Boom testuje pojíždění na ranveji s prototypem nadzvukového letounu XB-1  
Společnost Boom Supersonic pokročila ve vývoji nadzvukového dopravního letounu. Jejich prototyp XB-1 úspěšně zvládl testy na ranveji a získal certifikát FAA, díky němuž míří k prvnímu letu. Prototyp s rozpětím křídel 5,2 metrů by mohl dosáhnout rychlosti až Mach 1,7. Připravte se na nadzvukovou dovolenou.
Prototyp XB-1. Kredit: Boom Supersonic.
Prototyp XB-1. Kredit: Boom Supersonic.

Britsko-francouzský nadzvukový dopravní letoun Concorde byl stejně ikonický jako propadák. Davy ho milovaly a zároveň byl slepou uličkou. Až teď, celých 20 let od jeho posledního letu (2003), se konečně začínají rýsovat nové pokusy o nadzvukovou dopravu, které snad dopadnou lépe.

 

Boom mají certifikát FAA v kapse. Kredit: Boom Supersonic.
Boom mají certifikát FAA v kapse. Kredit: Boom Supersonic.

V současné době je ve hře celá řada projektů nových nadzvukových letounů v různé fázi vývoje. Ukazuje se, že jedním z největších problémů je vývoj designu letounu, který by si poradil s nejpalčivějším zdrojem námitek úřadů i veřejnosti proti nadzvukové dopravě. Tím je nechvalně známý sonický třesk, který by měl být u nových letounů omezen na naprosté minimum

 

Pojíždění na ranveji ve středisku Mojave Air & Space Port. Kredit: Boom Supersonic.
Pojíždění na ranveji ve středisku Mojave Air & Space Port. Kredit: Boom Supersonic.

Společnost Boom Supersonic zahájila testy na ranveji se svým prototypem nadzvukového letounu XB-1. Ten představuje platformu pro testování technologií, které využije vyvíjený dopravní letoun Overture. Společnost již získala certifikát (experimental airworthiness certificate) od amerického regulátora US FAA.

 

Díky tomuto certifikátu může prototyp XB-1 podniknout první let, při němž ho bude ovládat vedoucí testovací pilot společnosti Boom Bill „Doc“ Shoemaker s testovacím pilotem Tristanem „Gepetto“ Brandenburgem. Prozatím trénují na simulátoru a se cvičným proudovým letounem Northrop T-38 Talon, který bude hrát roli doprovodného letounu při letových testech prototypu XB-1.

 

Prototyp má trup z uhlíkového kompozitu a titanu. Je vybavený upraveným delta křídlem s rozpětím 5,2 m. Jeho pohon zajišťují tři tryskové motory General Electric J85, které spalují palivo Sustainable Aviation Fuel (SAF). Mohou udělit prototypu rychlost až Mach 1,7.

 

Jak říká „Doc“ Shoemaker, prototyp X,B-1 má pevně našlápnuto k prvnímu letu, který se uskuteční v prostoru Mojave Air & Space Port. Tam se již odehrálo více než 50 prvních letů rozmanitých letounů a řada dalších významných leteckých událostí. Shoemaker je přesvědčen, že díky úsilí mnoha inženýrů, pilotů a dalších odborníků dojde k renesanci nadzvukových dopravních letů. Těšíte se na překonání zvukové bariéry?

 

Video: XB-1 Taxi Testing: August 23, 2023

 

Literatura

New Atlas 28. 8. 2023.

Datum: 31.08.2023
Tisk článku

Související články:

Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2019)
Northrop Grumman a Boom vyvíjejí nadzvukový transportní letoun     Autor: Stanislav Mihulka (24.07.2022)
Turecký tryskový bojový dron Kızılelma testuje pojíždění na ranveji     Autor: Stanislav Mihulka (26.11.2022)



Diskuze:

No neviem

Macko Pu1,2023-09-03 08:19:36

Pred casom implodovala ponorka z +- podobneho materialu. Tu uz diagnostiku unavoveho opotrebovania maju zvladnutu?

Odpovědět

Gábor Vlkolinský,2023-08-31 18:33:39

Ikaria.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz