Astronomové odhalili gigantický hvězdný proud v Kupě Vlasů Bereniky
Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky ukrývá přízračné monstrum. Je to masivní hvězdný proud, největší co známe, který teče od nikud do nikam. Sotva rozlišitelný se tam jen tak vznáší a provokuje astronomy. Působí nesmyslně, ale simulace Illustris-TNG50 potvrzuje, že se takové věci mohou ve vesmíru vyskytovat, byť velmi vzácně.
Masivní hvězdný proud v podobě tmavé šmouhy. Kredit: William Herschel Telescope/Román et al. (2023), Astronomy & Astrophysics.

Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky (anglicky poněkud mrazivě „Coma Cluster“) je jednou z nejvíce prozkoumaných kup v našem galaktickém sousedství. Ve vzdálenosti asi 300 milionů světelných let se tam nacházejí tisícovky galaxií. Pozorování této kupy využil v roce 1933 švýcarský astronom Fritz Zwicky ve svých úvahách, které později vedly ke vzniku fenoménu temné hmoty.

Javoer Román. Kredit: J. Román.
Javier Román. Kredit: J. Román.

To všechno ale neznamená, že by nás Kupa Vlasů Bereniky nedokázala překvapit. Javier Román z nizozemské Rijksuniversiteit Groningen a jeho spolupracovníci nedávno ztratili řeč, když při výzkumu hvězdných hal u velkých galaxií náhodou narazili na něco, co vůbec nečekali. V Kupě Vlasů Bereniky objevili neuvěřitelný, zcela gigantický proud hvězd.

Nic takového jsme doposud neviděli. Známe sice nějaké hvězdné proudy v Mléčné dráze a nejbližších galaxiích, tohle je ale jako nějaké monstrum. Naštěstí, astronomie není pro padavky. Román a jeho kolegové se nezalekli a neobvyklý objev prozkoumali. Proud v Kupě Vlasů Bereniky je mamutí. Do této chvíle největší, jaký ve vesmíru známe.

Logo. Kredit: Rijksuniversiteit Groningen.

Jeho velikost zhruba odpovídá deseti Mléčným dráhám, naskládaným vedle sebe. Rozhodně si zaslouží jméno Giant Coma Stream, čili Gigantický proud Vlasů Bereniky.

Fantastické je, že pokud dobře vidíme, Gigantický proud se jen tak vznáší v prostoru kupy, asi 2,6 milionů světelných let od centra Kupy Vlasů Bereniky. Vede od nikud do nikam. Není moc hustý ani zřetelný. Podle badatelů nemá žádné další výrazné struktury, ani zřetelné centrum. Je to prostě obrovský proud hvězd.

Jak něco takového mohlo vzniknout? Román a spol. se domnívají, že Gigantický proud Vlasů Bereniky vznikl nedávno, snad z trpasličí galaxie roztrhané slapovými silami. Je vlastně záhadou, jak se taková křehká věc může udržet v bouřlivém prostředí kupy galaxií. Nicméně, existenci Gigantického proudu podpořila simulace Illustris-TNG50, v jejímž výstupu vědci objevili podobný případ. To ukazuje, že i když to nebude nic běžného, podobné hvězdné proudy jsou ve vesmíru podle receptu standardního kosmologického modelu v zásadě možné. Jejich další výzkum by mimo jiné mohl přispět pochopení temné hmoty.

Video: Zoom and Pan of the Coma Cluster

Rijksuniversiteit Groningen 30. 11. 2023.

Astronomy & Astrophysics 679: A157.

Datum: 12.12.2023