Kvantová teleportace snímků zajistí bezpečnější komunikaci
Průlomový experiment s novou metodou kvantové teleportace informace otevírá dveře k teleportaci celých snímků, například otisku prstu při ověření totožnosti během bankovní nebo podobné operace. Fyzikům se povedlo podstatně zvětšit objem přenesené informace při využití jediné dvojice entanglovaných fotonů.
Bereneice Sephtonová v akci. Kredit: University of the Witwatersrand.

Na Star Trek si sice nejspíš ještě počkáme, ale teleportace, tedy v širokém smyslu slova, může být užitečná už v dohledné době. Jedním ze slibných směrů využití kvantové teleportace je posílení zabezpečení online komunikace.

V budoucnu bude možné teleportovat celé snímky. Kredit: University of the Witwatersrand.

Nedávno si velkou pozornost získal experiment, v němž byla pomocí jedné dvojice entanglovaných fotonů teleportována vícerozměrná prostorová informace. V budoucnu by to měly být celé snímky, například otisky prstů při ověřování totožnosti během citlivých transakcí.

Logo. Kredit: University of the Witwatersrand.

Bereneice Sephtonová z jihoafrické University of the Witwatersrand a její spolupracovníci doufají, že jejich experiment otevře cestu pro lepší zabezpečení komunikace. Pokud nejsou data fyzicky přenášena, ale teleportována, nelze je jednoduchým způsobem uloupit. Jak říká vedoucí výzkumného týmu Andrew Forbes, rovněž z Wits, tradičně se během komunikace posílá informace ve fyzické podobě. Teď to jde po startrekovsku.

Badatelé použili dvojici entanglovaných fotonů, což už dnes není nijak výjimečné. Tentokrát ale teleportovali mnohem více informace než je běžné. Časem by to mohlo být dost informace pro celý obrázek. Jak je v podobných případech obvyklé, nejde o teleportaci, jak si ji obvykle představujeme, tedy přenesení reálných objektů, ale o teleportaci kvantových stavů.

Klíčem k úspěchu bylo použití „nelineárního detektoru“ (nonlinear detector), který zajistil větší kapacitu teleportované informaci i správný průběh teleportace. V této záležitosti jde o komplexní fyziku, díky experimentu ale víme, že princip funguje a bude možné ho dále rozvíjet.

Video: 12th webinar ROWS 2023 by PROF. ANDREW FORBES, University of Witwatersrand, South Africa

Science Alert 27. 12. 2023.

Nature Communications 14: 8243.

Datum: 28.12.2023