„Děsná Barbie“ je nejvíce „špagetifikovaná“ hvězda, jakou jsme našli
Automatizovaný lovec tranzientních událostí Zwicky Transient Facility detekoval extrémní případ „špagetifikace“ hvězdy. Událost ZTF20abrbeie, čili „Děsná Barbie,“ je nejvíce energetický, nejvíce zářivý a také nejdéle trvající tranzientní objekt tohoto typu, s jakým jsme se zatím setkali.
Špagetifikace hvězdy. Kredit: ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser.

Pozoruhodné zařízení Zwicky Transient Facility, které pracuje na kalifornské observatoři Palomar, automaticky loví na obloze tranzientní (čili přechodné) objekty. Prakticky vždy jde o něco zajímavého. Jsou to případy, kdy se někde na obloze najednou rozzáří objekt, který tam předtím nebyl. A za nějakou dobu zase zmizí. Mohou to být supernovy, gama záblesky nebo třeba srážky neutronových hvězd, případně mnohem bližší prolétající objekty, jako komety či asteroidy.

Danny Milisavljevic. Kredit: Purdue University.

Teď si na Zwicky Transient Facility připsali další pozoruhodný a také rekordní úlovek. Jde o doposud nejvíce energetický, nejvíce zářivý a nejdéle trvající tranzientní objekt, jaký jsme tímto způsobem objevili. Supermasivní černá díra v jedné vzdálené galaxii rozervala hvězdu a přeměnila ji na dlouhou nudli plazmatu. Milovníci černých děr to znají pod pojmem špagetifikace (spaghettification). Tahle špagetifikovaná hvězda dostala označení ZTF20abrbeie, což ihned vedlo ke kouzelné přezdívce „Scary Barbie,“ čili „Děsná Barbie.

Logo. Kredit: Purdue University.

Jak říká vedoucí výzkumu Danny Milisavljevic z americké Purdue University, je to vlastně absurdní. Děsná Barbie byla tisíckrát jasnější než běžná supernova. Pro Milisavljevice to byla nejvíce energetická událost, s níž se během své vědecké kariéry setkal.

Úžasná byla i doba trvání Děsné Barbie. Tranzientní události bývají opravdu jen tranzientní a trvají obvykle jen krátce. Ani případy, kdy černá díra roztrhá hvězdu, takzvané události TDE (Tidal disruption event), netrvají moc dlouho. Jenomže Děsná Barbie v době tvorby vědecké studie trvala 800 dní a nejevila známky únavy.

Vysvětlení by podle autorů studie mohlo spočívat v tom, že při události Děsná Barbie velká supermasivní černá díra (o hmotnosti asi 100 milionů Sluncí), rozervala velkou hvězdu (o hmotnosti asi 14 Sluncí). V obou případech šlo tedy o poměrně extrémní objekty, jejichž střetnutí došlo k extrémní události. Badatelé každopádně pokračují v monitorování fascinující Děsné Barbie a doufají v lepší pochopení podobných extrémních vesmírných jevů.

Video: 2022 End of the Year Highlights for the Zwicky Transient Facility