Na Pařížském aerosalonu vzbudil pozornost bojový dron AAROK  
Francouzská společnost Turgis & Gaillard vyvinula středně velký bojový dron s dlouhou výdrží AAROK. Stroj s rozpětím křídel 22 metrů unese 1,5 tuny nákladu, pro výzvědné, komunikační nebo bojové úkoly. O doposud největší bojový dron francouzské výroby by mohly mít zájem armády řady zemí.
AAROK na budoucí misi. Kredit: Turgis & Gaillard.
AAROK na budoucí misi. Kredit: Turgis & Gaillard.

Dnes končí letošní Pařížský aerosalon na letišti Paříž – Le Bourget, který si po čtyřleté pandemické pauze užívali návštěvníci i vystavovatelé. Jedním z velkých lákadel byl i nový bojový dron francouzské společnosti Turgis & Gaillard AAROK.

 

Tento dron náleží ke středně velkým dronům s dlouhou výdrží, čili do kategorie MALE (Medium altitude long endurance). Jde o stroj použitím srovnatelný s americkým MQ-1 Predator, izraelským IAI Heron nebo tureckým Bayraktar TB2.

 

AAROK na Pařížském aerosalonu. Kredit: Turgis & Gaillard.
AAROK na Pařížském aerosalonu. Kredit: Turgis & Gaillard.

AAROK byl původně navržen jako dron, který je založen nejen na standardních komponentách, ale na vysloveně francouzských, aby Turgis & Gaillard uspokojili francouzské tužby po co největším použití domácí produkce. Zároveň nešli cestou prodeje dronu, který má rozpětí křídel 22 metrů a je větší než americký MQ-9 Reaper, nějaké zavedené letecké společnosti, ale rozhodli se vyvíjet dron sami.

 

Logo. Kredit: Turgis & Gaillard.
Logo. Kredit: Turgis & Gaillard.

Výsledkem jejich úsilí je stroj, který by měl zajímat francouzskou armádu i armády spřátelených zemí. AAROK je poháněný vrtulí a udrží se ve vzduchu déle než 24 hodin. Unese 1,5 tuny nákladu, který může zahrnovat zpravodajské vybavení, elektrooptické senzory, pokročilý radar, přesně naváděnou munici či rakety vzduch-země.

 

Podle představitelů Turgis & Gaillard je dron AAROK vhodný k námořnímu průzkumu v Indo-Pacifiku, stejně jako pro bojové mise a pro roli komunikačního uzlu na bojišti. Použití již existujících komponent a modulární architektury by měly přispět k rychlé certifikaci nového letounu.

 

Šéfka Turgis & Gaillard Groupe Fanny Turgisová neskrývá radost z prvního prototypu dronu AAROK. Je přesvědčená, že jejich dron, který by měly vyrábět francouzské továrny, naplní představy francouzské armády i armád spojenců a zároveň nabídne nízkou pořizovací cenu i nízké náklady na provoz.

 

Video: Behold the Aarok, France's New, Secret and Largest combat drone ever built

 

Literatura

New Atlas 22. 6. 2023.

Datum: 25.06.2023
Tisk článku

Související články:

Bojový dron US Air Force Kratos XQ-58A Valkyrie má za sebou první let     Autor: Stanislav Mihulka (09.03.2019)
Ostře sledovaný bojový dron Loyal Wingman poprvé vzlétl     Autor: Stanislav Mihulka (05.03.2021)
Turecký tryskový bojový dron Kızılelma testuje pojíždění na ranveji     Autor: Stanislav Mihulka (26.11.2022)
BAE Systems vyvíjejí pozoruhodný X-wing bojový dron STRIX     Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2023)
Německý Rheinmetall vyvinul pozoruhodnou bombardovací verzi dronu LUNA     Autor: Stanislav Mihulka (20.04.2023)



Diskuze:

Jan Strapina,2023-06-25 13:41:42

A co takhle tutrbo vrtoluvý dron či tryskový dron,vždyt vrtulové drony jsou už skoro trapné!!!! To chce pokrok kurelewa!!!!!!!!!

Odpovědět


Re:

Mir. Novák,2023-06-25 19:05:12

Podle přídě se jedná o stroj turbovrtulówy. Předpokládám, že palivo bude přepálený olej z fritéz na smažení žabích stehýnek a šneků.

Odpovědět


Re:

Standa Hořejší,2023-06-25 22:42:48

Možná je důvodem úspornost paliva tohoto motoru pro dlouhou výdrž ve vzduchu. S tryskáčem (obecně) takových poměrů asi není snadné dosáhnout. Podobně zaměřené stroje obvykle nepotřebují rychlost Mach a více... Ostatně, co Vám na tom pane Strapino připadá tak "kurelewa trapného"?

Odpovědět


Re:

Gábor Vlkolinský,2023-06-25 23:29:30

Umelecký dojem je to posledné, čo ich pri voľbe pohonu zaujíma.

Odpovědět

Gábor Vlkolinský,2023-06-25 08:14:16

Vrtuľa vpredu už prestala vadiť?

Odpovědět


Re:

Alex Schiller,2023-06-25 08:45:40

U těžších strojů je za nepříznivých podmínek start rizikovou záležitostí. Vrtule vpředu má řadu výhod.

Odpovědět


Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2023-06-25 23:25:29

Všetky drony používajú horšiu koncepciu s vrtuľou vzadu, lebo vpredu potrebujú výhľad pre senzory.

Odpovědět


Re: Re: Re:

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-26 09:19:11

Proč by měla být vrtule vzadu horší koncepcí? Naopak předpokládám, že vrtule vzadu znamená úspornější aerodynamiku, protože vzduch kolem trupu se nebude pohybovat takovou rychlostí proti směru letu... A samotná tlačná vrtule se zase může "opírat" o vzduch, který už je mírně urychlen ve směru letu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-26 09:40:59

Tak je to celé ještě složitější. U tlačné vrtule je řada vlivů na stabilitu stroje i na aerodynamickou účinnost pozitivních i negativních. Vrtuli to efektivitu zhoršuje, trup má menší odpor díky laminárnějšímu proudění, stabilitu stroje to překvapivě ovlivňuje pozitivně...

https://en.wikipedia.org/wiki/Pusher_configuration

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2023-06-26 15:14:39

Ešte som nevidel vrtuľové lietadlo, ktoré využíva väčšiu časť letovej obálky s vrtuľou vzadu. Sú len preoptimalizované pokusy u lietadiel pre úzke rozpätie obálky. Ale u dronov ide o nerušený výhľad dopredu, ktorý zrazu nie je dôležitý.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

D@1imi1 Hrušk@,2023-06-26 15:52:27

Ale neodpověděl jste, proč by tlačná vrtule měla být označena jako horší koncepce. Je JINÁ, má svoje klady a zápory... ale horší?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz