Nápoj s nanokrystaly zlata je slibný v léčbě Parkinsona a roztroušené sklerózy
Při neurodegenerativních chorobách dochází k oslabování energetického metabolismu buněk pacienta, spojenému s poklesem množství oxidované formy NAD, čili NAD+, oproti redukované formě NAD (NADH). Takřka alchymistická léčba s nanokrystaly zlata CNM-Au8 dovede uvnitř buněk oxidovat NADH na NAD+, což má celou řadu blahodárných důsledků.
Nanokrystaly zlata. Kredit: Clene Nanomedicine.

Asi jen málo zní více šarlatánsky a nedůvěryhodně než léčba pitím zlata. Přesto si teď v klinických testech velmi dobře vede nanoléčba, která je skutečně založená na pití zlata. Nejde ovšem jen tak o nějaké zlato. V tomto případě se používají nanokrystaly zlata, jako důmyslný prostředek pro zásah do energetického metabolismu buněk pacienta.

Peter Sguigna. Kredit: UT Southwestern Medical Center.

Léčba s nanokrystaly zlata cílí na nikotinamidadenindinukleotid, čili NAD, kriticky významný koenzym energetického metabolismu. NAD v buňkách existuje ve dvou formách, oxidované NAD+ a redukované NADH. NAD+ je oxidační činidlo, které přijímá elektrony z jiných molekul a redukuje se na NADH. To je zase redukční činidlo, které elektrony odevzdává, například při vzniku molekul ATP a oxiduje se na NAD+.

Jak lidé stárnou, jejich energetický metabolismus slábne. Klesá poměr NAD+/NADH, který slouží jako ukazatel globální energetické kapacity mozku. U pacientů s neurodegenerativními nemocemi, jako je Parkinsonova choroba, roztroušená skleróza nebo amyotrofická laterální skleróza (ALS), je přitom pokles poměru NAD+/NADH mnohem dramatičtější.

Nanokrystal zlata zblízka. Kredit: Clene Nanomedicine.

To je příležitost pro nanokrystaly zlata. Odborníci University of Texas Southwestern (UT Southwestern) Medical Center uskutečnili dva klinické testy 2. fáze, které zahrnovaly léčbu nanokrystaly zlata Parkinsonovy choroby, respektive roztroušené sklerózy. Přípravek CNM-Au8 je vlastně koncentrovaná suspenze nanokrystalů zlata, na jejichž povrchu dochází k intenzivní oxidaci NADH na NAD+, čímž se poměr těchto dvou forem NAD posouvá ve prospěch NAD+, což je pro pacienta žádoucí.

Dřívější laboratorní experimenty potvrdily, že použití nanokrystalů zlata zvyšuje množství NAD+ a v důsledku toho také „energetického platidla“ ATP. Také se vědělo, že tyto nanokrystaly procházejí hematoencefalickou bariérou do mozku a proniknou i do buňky skrz buněčnou membránu. V rámci klinických testů účastníci dostávali každý den 120 mililitrů CNM-Au8 po dobu 12 týdnů.

Výsledky testů jsou slibné. U pacientů za 12 týdnů došlo ke zvýšení poměru NAD+/NADH v průměru o více než 10 procent a současně došlo ke zlepšení v celé řadě sledovaných charakteristik. Vedlejší účinky byly jen mírné a v řadě případů přímo nesouvisely s testovaným přípravkem. Jak uvádí Peter Sguigna, který vedl klinický test u pacientů s roztroušenou sklerózou, s kolegy jsou přiměřeně optimističtí, pokud jde použití CNM-Au8 v prevenci rozvoje neurodegenerativních chorob nebo dokonce v nápravě škod, které tyto nemoci působí v nervové soustavě.

Video: Clene Inc. announces positive results from CNM-Au8® results from MS trial

UT Southwestern Medical Center 13. 2. 2024.

Journal of Nanobiotechnology 21: 478.

Datum: 14.02.2024