Záhada v Mlhovině Orionu: Webb objevil podivné JUMBO objekty
Webb prohledával Mlhovinu v Orionu a našel tam víc, než astronomové čekali. JUMBO objekty jsou cosi o velikost poloviny až několika Jupiterů, co se vyskytuje převážně ve dvojicích, ale neobíhá to kolem žádné patrné hvězdy. Aby toho nebylo málo, Webb objevil spoustu JUMBO v malé oblasti mlhoviny. Teorie vzniku planet jsou bezradné. Co je tohle zač?
Mlhovina v Orionu na snímku NIRCam Webboa dalekohledu. Kredit: NASA, ESA, CSA / Science leads and image processing: M. McCaughrean, S. Pearson. CC BY-SA 4.0.

Tušili jsme, že Vesmírný dalekohled Jamese Webba přijde s novými objevy z velice vzdáleného i z docela blízkého vesmíru. Ale teprve objevy na pomezí divokých fantazií tomu dávají tu správnou šťávu. To je ta nejlepší věda, která dává lidem naději na vzrušující zítřky, ať už v dobrém či méně dobrém smyslu slova.

Webb tentokrát hleděl do slavné a okouzlující Mlhoviny v Orionu, známé též jako Messier 42. V téhle emisní mlhovině, vzdálené asi 1 600 světelných let jsme už našli mnoho zajímavého, včetně ikonické Koňské hlavy. Je to jedna z blízkých hvězdných porodnic, což nám dovoluje sledovat fascinující porody nových hvězd v různé fázi vývoje. Ale Webb tentokrát vytáhl trumf. To, co našel, je čistokrevná záhada, s jemným sci-fi mrazením v zádech.

Protoplanetární disky. Očekávané objekty Mlhoviny v Orionu. Kredit: C.R. O'Dell/Rice University; NASA, Wikimedia Comons.

Pokud jde o pozorování vesmíru, Webb pracuje v blízce infračervené oblasti elektromagnetického spektra. Pro pozorování chuchvalců mračen, jako je Mlhovina v Orionu, to je velmi užitečné. Webb tam viděl očekávané a přesto pozoruhodné věci, jako klubající se protohvězdy, mladé hvězdy s protoplanetárními disky nebo podivuhodné struktury uvnitř mlhoviny, které vykreslilo záření rodících se hvězd společně s chemickými reakcemi. Každý se může podívat na zpracování pozorování Webbova dalekohledu v této části vesmíru díky online systému pro vizualizaci astronomických dat ESASky.

JUMBO v Mlhovině Orionu. Kredit: NASA, ESA, CSA / Science leads and image processing: M. McCaughrean, S. Pearson. CC BY-SA 4.0.

Webb ale našel i něco, co tak úplně očekávané nebylo. Na některých místech Mlhoviny v Orionu se objevily záhadné objekty, které astronomům nedávají smysl. Mohla by to být úplně nová kategorie objektů ve vesmíru. Objevitelé jim sympaticky přezdívají JUMBO, podle anglického Jupiter-mass binary objects. Jak poněkud jízlivě poznamenává Michael Irwing na portálu New Atlas, v tomhle označení je prakticky všechno, co o těchto příšerkách z Orionu víme.

JUMBO jsou objekty o velikost zhruba poloviny Jupiteru až do několika Jupiterů. Neobíhají kolem žádné hvězdy. Jen se tak vznášejí v mlhovině. Nejspíš byste řekli, že fajn, super úlovek potulných planet. Jenomže JUMBO se vyskytují převážně ve dvojicích. To je problém. A ještě větší problém je, že se jich v poměrně malé oblasti mlhoviny nachází spousta. Astronomové jsou z toho u vytržení. Co jsou zač? Jak tohle vůbec mohlo vzniknout?

Jasně, občas se stává, že když vznikají planety v protoplanetárních discích, přetahování gravitačních sil je vykopne do okolního vesmíru. Podle odborníků je ale vysoce nepravděpodobné, že by k tomu došlo tolikrát v tak malé oblasti. V jednom případě Webb vystopoval asi 30 párů JUMBO ve vážně malém prostoru.

V tuto chvíli si s JUMBO neporadí ani ty nejlepší modely vzniku hvězd a planet. Dokonce převažuje názor, že navzdory planetární velikosti bychom JUMBO neměli považovat za planety. Není nutné hned myslet na flotilu berserků, ale je to každopádně pozoruhodná záhada. Další pozorování napoví víc.

Video: JWST Images STUNNING Orion Nebula