Gemini vystopovala nový zdroj gama záblesků: Destrukční derby u černé díry
Dlouhý gama záblesk GRB 191019A pocházel z bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry vzdálené galaxie. Astronomové zároveň nenalezli žádnou stopu po explozi supernovy. Vše nasvědčuje tomu, že vznikl při divoké srážce hvězd ve zmatku a chaosu kolem dotyčné černé díry.
Destrukční derby v centru galaxie. Kredit: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/M. Garlick/M. Zamani.

Většina hvězd v Mléčné dráze umírá očekávaným stylem, který odpovídá jejich hmotnosti. Relativně malé hvězdy jako Slunce se nafouknou do podoby červeného obra a pak z nich zůstane vychládající bílý trpaslík. Masivní hvězdy vybuchnou jako supernova a zhroutí se do neutronové hvězdy nebo ještě extrémnější černé díry. V některých případech se mohou hvězdy či jejich zbytky srazit, což má velmi destruktivní následky.

Andrew Levan. Kredit: Radboud Universiteit.

Astronom Andrew Levan z nizozemské Radboud Universiteit a jeho kolegové pátrali po stále poněkud záhadných zdrojích dlouhých gama záblesků, přičemž k pozorování využívali teleskop Gemini South v Chile, který je součástí mezinárodní observatoře Gemini, a spolu s ním i další astronomická zařízení. Během výzkumu vystopovali nový, dlouho předpovídaný, ale doposud nepozorovaný zdroj gama záblesků.

Logo. Kredit: Radboud Universiteit.

Jsou to divoké srážky hvězd, doslova hvězdné destrukční derby, které se odehrává v těsné blízkosti supermasivní černé díry. Jak říká Levan, potvrdilo se, že hvězdy mohou explozivně zaniknout při srážce nikoliv ve vícehvězdném systému, ale v dramatickém prostředí u černé díry, kde lze podobné události očekávat. Rovněž upozorňuje na to, že takové události představují další typ zdroje gravitačních vln.

Levan a spol. studovali dlouhý gama záblesk GRB 191019A z roku 2019, který trval přibližně 64,4 sekundy. Astronomové se domnívají, že podobné gama záblesky přicházejí od supernov. V tomto případě teleskop Gemini South při stopování dosvitu nalezl zdroj gama záblesku v centrální části galaxie vzdálené od nás asi 3,5 miliardy světelných let, ve vzdálenosti menší než 100 světelných let od její supermasivní černé díry. Podstatné bylo, že nenarazili na žádné stopy supernovy, která obvykle takový gama záblesk provází.

Badatelé jsou přesvědčeni, že v centrech starších galaxií, jako je tato, mohou být podobné srážky v zóně zběsilé gravitace supermasivní černé díry relativně časté. Je prý docela dobře možné, že tyto události často přehlížíme, kvůli velkému množství kosmického prachu a plynu, co obvykle zastíní jak samotný gama záblesk ze srážky při hvězdném destrukčním derby, tak i jeho dosvit. Mají-li pravdu, měli jsme v případě gama záblesku GRB 191019A výjimečné štěstí.

Levan s kolegy předpokládají, že v budoucnu objevíme více podobných gama záblesků z destrukčních derby. Velkou pomoc by v tomto ohledu měly nabídnout nové observatoře, především Vera C. Rubin Observatory, kterou by měli spustit v roce 2025.

Video: Never-Before-Seen Way to Annihilate a Star

NOIRLab 22. 6. 2023.

Nature Astronomy online 22. 6. 2023.

Datum: 23.06.2023