Přechod železniční dopravy na zelenější provoz je v plném proudu. Intenzivně se investuje do elektrifikace tratí a objevují se první vlakové systémy na elektrický pohon s bateriemi, jako je FLXDrive, Blues a Flirt Akku. K úspěšným společnostem v tomto směru patří švýcarští Stadler Rail AG, kteří v roce 2021 se zmíněným vlakem na baterky Flirt Akku získali Guinessův světový rekord za ujetí 224 kilometrů na jedno nabití baterií.
Zmíněný rekord padl na trati mezi Berlínem a Warnemünde, během mrazivé zimy. Podle Paula Riddena na platformě New Atlas je to obdivuhodný úspěch pro elektrický vlak, který byl navržen pro ujetí 80 kilometrů na jedno nabití baterií. Zároveň je ale jasné, že ne všechny tratě jsou elektrifikované, a že někdy je nutné zvládnout dlouhé úseky, na které ani výborné baterie zatím nestačí.
Tím vstupuje do hry vodíkový pohon pro vlaky. Výrazně prodlouží dojezd vlaku a jako bonus jsou jeho zplodinami pouze voda s párou. Stadler Rail postavili vodíkový vlak Flirt H2, který poprvé představili na veletrhu InnoTrans 2022 v Berlíně. Pak s ním zahájili testy ve Švýcarsku. Je navržený tak, aby nahradil dieselové vlaky na neelektrifikovaných tratích.
Vlak Flirt H2 tvoří dva koncové vozy s elektromotory, mezi nimiž se veze nádrž s vodíkem a palivové články. Palivové články posílají energii do baterií, které napájejí elektromotory koncových vozů. Podle původních parametrů v zakázce pro San Bernardino County Transportation Authority v Kalifornii, Flirt H2 dosahuje maximální rychlosti 127 km/h a dojezdu 460 km.
Letos si ale Stadler Rail s vlakem Flirt H2 dojeli pro nový rekord. Vodíkový vlak vyrazil 20. března na první okruh testovací dráhy ENSCO. Pak jel 46 hodin na jedinou nádrž vodíku a dosáhl rekordní vzdálenosti 2 803 km. Stadler Rail blíže nespecifikovali rychlost vlaku při tomto rekordu, kapacitu palivových článků ani to, zda byl použit zelený vodík. Rekord ale každopádně platí.
Video: Stadler’s FLIRT H2 achieves Guinness World Records title
Literatura
Přichází doba elektrických lokomotiv na baterky?
Autor: Stanislav Mihulka (15.11.2021)
Vlak na baterky „Infinity Train“ bude nabíjet sám sebe, gravitací
Autor: Stanislav Mihulka (03.03.2022)
CO2Rail proměňuje železniční vozy na mobilní lapače oxidu uhličitého
Autor: Stanislav Mihulka (25.07.2022)
Diskuze: