Temná energie - ochránce binárních černých děr?  
Podle nové studie britských vědců může rozpínání vesmíru kompenzovat rostoucí vzájemnou přitažlivou sílu dvou černých děr gravitačně vázaných v binárním systému.

Simulace gravitačních vln, které vytvářejí dvě srážejících se černé díry. Barevné obrysy kolem každé černé díry představují amplitudu gravitačního záření; modré čáry představují oběžné dráhy černých děr a zelené šipky označují jejich rotaci. Kredit: NASA/Ames Research Center/C. Henze, volné dílo
Simulace gravitačních vln, které vytvářejí dvě srážející se černé díry. Barevné obrysy kolem každé černé díry představují amplitudu gravitačního záření; modré čáry představují oběžné dráhy černých děr a zelené šipky označují jejich rotaci. Kredit: NASA/Ames Research Center/C. Henze, volné dílo

Temná, výsostně dominantní složka vesmíru tak, jak ho chápeme na základě pozorování i složitých matematicko-fyzikálních modelů, nám již desetiletí pokládá provokativně jednoduché základní otázky, na nichž vědci doposud hledají konsenzuální odpovědi. Nejde jenom o temnou hmotu a temnou energii, složité rébusy ukrývají i extrémní časoprostorové anomálie, jež pohlcují vše, včetně světla – černé díry. Co se děje pod jejich horizonty událostí? „Singularita v centru černé díry je nejzazší zemí nikoho: místem, kde je hmota stlačena do nekonečně malého bodu a kde se zcela hroutí všechny představy o čase a prostoru. A ve skutečnosti neexistuje.

 

Pohled na jeden ze dvou detektorů zmodernizovaného interferometru LIGO (Advanced aLIGO). Každé rameno má délku 4 km. Na obrázku je zařízení ve státě Washington, další identické se nachází v Louisianě. Kredit: Caltech.
Pohled na jeden ze dvou detektorů zmodernizovaného interferometru LIGO (Advanced aLIGO). Každé rameno má délku 4 km. Na obrázku je zařízení ve státě Washington, další identické se nachází v Louisianě. Kredit: Caltech.

Něčím musíme singularitu nahradit, ale nejsme si přesně jisti čím", uvedl loni pro server Space.com americký astrofyzik Paul Sutter (zde). Ve videu Co je Planckova hvězda? (zde) vysvětluje problém singularity z pohledu kvantové fyziky, v nichž Plankovy konstanty vylučují hodnoty „nekonečně“ malé.

 

Poznámka: Doporučujeme výbornou přednášku prof. Kulhánka o černých dírách, vhodnou i pro neastronomy (zde nebo pod článkem).

 

První autor studie, prof. Oscar Dias z výzkumného centra teoretické astrofyziky Univerzity v Southamptonu Kredit: University of Southampton
První autor studie, prof. Oscar Dias z výzkumného centra teoretické astrofyziky Univerzity v Southamptonu Kredit: University of Southampton

Nejedna ze zářících hvězd v okolním vesmíru „žije“ v gravitačně spjatém partnerství s jinou hvězdou, krouží navzájem kolem sebe, fyzikálně přesněji obíhají kolem společného těžiště – barycentra a tvoří tak binární soustavu. Takové dvojhvězdy jsou zcela běžné, jenom v prostoru do vzdálenosti asi 3 000 světelných let od Země jich astronomové zejména pomocí kosmické sondy Gaia odhalili kolem 1,3 milionu. I když nebyl důvod takové soužití upírat i „menším“ černým dírám hvězdných hmotností, neodhalili jsme je. Průlom přinesl projekt LIGO – Laserová interferometrická observatoř gravitačních vln. V záři 2015, krátce po velké modernizaci interferometru (aLIGO) se při prvním testovacím měření, které probíhalo ve spolupráci s evropským interferometrem Virgo, podařilo po prvé přímo detekovat gravitační vlny. Analýzy potvrdily, že zaznamenané kratičké nepatrné rozvlnění časoprostoru způsobilo přibližně 1,4 miliard světelných let vzdálené splynutí dvou černých děr o hmotnosti přibližně 30 a 35násobku našeho Slunce.

 

Umělecky znázorněná představa dvou k sobě konvergujících černých děr podobných těm, jejichž srážku detekoval interferometr LIGO v roce 2015. Kredit: Aurore Simonnet/Caltech MIT Advanced aLIGO/Sonoma State University
Umělecky znázorněná představa dvou k sobě konvergujících černých děr podobných těm, jejichž srážku detekoval interferometr aLIGO v roce 2015. Kredit: Aurore Simonnet/Caltech MIT Advanced aLIGO/Sonoma State University

První úspěch zdaleka nebyl tím posledním. Přesto, že monitoring gravitačních vln probíhá jen v určitých časových etapách, byly zaznamenány již desítky srážek nejen černých děr, ale i neutronových hvězd nebo dvojic černá díra-neutronová hvězda. Jde o gigantické události, které astronomové mohou registrovat i pomocí vysokoenergetických záblesků záření a ty pak přiřadit k příslušným jemným deformacím časoprostorové pavučiny, pokud právě probíhala měření gravitačních vln. To umožňuje mnohem lépe identifikovat zdroj. (Přehledný katalog například zde).

 

Zmodernizovaný evropský detektor gravitačních vln Virgo s rameny o délce 3 km se nachází u města Pisa v Itálii. Kredit: The Virgo collaboration, CC0
Zmodernizovaný evropský detektor gravitačních vln Virgo s rameny o délce 3 km se nachází u města Pisa v Itálii. Kredit: The Virgo collaboration, CC0

Je srážka dvou gravitačně vzájemně vázaných černých děr jejich nevyhnutelným osudem? Většina astronomů by odpověděla "ano", protože pohybem hmotných temných monster vytvářené gravitační vlny odnášejí s sebou energii, a tím snižují jejich moment hybnosti. Dvojice je tím nucena se k sobě po spirále blížit až ke splynutí v jednu osamocenou černou díru.

 

V statickém vesmíru z tohoto scénáře není úniku. Jenže ten náš se rozpíná, a jak se zjistilo, stále rychleji, což si vyžádalo zavedení temné energie, která nyní tvoří asi 68 % součtu veškeré hmoty a energie universa. Ve studii publikované v časopisu Physical Review Letters britsko-španělský čtyřlístek teoretických fyziků a astrofyziků dokazuje, že toto akcelerované rozpínání prostoru může uchránit binární systém černých děr před jeho zánikem, když přesně kompenzuje ztrátu hybnosti a bráni tím postupnému přibližování se obou temných monster k sobě. Vědci zatím modelovali zjednodušenou situaci binárního systému nerotujících černých děr. Zjednodušeně lze tedy jejich závěry shrnout do věty: V soustavě dvou nerotujících černých děr, které obíhají kolem společného barycentra může rozpínání časoprostoru právě kompenzovat nárůst přitažlivých sil, čímž vznikne rovnovážný stav chránící obě hmotná tělesa před spirálou končící ve vzájemném splynutí.

První autor studie, profesor Óscar Dias z Univerzity ve Southamptonu o takovém binárním systému tvrdí: "Při pohledu z dálky by dvojice černých děr, jejichž gravitační přitažlivost je kompenzována rozpínáním vesmíru, vypadala jako jedna černá díra. Může tedy být obtížné určit, zda se jedná o jeden nebo dva objekty."

Další z autorů, Jorge Santos z britské Univerzity v Cambridge v Anglii dodává: "Naše teorie je dokázána pro dvojici statických černých děr, ale věříme, že by mohla být aplikována i na rotující černé díry. A je pravděpodobné, že naše řešení by mohlo platit také pro systémy tří nebo dokonce čtyř černých děr, což otevírá celou řadu možností."

 

Video: Krátká simulace splynutí dvou černých děr. Kredit: LIGO Lab Caltech : MIT

 

Literatura

Space.com, Physical Review Letters (volně dostupný článek)

 


Doporučené video: Díra sem,díra tam

Datum: 26.10.2023
Tisk článku

Související články:

Tajemné blýskání černých děr     Autor: Dagmar Gregorová (08.02.2022)
MOND versus standardní kosmologický model     Autor: Dagmar Gregorová (11.07.2022)
Pozorování velmi masivních galaxií krátce po Velkém třesku mění pohled na jejich evoluci     Autor: Vladimír Wagner (26.02.2023)



Diskuze:

Pod svícnem

Mintaka Earthian,2023-10-31 10:22:28

Možná že problematika pozorovaných jevů způsobených údajně temnou energií a temnou hmotou je jen výsledkem interakcí sil, se kterými už pracujeme, jen na jiné škále.

Třeba takové gravitační vlny, coby nositel části energie. Pokud se z události generující gravitační vlny přenáší energie, máme v modelech započítán veškerý přenos této energie na příjemce?

Jsme schopni detekovat gravitační vlny gigantických událostí, ale podobnou energii, na menších škálách, by měl vyzařovat jakýkoliv pohyb částic.
Počítají modely s tímto pidimikroskopickým, ale v globálu významným, působením?

Když do rybníka hodím velký kámen, mám pěkné vlny šířící se od středu dál.
Když do něj hodím hrst kamenů a písku ve stejném objemu, jako byl ten velký kámen, bude to vypadat dost jinak. Vzájemné vlny v oblasti dopadu budou interferovat, rušit se, a neprojeví se tak velkými vlnami, ale větším počtem menších vln. Za oblastí dopadu, po menších dávkách, dorazí podobné množství energie.

Nedala by se podobná analogie uplatnit na přenos energie z hustších center galaxií k jejich okrajům a na halo?

Odpovědět


Re: Pod svícnem

Jirka Naxera,2023-10-31 20:17:13

Ano pocitaji. Ta analogie je naprosto nevyhovujici.

Elmag. interakce se da (nikoli matematicky!) pripodobnit k vlnam na rybniku. jsou silne, slaboucke, zvuk ve vode ....

Cely ten problem je, ze vlny gravitacni by se daly pripodobnit sireni zvukovych vln mezihvezdnym prostredim. Zcela zjevne tam nejake (resp neco tomu podobneho) je, ale je potreba, aby tam proletelo neco opravdu velikeho (hvezda, cerna dira), aby se zacalo neco dit, jinak muzete trepat Mesicem jak chcete a vysledek se nijak neprojevi, resp zanikne v sumu.

https://phys.libretexts.org/Bookshelves/Relativity/General_Relativity_(Crowell)/09%3A_Gravitational_Waves/9.03%3A_Gravitational_Radiation_(Part_2) dole 9.2.10 by to mohlo osvetlit.

Odpovědět


Re: Re: Pod svícnem

Mintaka Earthian,2023-11-02 10:10:07

Děkuji za odpověď a odkaz. Pročetl jsem to tam, byť je to pro mě laika spíše o na hranici víry, ale jestli jsem to pochopil, tak z toho nevyplývá, že takové působení, neudělá nic, je že je to zanedbatelně malé.

"If the dipole’s physical size is small compared to a wavelength of the radiation, then the radiation is an inefficient process; at any point in space, there is only a small difference in path length between the positive and negative portions of the dipole, so there tends to be strong cancellation of their contributions, which were emitted with opposite phases."


Jinak by to znamenalo, že je nějaký jasně daný prahový limit, kterým by bylo určeno, co ještě nic nezpůsobí a co už ano.

Zmínka o "šumu" mě potěšila. Mnoho objevů, které dnes máme bylo v nedávné minulosti na úrovni šumu.

Odpovědět

Rozpinanie vesmiru

Michal Varga,2023-10-28 23:25:15

Vesmir sa ale nerozpina rovnomerne, rozpina prevazne na takych miestach, kde sa nevyskytuje hmota. Ak sa bavime o dvoch superhmotnych objektoch, tak si nemyslim, ze prave v ich bezprostrednom okoli bude k rozpinaniu priestoru dochadzat. Cierne diery by teda museli byt znacne od seba vzdialene, na urovni dvoch galaxii. Ale gravitacne vlnenie, ktore odnasa energiu, sa prejavuje ak su objekty blizko pri sebe. Akokolvej sa na to pozeram, tie javy sa vylucuju.

Odpovědět


Re: Rozpinanie vesmiru

Jirka Naxera,2023-10-30 17:27:58

To neni az tak uplne pravda. Pouze efekt rozpinani je tam, kde je te hmoty hodne proste "prebity" lokalni strukturou (a lokalnimi silami, ktere jsou mnohem silnejsi, nez setrvacne sily drzici objekty na miste rozpinajicim se s prostorem pod nim velmi, opravdu velmi malym zrychlenim).


Proste si predstavte, ze mate klasikej balonek napatlanej medem, na nej nalepite dva knofliky, a pak prstynek - a pak do nej budete foukat.
Zatimco se ty knofliky od sebe zacnou vzdalovat, tak ten prstynek proste po tom povrchu bude klouzat a zustane porad stejne velikej, ze stejneho duvodu - sily drzici to zlato/stribro/ocel pohromade (elmag.) jsou o desitky radu vetsi nez viskozita toho medu.

Odpovědět


Re: Re: Rozpinanie vesmiru

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-30 20:05:48

Tomuto rozumím v případě elektromagneticky držených objektů nebo u hvězd, které by se nejradši zhroutily do singularity, pokud by jim nebránil tlak zevnitř. Pokud jde ale o soustavy držené pohromadě jen gravitací a setrvačností, čekal bych, že vzdálenosti porostou stejnou rychlostí jako zbytek vesmíru. To by pak znamenalo například, že za posledních 4mld let se vzdálenost Země-Slunce výrazně zvětšila a v následujících stamilionech let se bude nadále zvětšovat (což by pomohlo oddálit přehřátí planety kvůli rostoucímu zářivému výkonu Slunce)...

Odpovědět


Re: Re: Re: Rozpinanie vesmiru

Jirka Naxera,2023-10-30 20:42:51

Hmm kdyz tak o tom premyslim, tak ac to bude komplikovanejsi (v 3D zmenseni obezne drahy o nejake epsilon uvolni na potencialni energii 2x vic energie nez je potreba pridat do kineticke, takze opacne kdyz zvetsime obeznou drahu, tak tim dodame potencialni energii + tam bude prebytek jeste kineticke, takze by se to melo rozpinat naopak vic...), tak je fakt, ze bychom to museli pozorovat.
Nekde tam mame chybu a nejak si nedovedu predstavit kde. Mozna by se to chtelo oprostit od Newtona uplne a resit to rovnici geodetiky? Nevim, mozna zkusim, ale nevim jak daleko se dostanu, precejen vetknuti Schwartzschildovy metriky do FLRW casoprostoru je peknych par levelu nad moje schopnosti. ;).

Odpovědět

Perpetuum mobile?

Martin Novák2,2023-10-27 00:31:39

Systém dvou černých děr které vyzařují gravitační vlny a přesto se nepřibližují, tj. systém neztrácí energii přesto že ji vyzařuje...

Odpovědět


Re: Perpetuum mobile?

Dagmar Gregorová,2023-10-27 03:20:27

ano, v této představě je několik kontroverzí. Působení temné energie a vlastně i samotného rozpínání časoprostoru (temná energie je jenom ten akcelerační faktor) na černé díry zdá se být celkem zajímavé a asi i málo probádané. V této souvislosti mě zaujal dva roky starý článek "Rozpínáním samotného vesmíru mohou černé díry nabývat na hmotnosti" zde: https://scitechdaily.com/black-holes-may-gain-mass-from-the-expansion-of-the-universe-itself/.
Mít tak o tunu času více... /nějak to ČASOprostorové rozpínání na mě působí jenom prostorově :) a čas spíše zkracuje :( /

Odpovědět


Re: Re: Perpetuum mobile?

Florian Stanislav,2023-10-27 13:22:07

Váš odkaz obsahuje tvrzení : světlo ztrácí energii, když se vesmír rozpíná.
Můj názor : E = h*f = h*c/lambda. Což je známý rudý posuv (relativisiký Dopllerův jev)
V diskuzi Corwin Zelazny (nejspíš slovanského původu):"Vlnová délka vyzařované elektromagnetické energie se s rozpínáním vesmíru prodlužuje. A tím je energie v každé částici elektromagnetické energie rozprostřena do širší oblasti prostoru. Plná energie je stále tam, je „vymazána“ nebo „rozprostřena“, dalo by se říci, a tak se stává mnohem méně dostupnou."
Komentář : aplikovat to na černou díru je otázka, černá díra je malá a tedy i malá temná energie, která roste s prostorem.
Odkaz
https://scitechdaily.com/black-holes-may-gain-mass-from-the-expansion-of-the-universe-itself/.
řeší hlavně dvojici vzájemně se požírajících černých děr, a mezi nimi ten prostor je.

Odpovědět


Re: Perpetuum mobile?

Martyn Moser,2023-10-27 08:41:28

Systém energii ztrácí a k přibližování nedochází díky kompenzaci rozpínáním prostoru, žádné perpetuum mobile tam nevidím.

Odpovědět


Re: Re: Perpetuum mobile?

Jaroslav Gdpr,2023-10-30 11:52:36

Souhlasím. A logicky by se tedy po nějakém čase měli od sebe začít vzdalovat....
Pokud se to již děje, měli bychom to to být i schopni "pozorovat".

Odpovědět


Re: Perpetuum mobile?

Pavel K2,2023-10-27 16:36:54

Ano, toto je známý problém většiny vysvětlení temné energie (i hmoty), že nezachovávají zákon zachování energie. Nicméně pokud to nazveme "temnou energií", tak je to tím vyřešeno - ta vyrobená energie je dodaná právě temnou energií (že nevíme, co to je, je drobný detail).
Pokud se na to podíváme realističtěji, tak z principu konečné rychlosti šíření gravitace v podstatě vyplývá nezachování energie. Je to velmi kontroverzní téma. Ale ta energie je velmi malá. Bavíme se o větších vzdálenostech obou černých děr a gravitační vlny jsou velmi malé, stejně tak dodávaná energie. Experimentálně/pozorováním nyní zcela mimo naše možnosti.
Takže nejspíš to ještě desítky let bude v rovině, čemu kdo věří. :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz