Přerostlá galaxie v mladém vesmíru je něčím jiným, než se zdálo
Objekty ve velmi mladém vesmíru jsou pro nás velmi vzdálené, a také ne zcela srozumitelné. Vesmírný dalekohled Jamese Webba má tu moc, že dohlédne dál, než jsme doposud dokázali. Díky tomu jsme se dozvěděli, že to, co vypadalo jako velká galaxie HFLS3 s extrémní tvorbou hvězd, je ve skutečnosti něco jiného.
Rekonstrukce objektu HFLS3 z roku 2013. Kredit: ESA - C. Carreau.

Když pozorujeme velmi vzdálený vesmír, díváme se na něco, co bylo velmi dávno, ve velmi odlišné realitě a čemu moc nerozumíme. Jsou to nějaké objekty, které nám připomínají třeba dnešní galaxie, ale ne vždy musejí být tím, čím se zdají být.

Gareth Jones. Kredit: University of Oxford.

Jedním z takových objektů je i HFLS3, který pozorujeme ve vesmíru, kterému bylo jen 880 milionů let. Po objevu v roce 2013 astronomové považovali HFLS3 za galaxii. Mělo jít o velmi ranou galaxii, kde probíhala přímo maniakální tvorba nových hvězd.

V dnešní Mléčné dráze se rodí hvězdy v množství odpovídajícím asi 8 Sluncím ročně. V HFLS3 je to jako v továrně na hvězdy, která vyrábí hvězdy o hmotnosti asi 3 000 Sluncí ročně. Pokud tam tehdy někdo byl a díval se, musel to být monumentální ohňostroj. Vesmírný dalekohled Jamese Webba nedávno ukázal, že HFLS3 je vlastně fascinující případ falešné identity.

Logo. Kredit: University of Oxford.

Webb a spolu s ním tým, který vedl Gareth Jones z University of Oxford, zjistil, že HFLS3 není galaxie. Nebo, přesněji řečeno, není to jediná galaxie. Ve skutečnosti jde o šest raných galaxií, které se srážejí v naprosto ohromující multisrážce galaxií. Pro odborníky byla uvedená šíleně intenzivní tvorba hvězd v objektu HFLS3 původně jen obtížně pochopitelná. Když ale víme, že jde vlastně o srážku srážek galaxií, je to najednou mnohem jasnější.

Uvedené srážky objektu HFLS3 na úsvitu času se odehrávají (nebo spíš kdysi odehrávaly) v prostoru o velikosti asi 36 tisíc světelných let. To není zase tak moc. Šlo o tři dvojice malých galaxií, které se navzájem polapily gravitačními silami, což je přivedlo k nevyhnutelné srážce. Jak to u srážek galaxií bývá, neproběhlo to hned. Mohlo to trvat celkem tak asi 1 miliardu let, přičemž v dalekohledech sledujeme situaci, kdy bylo (z našeho pohledu stále je) srážení "v plném běhu."

Ve fázi, v níž teď šestici srážejících se galaxií pozorujeme, jsou u sebe galaxie tak blízko, že si navzájem rozviřují kosmický prach a plyn. To rozpoutává dramatickou tvorbu nových hvězd, kterou v objektu HFLS3 pozorujeme. Srážka HFLS3 je jednou z nejvíce intenzivních srážek galaxií, jakou v raném vesmíru známe.

Science Alert 30. 12. 2023.

Datum: 01.01.2024