Seismické vlny ukazují na existenci nejvnitřnějšího jádra Země
Výzkum seismických vln z asi 200 silných zemětřesení, k nimž došlo během posledního desetiletí, naznačuje, že vnitřek vnitřního jádra Země tvoří kovová koule o velikosti asi 650 kilometrů. Tohle nejvnitřnější jádro by přitom mohlo být svědkem dávné planetární události v minulosti naší planety.
Zemětřesení na Aljašce a odrazy seismických vln. Kredit: Drew Whitehouse, Son Phạm and Hrvoje Tkalčic.

Není to tak dávno, co naše planeta měla čtyři vrstvy – kůru, plášť, vnější jádro a vnitřní jádro. Tohle rozdělení fungovalo od třicátých let. Teď, téměř po sto letech, se stále více zdá, že Země má vlastně pět vrstev. Ve vnitřním jádru se, nejspíš, ukrývá pátá vrstva, nejvnitřnější jádro, anglicky innermost inner core. Měla by to být masivní koule kovu o velikosti zhruba 650 kilometrů, která sedí v centru planety.

Thanh-Son Pham. Kredit: ANU.

O existenci nejvnitřnějšího jádra Země se spekuluje už asi 20 let. Nedávno se do této záležitosti vložila dvojice seismologů Australian National University (ANU), Thanh-Son Pham a Hrvoje Tkalčić. Analýzou seismických vln ze zemětřesení dospěli k závěru, že tyto vlny potvrzují přítomnost nejvnitřnějšího jádra v samotném středu Země. V rámci výzkumu zpracovali data ze zhruba 200 zemětřesení o magnitudu 6 a vyšším, která se odehrála během posledního desetiletí.

Hrvoje Tkalčić. Kredit: ANU.

Jak uvádějí badatelé, jejich výzkum představuje novou linii důkazů, které mluví ve prospěch existence nejvnitřnějšího jádra. Vyvinuli postup, který zesiluje seismické signály, zaznamenané hustými sítěmi seismografů, pracujících na rozmanitých místech zemského povrchu. Zabývali se seismickými vlnami, které při zemětřesení procházejí skrz střed planety.

Takové vlny se na protilehlé straně Země odrazí zpátky, pak se opět odrazí k protilehlé straně, a znovu a znovu. Jako když si někdo pinká pinballovým míčkem o stěnu. Při každém takovém odrazu vlny slábnou. V předchozích studiích vědci obvykle zaznamenali jen jediný odraz. Pham s Tkalčićem jich detekovali celkem pět pro jednotlivé zemětřesení.

Jde o nový přístup ke studii oblasti vnitřního jádra Země. Pham a Tkalčić zjistili, že chování seismických vln různých zemětřesení při průchodu vnitřním jádrem ukazuje na existenci materiálu ve vnitřku vnitřního jádra, který se vlastnostmi odlišuje od zbytku vnitřního jádra. Dospěli k závěru, že se tato oblast planety, tedy nejvnitřnější jádro, liší svou krystalickou strukturou.

Badatelé se domnívají, že existence nejvnitřnějšího jádra Země může souviset se zásadní planetární událostí globálního charakteru, která v určitém momentu historie naší planety vedla ke změně struktury materiálu ve vnitřním jádru Země. Jsou přesvědčeni, že další objasňování situace kolem nejvnitřnějšího jádra povede k lepšímu pochopení vzniku a vývoje planet.

Video: Using seismic waves as evidence for the inner Earth structure

Australian National University 22. 2. 2023.

Nature Communications 14: 754.

Datum: 22.02.2023