Vodíkové palivové články vylepšují výrobu léků
Farmaceutický průmysl spotřebuje spoustu energie a vytváří množství problematického odpadu. Zajímavým řešením by mohlo být nahrazení zinku jako zdroje elektronů vodíkem. Důmyslná adaptace technologie vodíkových palivových článků otevírá cestu vodíkové výrobě léčiv.
Prosadí se vodíkový farmaceutický průmysl? Kredit: UW-Madison.

Chemický průmysl je obrovský žrout energie. Proto se v poslední době objevují snahy o dekarbonizaci tohoto tradičně vůči prostředí nepříliš nakloněného průmyslu. Tým americké University of Wisconsin–Madison (UW-Madison) přichází s novou metodou výroby farmaceutických látek, která důmyslně využívá technologii vodíkových palivových článků.

Shannon S. Stahl. Kredit: UW-Madison.

Konvenční proces výroby řady léčiv používá velké množství kovového zinku jako zdroje elektronů. Využívání zinku je ale z řady důvodů komplikované a přináší spoustu problematického odpadu. Shannon Stahl a jeho kolegové spojili síly s farmaceutickou společností Merck & Co. Inc. a vyvinuli více udržitelný postup výroby farmaceutických látek, z nichž se připravuje řada léčiv.

Inspirovaly je vodíkové palivové články, které pracují s plynným vodíkem jako zdrojem elektronů pro výrobu elektřiny. Badatelé toho využili a přesměrovali technologii vodíkových článků tak, aby namísto elektřiny vyráběla chemikálie pro farmaceutický průmysl.

Logo. Kredit: UW-Madison.

Vodík je podle Stahla v řadě ohledů ideální volbou. Může být vyráběn díky obnovitelné elektřině a vytváří jen velmi málo odpadu. „Vodíkový“ farmaceutický průmysl by rovněž byl významnou součástí vodíkové ekonomiky.

Stahl s kolegy vytvořili systém, který využívá chinon k odebírání elektronů z vodíku. Významným rysem celého procesu je, že funguje bez přítomnosti vody. Palivové články totiž typicky vodu obsahují, ale voda by v tomto případě mohla dělat potíže při výrobě farmaceutických látek. Systém rovněž využívá elektřinu k tomu, aby byly získány elektrony o vyšší energii, než jakou obvykle mají elektrony získané z vodíku.

Vědci teď novou metodu dále vylepšují a směřují ji k využití v průmyslové výrobě. Zároveň jsou přesvědčeni, že by její využití mohlo být širší než jen ve farmaceutickém průmyslu. Podle nich jde o praktickou technologii, kterou je možné zapojit i do jiných typů chemické výroby.

Video: Shannon S. Stahl - Schneller Frontier Lecture