S novou technologií nočního vidění by mohl v noci vidět každý
Metamateriály se opět předvedly. Nový metapovrch s niobátem lithia je klíčovým prvkem nové technologie, která v podobě velmi tenkého filmu konvertuje fotony infračerveného záření přímo na viditelné světlo. Jen tak. Brýle s takovým filmem by umožnily vidět v noci podobně dobře jako s dnešním drahým a těžkým vybavením.
Noční metavidění. Kredit: TMOS.

V dnešní době už je v zásadně možné vidět v noci. Vyžaduje to ale poměrně masivní a také dost drahé vybavení. Proto je tento zážitek obvykle omezený na ozbrojené složky a podobné profese, které nemusejí počítat každou korunu. Co kdyby ale noční vědění bylo úplně jednoduché, jak když si nasadíte brýle proti slunci? Co kdyby mělo podobu tenkého filmu?

Právě takové noční vidění vyvíjejí v australském centru ARC Centre of Excellence for Transformative Meta-Optical Systems (TMOS). Snaží se o to, aby technologie nočního vidění byla všeobecně dostupná a nositelná. Pokud uspějí, bude to nejspíš konec pro těžká a drahá zařízení, s nimiž je možné vidět v noci dnes.

Dragomir Neshev. Kredit: ANU.

Tradiční technologie nočního vidění spoléhá na komplexní systém, který konvertuje dopadající noční fotony na elektrony, zesiluje signál elektronů a nakonec je zase konvertuje na fotony díky světélkování fosforu. Něco takového by se do brýlí běžných proporcí vešlo jen těžko.

Tradiční noční vidění. Kredit: TMOS.

Vývojáři centra TMOS na to šli jinak. Vytvořili technologii založenou na metapovrchu, tedy vlastně 2D metamateriálu. Jde o rezonantní metapovrch obsahující niobát lithia, který zesiluje energii procházejících fotonů, čímž se z nich stává viditelné světlo. Konverze na elektrony a zpět není nutná. Také nepotřebuje kryogenní chlazení, které se používá pro vylepšování obrazu nočního vidění.

Jak se chlubí vedoucí úspěšného týmu Dragomir Neshev, jejich výsledky slibují velmi zajímavé aplikace v průzkumných a špionážních technologiích, v autonomní navigaci nebo třeba při zobrazování v biologii. Metaoptika je jako kouzlo. Další výhodou je, že uživatel vidí viditelné světlo a infrapaprsky současně. Dnešní technologie přitom obvykle vytvářejí dva nezávislé obrazy. Jinými slovy, noční metavidění nabízí velmi kvalitní obraz.

Badatelé to již vyzkoušeli na konverzi v komunikacích často používaného infračerveného záření vlnové délky 1 550 nm na viditelné světlo 550 nm, na které je lidské oko vysoce citlivé. Vývoj brýlí pro noční tvory pokračuje, tvůrci experimentují například s přidáváním arsenidu gallia, což vylepšuje vlastnosti zázračného filmu s metapovrchem.

Video: A New Lens - Using Nanomaterials to Transform Optical Systems - Dragomir Neshev

Video: Let there be light! New night-vision capability discovered

Advanced Materials online 23. 5. 2024.

New Atlas 4. 6. 2024.