JetZero vyvíjejí slibný dopravní letoun s extrémně nízkou spotřebou paliva  
V posledních letech získává na popularitě extravagantní design dopravních letounů „blended wing,“ který nabízí významné omezení spotřeby paliva, plus další výhody, za cenu určitých nevýhod, včetně o něco většího rozpětí křídel a problematičtější evakuace cestujících. Futuristicky vyhlížející letouny by se mohly prosadit i jako nákladní letouny nebo vojenské tankery.
Letoun JetZero jako vojenský tanker. Kredit: JetZero.
Letoun JetZero jako vojenský tanker. Kredit: JetZero.

Kalifornský startup JetZero spolupracuje s USAF, NASA a federální leteckou správou FAA na vývoji pozoruhodné dopravního letounu s designem křídel splývajících s trupem „blended wing body.“ Jejich cílem je zavedení těchto letounů v roce 2030. Klíčovou výhodou těchto strojů by měla být úspora až 50 procent paliva. Zároveň by se mohly uplatnit i jako dopravní letouny na vodíkový pohon.

 

Design „blended wing“ nabízí velký vztlak. Kredit: JetZero.
Design „blended wing“ nabízí velký vztlak. Kredit: JetZero.

Koncept letounů s tímto designem se v poslední době neobjevuje poprvé. „Blended wing“ přináší řadu výhod. Tato konstrukce poskytuje podstatně větší vztlak než klasický design dopravního letounu, díky čemuž je možné používat křídla s menší plochou. Také je aerodynamicky stabilní a nepotřebuje tím pádem ocasní plochy.

 

Celkově nabízí dramatické omezení odporu vzduchu, hmotnosti motorů i hmotnosti letounu. To znamená více prostoru pro pasažéry i náklad. Motory mohou být nainstalovány v horní zadní části trupu, což omezí hluk v kabině pro cestující.

 

Letoun JetZero na letišti. Kredit: JetZero.
Letoun JetZero na letišti. Kredit: JetZero.

Zároveň je nutné přiznat nevýhody. „Blended wing“ design vyžaduje větší rozpětí křídel, což může komplikovat obsluhu na letištích. Problémem jsou i komplikovanější postupy evakuace cestujících v případě nouze, na čemž ještě bude nutné pořádně zapracovat. Komplikace přinese i případná změna počtu míst pro cestující a oproti tradičním letounům tyto stroje nabízejí mnohem méně míst s výhledem z okénka.

 

Vše nasvědčuje tomu, že JetZero ukončí technologický „stealth mód“ a vývoj jejich letounů bude pokračovat více před zraky veřejnost. Ještě letos by mělo dojít k letovým testům prototypu zmenšené velikosti 1/8. Prvním dopravním strojem od JetZero by měl být letoun Z-5. Je navržený tak, aby nahradil dnešní Boeing 767. Měl by pojmout nejméně 250 pasažérů a nabídnout dolet 9 260 kilometrů. S rozpětím křídel 61 metrů sice přesáhne Boeing 767 (52 metrů), ale bude moci operovat na všech letištích, která obslouží Airbus A330.

 

Konkurovat velkým výrobcům letounů, jako třeba právě Airbus, nebude snadné. JetZero by mohli nalézt oporu v americkém letectvu, které věří designu „blended wing.“ Chtějí se ucházet o účast v programu Next Generation Air Refueling System (NGAS), který hledá náhradu za stávajících tankerové letouny KC-46, odvozené právě od Boeingu 767. Letectvo by jistě uvítalo tankery, které spotřebují polovinu paliva.

 

Je jasné, že plány JetZero jsou nesmírně ambiciózní. Bude velice obtížné rozjet od nuly výrobu dopravních letounů, navíc založených na designu, který velcí hráči v oboru očividně znají, ale opakovaně ji odkládali stranou. Nemluvě o šibeničním termínu roku 2030. Vypadá to jako dost divoká fantazie. Na druhou stranu, jak se říká, odvážným štěstí přeje. Nechme se překvapit.

 

Video: The Plane That Will Change Travel Forever

 

Literatura

New Atlas 4. 5. 2023.

Datum: 07.05.2023
Tisk článku

Související články:

Extravagantní nizozemský letoun s šíleným designem by mohl oživit letiště     Autor: Stanislav Mihulka (08.06.2019)
Aerion vyvíjí nadzvukové dopravní letadlo AS3, které je Mach 4 plus     Autor: Stanislav Mihulka (05.04.2021)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz