SpaceX mají problém: Ze Starlinků uniká rádiové záření
Rozlícení radioastronomové přistihli satelity konstelace Starlink při úniku rádiového záření v pásmu 110 až 188 MHz. V této oblasti se nachází cenné pásmo rádiového záření, které je přísně chráněné pro účely radioastronomie. Pozorování soustavy LOFAR to potvrdila u zhruba 70 procent vybraných Starlinků.

LOFAR přistihl Starlink při nepravostech. Kredit: Daniëlle Futselaar/artsource.nl.

Jakoby nestačilo, že satelity sítě Starlink znehodnocují snímky noční oblohy ve viditelné oblasti. Nedávný výzkum prokázal, že konstelace sítě Starlink znečišťuje noční oblohu v rádiové oblasti elektromagnetického spektra, dokonce na vlnových délkách, které jsou chráněné pro účely radioastronomie.

Federico Di Vruno. Kredit: F. Di Vruno.

Jak se svými kolegy zjistil Federico Di Vruno ze SKA Observatory a International Astronomical Union, z elektroniky na palubě satelitů Starlink „prosakují“ nízkofrekvenční rádiové vlny, které nesouvisejí s přenosem dat mezi těmito satelity a zemským povrchem. Pro radioastronomy je to nepříjemný objev. Badatelům se tak podařilo prokázat dříve předpovězené záření z těchto satelitů. Ukázalo se, že je měřitelné.

Obloha kolem Země je čím dál přecpanější a dopad satelitů na astronomii je předmětem stále větších obav. Jen samotní SpaceX provozují téměř 4 700 satelitů a jejich počet by se měl ještě znásobit. A nejsou sami. OneWeb jich mají přes 600, Amazon jich chce umístit na oběžnou dráhu rovněž tisíce, počínaje rokem 2024.

Starlinky řádí ve viditelné oblasti (2019). Kredit: Global Meteor Network.

Satelity jako je síť Starlink obvykle používají ke komunikaci se Zemí rádiové frekvence mezi 10,7 a 12,7 GHz. Jak se ale ukázalo, vyzařují i jiné rádiové vlny. Di Vruno s kolegy použili síť radioteleskopů LOw Frequency ARray (LOFAR), která zahrnuje asi 20 tisíc antén na celkem 52 lokalitách, k pozorování 68 vybraných satelitů sítě Starlink.

Ke smůle SpaceX uspěli. LOFAR detekoval rádiové záření v oblasti 110 až 188 MHz u 47 ze zmíněných 68 satelitů. V tomto rozsahu se přitom nalézá pásmo 150,05 až 153 MHz, které je speciálně chráněné pro radioastronomii předpisy International Telecommunications Union.

Jde zřejmě o neúmyslný únik z elektroniky satelitů. Je rovněž pravda, že čistě formálně satelity Starlinku neporušují žádné předpisy a nařízení, protože ta technicky platí pouze na Zemi. Nicméně, pro radioastronomy je to ohromný problém. Čím více bude na oběžné dráze Starlinků, tím bude jejich rušivé záření silnější. Vědci proto intenzivně tlačí na SpaceX, aby s tím okamžitě něco dělali – přinejmenším u satelitů, které ještě nejsou na orbitě. Uvidíme, jak se jim to povede.

Science Alert 10. 7. 2023.

Astronomy & Astrophysics online.

Datum: 11.07.2023