Důmyslný letecký motor Chimera zvládne pojíždění po ranveji i hypersonický let  
Startup Hermeus intenzivně pracuje na hypersonickém letounu Quarterhorse. V příštím roce (2024) chtějí pokořit dávný rychlostní rekord Blackbirdu. Pomůže jim v tom kombinovaný motor Chimera, který funguje jako klasický proudový motor a za vysokých rychlostí jako ramjet. Má za sebou pozemní testy, do vzduchu by měl letět ještě letos.
Testy motoru Chimera. Kredit. Hermeus.
Testy motoru Chimera. Kredit. Hermeus.

Ostře sledovaný startup Hermeus Corporation z Atlanty, stát Georgia, si dělá zálusk na půlstoletí starý světový rekord v rychlosti proudového letounu, který získal v roce 1976 americký SR-71 Blackbird. Mimo jiné spoléhají na motor Chimera, který v sobě kombinuje víceméně standardní proudový motor pro rychlosti Mach 0-3 a hypersonický ramjet, který pracuje při rychlostech Mach 3-5.

 

Bezpilotní vojenský hypersonický letoun Darkhorse. Kredit. Hermeus.
Bezpilotní vojenský hypersonický letoun Darkhorse. Kredit. Hermeus.

Hermeus získal v roce 2021 financování od US Air Force na vývoj hypersonického letounu Quarterhorse. Projekt podle všeho uhání závratnou rychlostí a zmíněný rekord by Hermeus chtěl pokořit již příští rok, tedy 2024. Aby to zvládli, potřebují kombinovaný motor podobný tomu, jakým byl vybavený Blackbird. Pro rekordní hypersonický let je nutný pohon, jako je ramjet. Ten ale nefunguje při rychlostech nižších než Mach 0,5 a není tím pádem použitelný při vzletu. Další věc je, že při rychlostech nižších než Mach 3 ramjet není efektivnější než proudový motor.

 

Fungování motoru Chimera. Kredit: Hermeus.
Fungování motoru Chimera. Kredit: Hermeus.

Hermeus proto vyvíjí motor Chimera, který funguje jako klasický proudový motor a při vysokých rychlostech jako ramjet. Letoun s tímto motorem normálně vzlétne z ranveje a až do rychlosti kolem Mach 3 ho bude pohánět proudový pohon. Pak se přepne na ramjet a vyrazí zlomit rekord.

 

Tým startupu Hermeus před časem vzal Chimeru do testovacího zařízení Notre Dame Turbomachinery Lab, kde po dobu 5 měsíců testovali jeho chování při různých rychlostech simulovaného letu. Testy typicky probíhaly pozdě v noci, kvůli nesmírné spotřebě elektřiny. Nakonec mohli potvrdit, že motor Chimera stabilně přepíná mezi módem proudového motoru a ramjetem. Jak vysvětluje Glenn Case z vedení Hermeusu, úspěšně pozemní testy motoru podstatně snížily rizika letových testů motoru Chimera, k nimž by mělo dojít ještě letos.

 

Cílem Hermeusu je postavit civilní hypersonický dopravní letoun, který by létal rychlostí Mach 5. Měl by být postavený z titanové slitiny a měl by přepravit až 20 pasažérů, s doletem asi 7 400 kilometrů. Tento letoun, označovaný jako „Halcyon“ by se měl dostat z Paříže do New Yorku za 90 minut. Letěl by v závratné výšce zhruba 27,4 kilometrů, tedy výš než zmíněný Blackbird (25,9 km).

Jak ale ukazuje financování americkým letectvem, o praktické hypersonické letouny mají zájem i vojáci. Pro ně Hermeus připravuje větší platformu než Quarterhorse, která nese označení Darkhorse. Měl by to být bezpilotní letoun, jehož připracovaný kombinovaný motor Chimera II bude založen na masivním proudovém motoru Pratt & Whitney F100, který pohání letouny McDonnell Douglas F-15 Eagle a General Dynamics F-16 Fighting Falcon. US Air Force by se mohli stát prvním letectvem, které má hypersonické letouny.

 

Video: Hypersonic Engine Test Milestone

 

Literatura

New Atlas 24. 1. 2023.

Datum: 26.01.2023
Tisk článku

Související články:

Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2019)
Hypersonický detonační test otevírá dveře ultrarychlému pohonu     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2021)
Americké letectvo financuje vývoj hypersonického letounu Quarterhorse     Autor: Stanislav Mihulka (12.08.2021)



Diskuze:

Prvé letectvo

Mário Kovačič,2023-01-30 09:33:31

To je ale blbosť že američania budú prví. Všetci dobre vedia že prví budú Rusi. A to ich bude minimálne 2x rýchlejšie. A hlavne neviditeľné. Nikto ho nikdy nevidel a ani neuvidí. Či to bude mať šancu v civilnom letectve bude hlavne záležať na spotrebe paliva a cene za údržbu. Letectvo na také veci nepozerá hlavne nech majú to najlepšie.

Odpovědět

SR-71

Richard Urbanovsky,2023-01-27 13:51:36

Nie je to takmer identicka funkia ako na J58? akurat ten afterburner je vacsi.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/SR71_J58_Engine_Airflow_Patterns.svg

Odpovědět


Re: SR-71

Lukáš Fireš,2023-01-27 22:55:00

Je to o MACH rozsahu a palivu, řekl bych, ale nejsem expert.
Tedy jednak v tomto článku mluvíme až o MACH 5, ne max 3.5,
a v tom principu fungování nejde jen o to kudy tomu dáte vzduch (a jak rychlý a zahřátý),
ale hlavně kudy a kdy a hlavně kolik paliva a čím je zažehnuto.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz