku, přiletí k ní nejbližší berserkové a postarají se o to, aby navěky ztichla. Pokud se někdo modlíte, vzpomeňte někdy na tuhle hypotézu a zkuste zařídit, aby neplatila.

Video: Michio Kaku: The von Neumann Probe (A Nano Ship to the Stars)

IFL Science 22. 11. 2022.

Datum: 23.11.2022