Fascinující pasivní maglev IronLev jezdí po obyčejných kolejích  
Maglevy jsou sice tiché, rychlé a elegantní, zatím se ale moc neprosadily, mimo jiné kvůli nákladné a komplikované výstavbě speciálních tratí. Startup IronLev vyvíjí pasivní maglev, který sviští jako namydlený blesk po úplně obyčejných železničních tratích. Nedávno úspěšně testovali 1tunový prototyp na trati Adria-Mestre při rychlosti až 70 km/h.
Prototyp IronLev v akci. Kredit: IronLev.
Prototyp IronLev v akci. Kredit: IronLev.

Maglev, čili magnetická levitace, je nejlépe vypadající, nejrychlejší a bohužel také nejdražší typ dopravy na kolejích. Vlak maglevu nemá kola. Pohybuje se na „polštáři“ magnetického pole, které vytváří odpudivá nebo i přitažlivá síla elektromagnetů. Maglevy také často využívají supravodivé technologie. Doprava s maglevy je rychlá, tichá a údržba není příliš složitá. Přesto ještě maglevy nejezdí všude kolem nás.

 

Logo. Kredit: IronLev.
Logo. Kredit: IronLev.

Jednou z hlavních překážek rozvoje maglevů je velmi nákladná a komplikovaná stavba speciální tratě, jakou maglev vyžaduje. Co kdyby ale maglev jezdil po úplně normálních kolejích? Na tomto pozoruhodném nápadu pracuje italský startup s trefným názvem IronLev. Jde o pasivní maglev, který jede po klasických železničních kolejích.

 

Startup IronLev byl založený v roce 2017 jako společný podnik studia technologických inovací Girotto Brevetti a univerzitního startupu Alex Tech, který se dříve podílel na vývoji technologií pro hyperloop, než se z něj stala slepá ulička. Pasivní maglev IronLev nepotřebuje tolik energie do elektromagnetů jako klasický maglev.

 

Technologie IronLev. Kredit: IronLev.
Technologie IronLev. Kredit: IronLev.

IronLev již dříve postavili a v laboratorních podmínkách testovali technologický demonstrátor s technologií pasivní ferromagnetické levitace. V roce 2018 předvedli, že plošinu vybavenou technologií IronLev a s dvoutunovým automobilem uveze jediný člověk bez větší námahy. Spoluzakladatel IronLevu Luca Cesaretti si pochvaluje, že jejich technologie dovoluje pohybovat s 10tunovým vagonem stejnou silou jako při zvedání 10kilogramového batohu.

 

Zásadní výhoda IronLevu je ale každopádně v infrastruktuře. Vybudování standardního maglevu vyžaduje masivní investice do nové trati. IronLev využívá existující železniční tratě, které stále ještě obepínají celý svět. IronLev nedávno prokázali, že to není jen fantazie. Poprvé v historii jeli s (pasivním) maglevem po železniční trati, v tomto případě na trati Adria-Mestre v italském Benátsku. Prototyp o váze 1 tuny jel rychlostí 70 km/h.

 

Zní to skvěle, i když informací není k dispozici mnoho. IronLev se dušují, že jejich patentovaná technologie je ekonomicky velmi výhodná. Paul Ridden na platformě New Atlas ale upozorňuje, že by mohl být problém s magnety. Mohou být dost nákladné a zásadní problém je i to, že jejich výroba vyžaduje kovy vzácných zemin, na nichž většinou sedí Čína jako žába na prameni.

 

Každopádně bude velmi zajímavé sledovat technologii IronLev do budoucna. Jejich cílem je tichá přeprava pasažérů v městském prostředí. Další krokem ve vývoji by měl být prototyp o váze 20 tun, schopný dosáhnout rychlosti až 200 km/h.

 

Video: Tech video - Magnetic Levitation on a existing rail

 

IronLev - Magnetic Levitation on a existing rail

 

IronLev - welcome to the post-wheel future

 

Literatura

New Atlas 14. 3. 2024.

Datum: 15.03.2024
Tisk článku

Související články:

S vesmírným maglevem na nízkou oběžnou dráhu     Autor: Stanislav Mihulka (19.03.2012)
Větrná turbína se supravodivým rotorem obstála v testu     Autor: Stanislav Mihulka (18.11.2019)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz